• Mamasnest

Små barn med migrän?

När jag var ca 7 år fick jag mitt första migränanfall. Sedan hade jag migrän regelbundet upp till att jag var ca 20 år.

I höstas utreddes min stora tjej för migrän, då hade hon inte ens fyllt 4 år och nu verkar det som om min lilltjej på 2½ år också har migrän.

Jag har knappt hört talas om så här små barn som har migrän och känner mig vansinnigt ensam i det här.

Finns det fler där ute med riktigt små barn med migrän?

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden Små barn med migrän?
  • Birgitta2

Min dotter hade det, eller nåt liknande, just när hon var i 4-årsåldern. Hon hade sån huvudvärk varje morgon att hon kräktes. Men... man hittade ingenting ens med CT. Detta gick över efter 3 hemska veckor. Hon har dock aldrig haft det senare.

• Mamasnest
    Birgitta2 skrev 2010-02-17 10:37:27 följande:
    Min dotter hade det, eller nåt liknande, just när hon var i 4-årsåldern. Hon hade sån huvudvärk varje morgon att hon kräktes. Men... man hittade ingenting ens med CT. Detta gick över efter 3 hemska veckor. Hon har dock aldrig haft det senare.
    Vad skönt att det gick över! Det kanske var något elakt virus?!

Min stora tjej på 4 år har haft migrän sedan hon var åtminstone 1½ år så det verkar inte ge med sig för henne.
  • Birgitta2
    Mamasnest skrev 2010-02-17 10:47:33 följande:
    Vad skönt att det gick över! Det kanske var något elakt virus?!Min stora tjej på 4 år har haft migrän sedan hon var åtminstone 1½ år så det verkar inte ge med sig för henne.
    Stackars liten. måste vara fruktansvärt både för henne och för dig.
  • Mamasnest
    Birgitta2 skrev 2010-02-17 10:48:33 följande:
    Stackars liten. måste vara fruktansvärt både för henne och för dig.
    Ja det är hemskt att bara stå brevid och inte kunna hjälpa.

En annan sak som är jobbig är att min stora pojk (på snart 13 år) utreddes för hjärntumör för 1½ år sedan. Det var efter ett EEG de misstänkte hjärntumör så nu blir jag livrädd för det varje gång någon har ont i huvudet.

Det känns så orättvist mot barnen...
  • Birgitta2
    Mamasnest skrev 2010-02-17 10:50:31 följande:
    Ja det är hemskt att bara stå brevid och inte kunna hjälpa. En annan sak som är jobbig är att min stora pojk (på snart 13 år) utreddes för hjärntumör för 1½ år sedan. Det var efter ett EEG de misstänkte hjärntumör så nu blir jag livrädd för det varje gång någon har ont i huvudet.Det känns så orättvist mot barnen...
    Du har verkligen fått dina prövningar. Man vill ju själv ta på sig all smärta och rädsla. Men det går ju inte. Jag har i övrigt varit väl förskonad för sånt. Hoppas verkligen det löser sig för er.
  • Mamasnest
    Birgitta2 skrev 2010-02-17 10:52:50 följande:
    Du har verkligen fått dina prövningar. Man vill ju själv ta på sig all smärta och rädsla. Men det går ju inte. Jag har i övrigt varit väl förskonad för sånt. Hoppas verkligen det löser sig för er.
    Tack så mycket!
  • MaNiMi

Usch va jobbigt men bra att de kollar upp det!
    Jag har ett migränbarn här..från det att han var runt 3, då var det inte direkt någon huvudvärk men vi har förstått i efterhand att han hade auror och sen blev han slö och spydde..själva huvudvärken kom först i 6-års åldern.
    Då kom det kanske några anfall om året..när han sen kom in i puberteten så blev det riktigt värsting ..men är långt ifrån alla som får det så illa.
    Sonens värstinganfall blev iaf bättre när han fick betablockerare under en månad..det tog liksom bort den onda cirkeln av anfall.
    men det tog på tok för lång tid att få komma till en neurolog,
    innan var vi hänvisade till femtioelva olika vårdcentralsläkare som mixtrade med medicineringar som bara gjorde det värre.

• Mamasnest
    MaNiMi skrev 2010-02-18 01:43:52 följande:
    Usch va jobbigt men bra att de kollar upp det!Jag har ett migränbarn här..från det att han var runt 3, då var det inte direkt någon huvudvärk men vi har förstått i efterhand att han hade auror och sen blev han slö och spydde..själva huvudvärken kom först i 6-års åldern.Då kom det kanske några anfall om året..när han sen kom in i puberteten så blev det riktigt värsting ..men är långt ifrån alla som får det så illa.Sonens värstinganfall blev iaf bättre när han fick betablockerare under en månad..det tog liksom bort den onda cirkeln av anfall.men det tog på tok för lång tid att få komma till en neurolog, innan var vi hänvisade till femtioelva olika vårdcentralsläkare som mixtrade med medicineringar som bara gjorde det värre.
    Åh nej, vad hemskt att vara så sjuk mitt i en så jobbig period av livet som puberteten. Skönt att ni hittade något till slut som verkade ge effekt i alla fall.

Hur gammal är han nu och hur mår han idag?
  • Carro

Jag hade själv barnmigrän, ett arv från min pappa..
    Mamma har berättat att hon fick kämpa för att få dagis att gå med på att ge mig min migränmedicin ifall jag fick ett anfall som började på dagis, men dom gav med sig tillslut och gav mig medicinen.

Min migrän växte bort, men kom tyvärr tillbaks i vuxen ålder igen.
    Nu börjar jag oroa mig för min son på 3½ som allt oftare klagar på huvudvärk, dock har han tack och lov aldrig haft huvudvärk så att han kräks iaf!
    Om du googlar på barnmigrän så hittar du en del om det!

Svar på tråden Små barn med migrän?