• Tänkaren73

Bra dagis på Gärdet? Åsikter om Montessori-pedagogiken.

Någon som har info om någon av följande förskolor: Läkarvillan, OP, Mässen, Liten blir stor eller Fontänen (alla på Gärdet)? Vad gäller den sista så är den en Montessoriförskola. Jag har ingen erfarenhet av den pedagogiken. Passar den för alla barn eller bör man tänka sig för innan man väljer en sådan förskola? Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Bra dagis på Gärdet? Åsikter om Montessori-pedagogiken.
  • Lalune2

Vi har våra barn på en Montessoriförskola (föräldrakooperativ) och är supernöjda! Vi hade sonen på ett vanligt dagis först men bytte eftersom han är rätt livlig och vi ville att han skulle få utlopp för sin energi och fantasi på ett positivt och mer utvecklande sätt. Vi har aldrig ångrat det valet.

Jag gillar att de får lära sig så mycket på Montessori i och med att de har olika "stationer" (räkna, stryka, baka, måla, dator, läsa osv. osv.). De får också lära sig respekt för andra och för sig själva, kompromisser etc. Man utgår också ifrån vad individen själv vill göra, dvs vilken station som de vill börja "arbeta" på som man säger.

En av huvudtankarna är att "lära barnet att hjälpa sig själv". På vår förskola jobbar de väldigt mycket med det och låter barnen få klä på sig själva och av. Vår dotter kunde klä på och av sig själv redan när hon var 1.5 år, det hade hon aldrig kunnat om hon inte hade gått på Montessori!

Tyvärr vet jag inget om hur det är på Gärdet, men gå dit och besök dem så får du en inblick i verksamheten!

• annica10

hej!
    jag jobbar på en montessori inspirerad förskola i sthlm, ej gärdet, och det är super bra tycker jag! om du får möjlighet att sätta ditt barn på montessori förskola så tycker jag du ska göra det!

• Michisen

Med mitt barn i en Montessoriförskola (dock i Norrköping, ej på Gärdet) så kan jag bara säga så här: Montessori passar alla barn, men det passar inte alla föräldrar.

Soleil sammanfattade allt jag ville säga om Montessori i sitt inlägg. :)

Hoppas du hittar den info du vill ha om Gärdet-förskolorna i övrigt.

• emzzzz
    Michisen skrev 2010-02-24 12:42:14 följande:
    Med mitt barn i en Montessoriförskola (dock i Norrköping, ej på Gärdet) så kan jag bara säga så här: Montessori passar alla barn, men det passar inte alla föräldrar. Soleil sammanfattade allt jag ville säga om Montessori i sitt inlägg. :) Hoppas du hittar den info du vill ha om Gärdet-förskolorna i övrigt.
    Hur menar du med att Montessori passar för alla barn men inte för alla föräldrar? Vilken typ av föräldrar passar den inte för? 
  • petsod
    emzzzz skrev 2010-04-29 12:14:25 följande:
    Hur menar du med att Montessori passar för alla barn men inte för alla föräldrar? Vilken typ av föräldrar passar den inte för? 
    Jag brukar också säga så. Jag är av den åsikten att alla barn mår bra av montessoripedagogiken och kan lära sig att anpassa sig till den men deras syn på saker och ting kanske inte delas med vissa föräldrar.

Jag förstår däremot inte vilken förälder som inte vill att sitt barn ska:

lära sig klä på sig själv
    få göra det man tycker är roligt just nu
    inte behöva bli avbruten för frukstund mm
    få lära sig att vänta på sin tur
    att ha allt i sin egen höjd
    kunna kommunicera genom pekkort trots att man inte pratar än
    lära sig matematik på ett lekfullt sätt
    få ha en lugn och harmonisk innemiljö utan skik och stoj
    bli sedd och inte försvinna i "den stora massan"

Vi är supernöjda med vår dotters monterssorifsk och vi känner verkligen att vi ger henne den bästa starten i livet som finns att tillgå.
  • Bibbas mamma
    Min syn på montessori är  inte så positiv.
    När vi flyttade fick vi plats på ett montessoridagis och jag tycker INTE att det passar för min pojke iaf. Eftersom vi kom i slutet av höstterminen kunde alla andra barnen hur det funkade, men ända sen dess har min pojke bara fått en massa pekpinnar, både från pedagoger och barn. Man får bara göra si eller så hela tiden. Man får bara leka två barn med bilarna, och man får inte krocka eller köra busigt. Inte tala med varandra när man är på mattan etc. Min pojke har blivit helt förändrad sen vi började där, från att ha varit en kaxig glad kille, till ett ängsligt barn som hela tiden tror att ingen tycker om honom och att allt han gör är fel. 
    Att dom lär sig saker tidigt är väl trevligt, men ibland känns det alldeles för prestationsinriktat. Att klä på sig själv och duka ett bord lär man sig så småningom ändå.
  • Laire

Jag tycker ärligt talat att det där låter helt sjukt! Jag hade också en pojke som började senare än övriga gruppen, men det gjorde bara att de hade en högre tolerans mot honom. När vi åt där första gången så sprang han iväg (första gången han inte åt på en hög stol som han satt fast i). Hans inskolningspedagog sa då att vi skulle låta honom vara för att han inte skulle förknippa matplatsen som något negativt med tvång. 

De tvingar inte heller någon att göra det själv, men de låter alla barn som vill göra det. Har de ett barn som verkligen inte vill ta på kläderna själv: ja då får man hjälp. Jag tycker inte du ska se det som prestationskamp, det är ju att låta barnen känna sig kompetenta. Det ska inte vara att man är för "liten" (läs okunnig) för att göra något utan alla kan vara med och hjälpa till.

