• GullpuckotMe

bästa husmorstips mot ont i halsen!

ja som rubriken.

ngn med något riktigt bra husmorstips? =)

• Svar på tråden bästa husmorstips mot ont i halsen!
  • ruskpricken

Gurgla flytade alvedon! Fick tippset av apoteket när ja gammade och inte fick ta smärtstillande halstabletter.
    Nu efteråt gör jag det fortfarande eftersom jag tycker det funkar bäst.

• GullpuckotMe
    ruskpricken skrev 2010-02-17 09:12:19 följande:
    Gurgla flytade alvedon! Fick tippset av apoteket när ja gammade och inte fick ta smärtstillande halstabletter. Nu efteråt gör jag det fortfarande eftersom jag tycker det funkar bäst.
    Oj det har jag aldig hört förut! =) hur ofta behöver man göra det?
  • KlasStures mamma

Glass funkar alltid och honungsvatten tycker jaag oxå är bra.

• The Black Lady

Min farmor sa att man ska gurgla med saltvatten....ca 3-4 ggr/dag..

Saltvatten:

1 dl ljummet vatten med 2 tsk salt

gurgla och skölj INTE UR!

• ruskpricken
    GullpuckotMe skrev 2010-02-17 09:15:20 följande:
    Oj det har jag aldig hört förut! =) hur ofta behöver man göra det?
    Jag har flytande alvedon för barn, men det behöver ju inte vara just alvedon. Tror det finns panodil med bla. Jag gör det så ofta det behövs, men det kanske blir 4ggr per dag. Det lät väldigt smart när apoteksbiträdet berättade det, hon sade att då kommer ju smärtlindringen dit den ska...aldrig tänkt på tidigare.
    Om jag gurglar hoppar jag över att använda halstabletter med smärtlindring, utan använder vanliga.
    Min man gurglar alltid med whiskey eller sprit när han har ont i halsen.
    Jag har provat det engång och det domnade av bra i halsen, fast hatar spritsmaken...
    Han har även provat ett gammalt knep med en krossad alvedon  och whiskey, gurkla och spotta ut. Han säger att det är effektivt men smakar riktigt illa, men det gör han bara när han har så ont att han inte kan svälja.
  • helene306

Gurgla med saltvatten gör jag så fort halsen börjar ömma. Jag gör det rätt salt och gurglar flera gånger om dagen. Oftast är det halsonda borta dagen efter, i värsta fall får jag gurgla i 2 dagar sen är det borta. Funkar alltid!

• Little Ms Chatterbox

Om det gör riktigt ont att svälja kan man trycka på dom där flärparna som sitter framför öronen samtidigt som man sväljer. Man måste trycka på båda två samtidigt och det hjälper inte att bara sätta fingrarna i öronen utan just trycka in flärparna. För att kunna dricka behöver man alltså sugrör eftersom båda händerna är upptagna.
    Kanske inte är ett så effektivt tips men barn brukar tycka om det för man får ju ha sugrör

Svar på tråden bästa husmorstips mot ont i halsen!