• Trillan76

Kollo för 6 1/2 åring?

Vi har fått info från skolan att vår förskoletjej som är född -03 kan åka på kollo i sommar. Hon vet inte själv vad det är, har inte frågat om det sover bara borta hos släktningar ibland, ska man då introdocera henne i denna värld redan? Vi ska på semester i sommar i 2 veckor till Turkiet hela familjen. Så det är inte för att hon ska bli stimulerad och får göra saker för vi har redan en bokad sommar. Tänker mest på att det kommer väl när det kommer när dom själva vill och frågar om dom får åka (om hon blir intresseras av kolla). Hur hade ni gjort? hade ni sökt en plats för "alla andra" föräldrar ska göra det?

• Svar på tråden Kollo för 6 1/2 åring?
  • Twilight

Var bor ni om "alla andra" åker på kollo?
    Här gör INGEN det...

Kommer ihåg när jag var liten och hade en brevvän som var på kollo, jag tyckte det lät SÅ hemskt att bli ivägskickad och vara borta från familjen.

Jag skulle alltså aldrig skicka bort mina barn, och jag tycker kollo låter gräsligt.

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • JWM

våra vill på kollo men är för små än
    men sedan blir det kollo på sommaren -underbart sätt att fördriva en vecka eller två på sommaren

ja, det är inte långt hemmifrån men man växer som människa av att få vara borta ett tag

har själv tillbringat många somrar på kollo och älskar det!!

• goddagens

Kollo var ju sommarens höjdpunkt när jag var liten. Jag längtar tills mitt barn är gammal nog för det. (men han är bara 8 år, här måste man ha fyllt 12)

Twilight: Är du hemmafru? För isåfall förstår jag att du inte vill "skicka bort" dina barn..... men om föräldern arbetar så är kollo tusen ggr roligare än fritids.

• goddagens

Kollo var ju sommarens höjdpunkt när jag var liten. Jag längtar tills mitt barn är gammal nog för det. (men han är bara 8 år, här måste man ha fyllt 12)

Twilight: Är du hemmafru? För isåfall förstår jag att du inte vill "skicka bort" dina barn..... men om föräldern arbetar så är kollo tusen ggr roligare än sommarfritids.

• Ullis 10

Alla? Aldrig hört talas om. Jag skulle aldrig göra det och finns det verkligen för sexåringar??

• goddagens

När jag var barn så åkte verkligen ALLA på kollo. Min mamma var fattig och ensamstående, men hon kände sig tvungen att skicka oss barn på kollo efterssom det gjorde "alla andra". Så jag förstår ts dilemma.

• Trillan76

Vi bor utanför Malmö. Dom som har anmält sina barn som vi känner har alla det bra eller väldigt bra ställt med 2 föräldrar som jobbar osv. Dom verkar se det som att barnen utvecklas genom att få ta eget ansvar och se möjligheterna i att deras barn träffar många nya människor. Inte alls som kanske förr när man lämna bort för man tyvärr inte hade samma möjlight att ge sina barn semester eller för man bar tvungen att jobba.
    Hos oss får alla barn födda -03 komma till kollo. Det innebär rätt så stor skillnad på barnen beroende när de är födda. Vår tjej är född sent i november så mellan henne och grannen som är född tidigt på året skiljer det en del i mognad.
    Vi har iaf bestämt att hon inte är redo för kollo. Inte denna sommar iaf. När hon själv säger att hon vill och är intresserad så kanske, men inte bara för att vi vill ha in henne i denna värld.
    (kan det inte oxå vara bra om barnen kan saker som klockan, läsa, höger o vänster, sova hela natten osv...är inte det oxå viktigt om barnen ska ta eget ansvar och vara på egen hand? Vår dotter gör alla dessa saker förutom kanske sova hela natten, vill gärna komma in till oss en stund och sova om hon vaknat.... Detta är oxå en tankeställare till de sm vill att sina barn ska vara på kollo)

• Kodia

Hos oss vet jag inte ens om det finns något kommunalt kollo, men i så fall är det från typ 12 år, eller så. (grannkommunen har så, iaf) Mina barn är 7 & 9, och jag hade inte skickat dem på kollo om jag varit hemma själv, vilket jag är på somrarna.

För äldre barn, eller om man är ensamstående och måste jobba hela sommaren, eller om barnets alla kompisar skall åka, så är det ju en annan sak!

Svar på tråden Kollo för 6 1/2 åring?