• lindaf84

Föräldrapenning + Arbetslös?!?

Hejsan!

Är mammaledig nu men min sambo har tänkt vara pappaledig eventueelt över sommaren, och jag är då arbetssökande, GÅR detta? ... Och hur blir det med min mammapeng efter sen när jag ska vara mammaledig igen? Något man bör tänka på?

Tacksam för svar!

Linda

• Svar på tråden Föräldrapenning + Arbetslös?!?
  • Carisma95

Är du arbetssökande, söker jobb och är villig att hoppa in när du blir erbjuden något så är det inga som helst problem.

Det viktigaste att tänka på är att inte få några glapp mellan föräldrapenning och inskrivning!

Sen kan det kanske uppstå lite bekymmer om du får ett fast jobb (eller längre vikariat). Man måste säga till minst 2 mån innan för att arb.givaren ska vara tvungen att godkänna föräldraledighet.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • lindaf84

Ok, tack för svaret...
    Så låt oss säga att jag vill vara mammaledig tom 31/5-10, ska jag då anmäla mig på AMS den 1/6-10 så det inte blir något glapp? Tänker jag rätt då?

... och om jag inte får något jobb utan måste stämpla hela tiden så går det bra att gå tillbaka som vanligt som mammaledig? vet du om några intyg behövs mellan FK & Akassa?

Mvh L

• Carisma95

Japp, helt rätt.
    Däremot är jag osäker på om du behöver intyg. Jag TROR inte det. Men det skulle möjligtvis vara för att bevisa för a-kassan att du skyddat ev. SGI genom att vara föräldraledig så du får rätt ersättning och vise versa.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Trollmor 86
    lindaf84 skrev 2010-02-17 09:06:49 följande:
    Ok, tack för svaret... Så låt oss säga att jag vill vara mammaledig tom 31/5-10, ska jag då anmäla mig på AMS den 1/6-10 så det inte blir något glapp? Tänker jag rätt då? ... och om jag inte får något jobb utan måste stämpla hela tiden så går det bra att gå tillbaka som vanligt som mammaledig? vet du om några intyg behövs mellan FK & Akassa? Mvh L
    När du går från mammaledig till arbetssökande så vill Akassan ha intyg från försäkringskassan att du vart föräldraledig. Sen vet jag inte hur det är tvärtom när du går från akassa till föräldrapenning igen.
  • lindaf84

Ok...

Ja jag tror Akassan vill ha intyg från FK så dom vet att man inte får ersättning från ett annat håll oxå... lite krångligt detta=)

... men det blir samma föräldrapenning SGI när jag sedan efter ca 3 månader gå tillbaka till mammaledighet eftersom det inte varit ngt glapp?

L

• Mummy

Du ska få samma FP, ja. Och SGIn ändras inte om du inte har glapp.
    Du ska ha med tt intyg från FK som säger att du avslutat din föräldraledighet, och när du fick din sista utbetalning och skicka till Akassan

Svar på tråden Föräldrapenning + Arbetslös?!?