• Nallepuhmamma

Massage farligt när man är gravid?

Är det okej att bli masserad då man är gravid?
    Fått för mig jag hört att man inte ska bli masserad som gravid men minns inte hur det stämde eller ej.

• Svar på tråden Massage farligt när man är gravid?
  • jayne doe

Nej det finns inga belägg för att det skulle vara farligt men vissa massörer föredrar att inte massera kvinnor i första och sista trimestern, samt att de undviker att massera vissa ställen. Tala om för massören när du bokar tid att du är gravid.

♥38♥
  • resemamman

Ja det är helt ok. Många massörer vill inte massera de första 12 veckorna, men sedan är det fritt fram. Och väldigt skönt!

• Nallepuhmamma

Varför vill dom inte massera första 12 veckorna samt de senaste veckorna innan bf?

• resemamman

I de första veckorna när missfallsrisken är hög så vill många massörer inte massera för att man inte ska kunna beskylla dem för ett ev missfall. Dock finns ingen forskning som tyder på samband missfall/massage, men som sagt, massörerna vill vara på säkra sidan. Att man inte ska kunna få massage i slutet har jag aldrig hört! Möjligen är det svårare då man är stor... Vet inte hur stort "hål" det är i de speciella gravidmassagebänkarna som en del massörer har? Ett sätt att lösa det är att ligga på sidan, det är superskönt och funkar bra för massage.

• jayne doe

Förr trodde man att oxytocinpåslaget kunde orsaka mf eller starta en förlossning. Man vet att det inte stämmer, men massörerna vill inte bli anklagde om något skulle gå snett så de låter helst bli. Det finns dock massörer som masserar även i första och sista trimestern.

♥38♥
  • Qicki

Sök efter gravid massörer det finns några st.
    Jag hade tur & kände en så jag fick det några ggr & det var jätte skönt.

• Minika

Min BM sa att man inte ska gå på djupgående massage. Men om man säger att man är gravid när man bokar så borde massören veta hur man ska handskas med en liksom..:P
  • Davidmassage

Jobbar som massageterapeut och man masserar generelt inte de första tre månaderna. Du bör överhuvudtaget vara försiktig att belasta kroppen med hårt arbete eller hård fysiskt träning under första trimestern då det är störst risk för missfall. Därefter är det som några skriver fritt fram.

I slutet på graviditeten kan man använda en "sittande masssagestol kallas iblan energimassagestol", ligga på sidan, alternativt bulla upp med kuddar.

Finns mig veterligen heller inga vetenskapliga bevis att mängden oxytosin ökar av massage.

Det här med djupgående massage eller taktil massage är mest ett marknadsföringsknep. En massör/massageterapeuet anpassar sin massage efter respektive patient, anamnes samt rådande förhållande. Det är alltså ingen skillnad på en djupgående massage, idrottsmassage eller en "vanlig massage"....

• Johans Pillerill

Nallepuhmamma, bor inte du i närheten av kristianstad?? Jag har varit på gravidmassage där i stan och det var grymmers skönt, så det kan jag rekommendera... Det är lite varsammare än vanlig plus att det är skitroliga hål i massagebänken där man kan hänga ner magen och tuttarna!! Sitter såna reklamlappar uppe lite varstans... iaf en innanför dörrarna på riksens ständers mvc...

(man ser garanterat rolig ut underifrån!!)

Svar på tråden Massage farligt när man är gravid?