• Filbunke

Någon som ätit Lchf under graviditeten?

Jag äter Lchf och har gjort det sen i december. Har gått ner ca 4-5 kg sen dess. Nu har jag precis plussat och vet inte om jag vill sluta med Lchf då jag mår så bra av kosten. Det är väl en livsstil och inte en diet? Jag vill inte gå ner i vikt under graviditeten då jag vet att det är farligt, men jag vill gärna hålla vikten då jag har ca 10 kg:s övervikt just nu.

Så ni som ätit Lchf under graviditet, hur gick det? Mådde ni bra?

ps. Inga påhopp tack, jag är inte ute efter att banta.

• Svar på tråden Någon som ätit Lchf under graviditeten?
  • Ziggystardust

Jag har ätit enligt LCHF under min graviditet, dock ballade jag ur under julen och kom inte på rätt köl igen förrän i början av februari. Jag äter inte superstrikt utan mer grönsaker än då jag är ogravid, äter även lite frukt någon gång ibland och det händer att jag äter lite bönor någon gång. Jag har inte gått ner i vikt under graviditeten  men inte heller ökat jättemycket och jag har mått väldigt bra på den kosten. Under uppehållet däremot mådde jag mycket sämre och hade mycket ont i magen av alla kolhydrater.

• Filbunke

Låter strålande ju . Vad sa din BM om att du åt Lchf under graviditeten?

• Ziggystardust

Hon säger inget särskilt om det, hon vet att jag är påläst om kost och hälsa så det är inget vi diskuterar särskilt mycket. Jag är fortfarande gravid (BF 30 mars) och hoppas slippa gå upp så mycket mer nu i slutet.

• Isop1

Det viktiga är väl att man försöker få i sig alla näringsämnen och gärna äter en hel del grönsaker. Ibland kan LCHF bli lite ensidigt, och då är det ju inte bra.

• Cha90

kolhydrater är ju ett av de viktgiaste att få i sig under graviditet så att utesluta det vore dumt. Men sen beror det väl på hur strikt man följer LCHF. Har själv ätit LCHF en period o jag mådde bra men det var innan jag blev med barn. i nu läget skulle jag inte kunna tänka mig att äta LCHF. Man ska ju även helst undvika för mkt fett under graviditet.

• Filbunke

Cha90: Jag utesluter inte kolhydraterna, dessutom heter det LowCarbHighFat...man utesluter alltså inte kolhydraterna med den kosten. Men visst, dra ner lite på fettet låter ju sunt .

• längtan efter lillamirakel

Jag har ätit LCHF under hela graviditeten och är nu i v.23.
    Alla jag pratat med, läkare och barnmorskor tycker att det är det enda rätta för mig.
    Jag tål helt enkelt inte kolhydrater, magen ballar ur totalt.
    Nu under graviditeten så äter jag inte lika strikt som innan, jag försöker aldrig heller att gå ner i vikt genom dieten, sen äter jag inte så mycket fett heller.
    Bebisen mår bra och jag mår bättre.

De finns ju faktiskt de som spyr under hela graviditeten och deras bebisar blir ju normala. Jag får ju behålla all mat jag äter..

