• reserverad

Om jag MÅSTE äta godis vad ska jag ta?

Jag har inga problem med vikten men jag bör inte gå upp. Om jag får världens sug efter något gott och måste ha något vad ska jag äta i så fall? Vad är "nyttigast" när det gäller, glass, godis och chips? Vilket godis är bättre än något annat? Jag älskar choklad men det är nog inte så nyttigt.

• Svar på tråden Om jag MÅSTE äta godis vad ska jag ta?
  • Mimmlas
    reserverad skrev 2010-02-17 02:05:17 följande:
    Jag har inga problem med vikten men jag bör inte gå upp. Om jag får världens sug efter något gott och måste ha något vad ska jag äta i så fall? Vad är "nyttigast" när det gäller, glass, godis och chips? Vilket godis är bättre än något annat? Jag älskar choklad men det är nog inte så nyttigt.
    Skiva upp ett äpple och ha på kanel och pyttelite socker :P
  • reserverad
    Mimmlas skrev 2010-02-17 02:28:55 följande:
    Skiva upp ett äpple och ha på kanel och pyttelite socker :P
    Nääää, det är ju inte godis heller. *tjurar* Men det är ganska gott när jag tänker efter. Har du provat att lägga den i micron i en minut. Mmm...
  • Mimmlas
    reserverad skrev 2010-02-17 02:35:25 följande:
    Nääää, det är ju inte godis heller. *tjurar* Men det är ganska gott när jag tänker efter. Har du provat att lägga den i micron i en minut. Mmm...
    jag tycker inte om varm frukt :P
    du har inte provat viktväktargodis?
    Eller sockerfria halstabletter?
  • Friterad

Har du bara kalorierna i åtanke ger en halv förpackning GB gräddglass (sådana där halvliterspaket) cirka 300 kcal och det är väl en ganska "normal" portion, medan 100 gram choklad ger cirka 550 kcal och liknande gäller för 100 gram chips. Allt beror förstås på mängden du äter, men per 100 gram är det mer kcal i snacks och godis än i glass (om vi inte pratar glass som mer är som godis, som tex B&J).

• reserverad
    Friterad skrev 2010-02-17 08:27:07 följande:
    Har du bara kalorierna i åtanke ger en halv förpackning GB gräddglass (sådana där halvliterspaket) cirka 300 kcal och det är väl en ganska "normal" portion, medan 100 gram choklad ger cirka 550 kcal och liknande gäller för 100 gram chips. Allt beror förstås på mängden du äter, men per 100 gram är det mer kcal i snacks och godis än i glass (om vi inte pratar glass som mer är som godis, som tex B&J).
    Oj. Det visste jag inte att 100 gram choklad gav så mycket kalorier. Undra på att jag inte går ner i vikt.

Så ett par kulor vaniljglass är alltså bättre än choklad? Det får bli det i fortsättningen när jag måste ha något gott.
  • Dions mamma

Hälsomässigt eller kalorimässigt? Jag föreslår mörk choklad med hög kakaohalt-helt klart ett hälsomässigt ok godisalternativ. Det där med kalorier har jag aldrig riktigt förstått mig på...

• IsaCMoJs

Nötter!!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Lejonninnan

Mörk choklad säger jag också. Man är oftast nöjd efter 2-3 rutor på ca 25 g och då blir det bara ca 140 kcal.

Mörk choklad är rik på antioxidanter som är speciellt effektiva (samma finns också i rött vin och grönt te). Så är man sugen så är det absolut ok.

• Taryn

Det godiset du ar sugen pa men bara lite! Inte en hel pase. Spara halva pasen till en annan kvall eller beloning.

Annars finns det sockerfria gummi bjornar om man gillar det!

Svar på tråden Om jag MÅSTE äta godis vad ska jag ta?