Sedan tycker jag de verkar alldeles konstiga på förskolan ni var på när det gäller bilar etc., såklart man ska få köra busigt (om alla är med på det), bara man inte skriker och stör andra. Att de bara ska vara två är ju också tvivelaktigt, för att citera vår förskolas info (som de tagit från en montessoritidning tror jag):

...och en god hjälp i uppfostran.

Allt material är av god kvalitet och finns bara i ett exemplar. Allt material har sin särskilda plats i rummet. Den, som använt ett material, har ansvar för att det snyggt och prydligt kommer på plats igen. Barnen lär sig att ta hänsyn till varandra. Är ett visst arbetsmaterial upptaget, får man vänta på sin tur eller komma överens om att samarbeta.  Ursäkta det fetade, FL vill inte låta mig ta bort det... Särskilt sista meningen är det jag tänker på! Är det bara meningen att man kan vara två så får man som tredje person vänta på sin tur ja, OM inte barnen kan komma överens hur de ska kunna leka tre på den stationen. Nu vet jag inte vad era pedagoger rättfärdigar en absolut gräns med, men jag personligen tycker att de verkligen kommer med "onödig hjälp". Sedan kan det vara så att de andra barnen inte kunde komma överens om hur din pojke kunde vara med (kanske för att det bara fanns bilar för två och de inte ville dela), och då får man helt enkelt vänta på sin tur.
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Laire

Jaha, istället blev det gröt... Testar igen:

Jag tycker ärligt talat att det där låter helt sjukt! Jag hade också en pojke som började senare än övriga gruppen, men det gjorde bara att de hade en högre tolerans mot honom. När vi åt där första gången så sprang han iväg (första gången han inte åt på en hög stol som han satt fast i). Hans inskolningspedagog sa då att vi skulle låta honom vara för att han inte skulle förknippa matplatsen som något negativt med tvång. 

De tvingar inte heller någon att göra det själv, men de låter alla barn som vill göra det. Har de ett barn som verkligen inte vill ta på kläderna själv: ja då får man hjälp. Jag tycker inte du ska se det som prestationskamp, det är ju att låta barnen känna sig kompetenta. Det ska inte vara att man är för "liten" (läs okunnig) för att göra något utan alla kan vara med och hjälpa till.

Sedan tycker jag de verkar alldeles konstiga på förskolan ni var på när det gäller bilar etc., såklart man ska få köra busigt (om alla är med på det), bara man inte skriker och stör andra. Att de bara ska vara två är ju också tvivelaktigt, för att citera vår förskolas info (som de tagit från en montessoritidning tror jag):

...och en god hjälp i uppfostran.

Allt material är av god kvalitet och finns bara i ett exemplar. Allt material har sin särskilda plats i rummet. Den, som använt ett material, har ansvar för att det snyggt och prydligt kommer på plats igen. Barnen lär sig att ta hänsyn till varandra. Är ett visst arbetsmaterial upptaget, får man vänta på sin tur eller komma överens om att samarbeta. 

Särskilt sista meningen är det jag tänker på! Är det bara meningen att man kan vara två så får man som tredje person vänta på sin tur ja, OM inte barnen kan komma överens hur de ska kunna leka tre på den stationen. Nu vet jag inte vad era pedagoger rättfärdigar en absolut gräns med, men jag personligen tycker att de verkligen kommer med "onödig hjälp". Sedan kan det vara så att de andra barnen inte kunde komma överens om hur din pojke kunde vara med (kanske för att det bara fanns bilar för två och de inte ville dela), och då får man helt enkelt vänta på sin tur.
  • Pebble

Har själv gått på montessorifsk och även det sista året på högstadiet på montessori. Inga människor är perfekta så alla montessoriskolor är inte underbara. Mina var bra, men där min systerdotter gick flera år betedde sig verkligen inte enligt modellen.

Angående varför det inte passar alla föräldrar så krävs det oftast på montessoriskolor ganska mycket engagemang från föräldrar. Städdagar och mycket andra interaktiva grejer. Har man inte tid kan det bli pressande.
  • Laire
    Pebble skrev 2010-05-09 12:43:05 följande:
    Har själv gått på montessorifsk och även det sista året på högstadiet på montessori. Inga människor är perfekta så alla montessoriskolor är inte underbara. Mina var bra, men där min systerdotter gick flera år betedde sig verkligen inte enligt modellen. Angående varför det inte passar alla föräldrar så krävs det oftast på montessoriskolor ganska mycket engagemang från föräldrar. Städdagar och mycket andra interaktiva grejer. Har man inte tid kan det bli pressande.
    Ja det är ju verkligen personalen som avgör en förskolas kvalité! Man kan ha en bättre förskola i ett (barnsäkert ) ruckel än i en stor, fin superförskola med usla pedagoger.  

Så anser jag att det är superviktigt med en engagerad förskolechef, om denne vill bedriva pedagogik, anordnar kurser och engagerar sig i verksamheten så kommer personalen känna ett bättre stöd samt att chefen kommer kunna se om det barkar åt fel håll. 
  • Fliiselis

Hej Tänkaren!

Jag är medveten om att denna tråd är gammal vid det här laget, men eftersom jag själv letar förskola i precis samma område som du skriver om blev jag nyfiken på vilken valet föll på och om du är nöjd med detta val.

Vi är framför allt intresserade av Montessoriförskolan Fontänen eller Tingeling.

Vore toppen om du har möjlighet att dela med dig av dina erfarenheter av förskolorna i området.
    {#emotions_dlg.flower}

• Lisen29

Vet att det även finns en Montessoriförskola i Olaus Petri kyrkans lokaler. Vet inte så mycket om den. Vet bara att den ligger direkt under Olaus Petri och heter Lilla Prästkragen...

Svar på tråden Bra dagis på Gärdet? Åsikter om Montessori-pedagogiken.