♥ BF 2010-06-20 ♥
  • Filbunke
    längtan efter lillamirakel skrev 2010-02-17 19:20:01 följande:
    Jag har ätit LCHF under hela graviditeten och är nu i v.23.Alla jag pratat med, läkare och barnmorskor tycker att det är det enda rätta för mig.Jag tål helt enkelt inte kolhydrater, magen ballar ur totalt.Nu under graviditeten så äter jag inte lika strikt som innan, jag försöker aldrig heller att gå ner i vikt genom dieten, sen äter jag inte så mycket fett heller.Bebisen mår bra och jag mår bättre.De finns ju faktiskt de som spyr under hela graviditeten och deras bebisar blir ju normala. Jag får ju behålla all mat jag äter..
    Det låter kanon. Jag blir också svullen om magen och får ont om jag äter t ex socker. Grovt bröd går bra, vet inte hur det är med vetemjöl. Jag börjar känna mig mer och mer trygg i att fortsätta med Lchf..det känns sunt. Och kan jag se till att inte gå upp så mycket så känns det helt fantastiskt. Vill ju inte gå upp typ 25 kg och sen få kämpa livet ur mig på förlossningen, pga övervikt!
  • Cha90
    Filbunke skrev 2010-02-17 19:24:53 följande:
    Det låter kanon. Jag blir också svullen om magen och får ont om jag äter t ex socker. Grovt bröd går bra, vet inte hur det är med vetemjöl. Jag börjar känna mig mer och mer trygg i att fortsätta med Lchf..det känns sunt. Och kan jag se till att inte gå upp så mycket så känns det helt fantastiskt. Vill ju inte gå upp typ 25 kg och sen få kämpa livet ur mig på förlossningen, pga övervikt!
    Jag tror inte att man "går upp typ 25 kg" för att man slutar äta LCHF. Man får ju akta sig med vad man äter o kanske inte överdriva med kolhydraterna heller. Och de kg man går upp under en graviditet behöver inte ta hela livet att kämpa sig ur pga övervikt. Man får träna bort det och äta sunt. Men sockret kan man dra ner på, tycker jag även vi som inte äter LCHF kan göra. För mycket socker är inte heller bra.
    Men man hittar väl alla ett sätt som passar. Men jag tror inte att LCHF ser till att man inte går upp för mycket i vikt. Man får försöka tänka på barnet i magen i första hand. Efter att barnet är fött och man ammat klart kan man ju börja med sin LCHF igen om man nu skulle vilja det. Men det är min åsikt i slut ändan är et upp till var o än.
    Hoppas att du blir nöjd hur du än väljer att göra :)
  • Filbunke
    Cha90 skrev 2010-02-17 19:39:42 följande:
    Jag tror inte att man "går upp typ 25 kg" för att man slutar äta LCHF. Man får ju akta sig med vad man äter o kanske inte överdriva med kolhydraterna heller. Och de kg man går upp under en graviditet behöver inte ta hela livet att kämpa sig ur pga övervikt. Man får träna bort det och äta sunt. Men sockret kan man dra ner på, tycker jag även vi som inte äter LCHF kan göra. För mycket socker är inte heller bra.Men man hittar väl alla ett sätt som passar. Men jag tror inte att LCHF ser till att man inte går upp för mycket i vikt. Man får försöka tänka på barnet i magen i första hand. Efter att barnet är fött och man ammat klart kan man ju börja med sin LCHF igen om man nu skulle vilja det. Men det är min åsikt i slut ändan är et upp till var o än. Hoppas att du blir nöjd hur du än väljer att göra :)
    Du har helt rätt i det du skriver . Jag ska absolut tänka sunt och inget annat, tack.
  • längtan efter lillamirakel
    Cha90 skrev 2010-02-17 19:39:42 följande:
    Jag tror inte att man "går upp typ 25 kg" för att man slutar äta LCHF. Man får ju akta sig med vad man äter o kanske inte överdriva med kolhydraterna heller. Och de kg man går upp under en graviditet behöver inte ta hela livet att kämpa sig ur pga övervikt. Man får träna bort det och äta sunt. Men sockret kan man dra ner på, tycker jag även vi som inte äter LCHF kan göra. För mycket socker är inte heller bra.Men man hittar väl alla ett sätt som passar. Men jag tror inte att LCHF ser till att man inte går upp för mycket i vikt. Man får försöka tänka på barnet i magen i första hand. Efter att barnet är fött och man ammat klart kan man ju börja med sin LCHF igen om man nu skulle vilja det. Men det är min åsikt i slut ändan är et upp till var o än. Hoppas att du blir nöjd hur du än väljer att göra :)
    Det är ingen fara för barnet i magen om man äter LCHF.. tror det är värre med de som vräker i sig både fett och socker och äter onyttigt i allmänhet.
    Tycker däremot inte att man ska äta LCHF superstrikt under en graviditet.
    Tror inte heller att man går upp hur mycket som helst bara för att man slutar med LCHF.. man får ju passa sig för vad man äter..

Men som sagt jag tänker på barnet i magen och därför äter jag LCHF..

Ts: Tänk inte på vikten nu när du är gravid.. det får du ta sen Men ät LCHF om du tycker att du mår bra av det.. finns en massa tips i olika LCHF forum..
    ♥ BF 2010-06-20 ♥
  • Cha90
    Filbunke skrev 2010-02-17 19:48:31 följande:
    Du har helt rätt i det du skriver . Jag ska absolut tänka sunt och inget annat, tack.
     Jag funderade också på att äta LCHF i början av gravditeten men sen insåg jag hur viktigt det där med kolhydrater är för barnet. o stoppar man i sig "rätt" kolhydrater så är det nog inga större vikt uppgångs skillnade man märker av, tror jag iaf :)
  • Filbunke

Tack tjejer, jag ska absolut tänka på vårt barn först och främst. Blev bara lite överrumplad att det gick så fort att bli gravid, jag var mitt i min viktminskningsfas och hade ca 10 kg kvar att gå ner...så visst känns det lite snörpligt, men vill ju självklart inte äventyra vårt barns hälsa.

Tack för era råd, kram på er.

• Parniara

tja folk föder friska arn även i kulturer där man inte har tradition av att äta kolhydrater alls så det är nog ingen fara ska du de. Men i landet lagom är nog just lagom bäst

• Filbunke
    Parniara skrev 2010-02-17 20:02:27 följande:
    tja folk föder friska arn även i kulturer där man inte har tradition av att äta kolhydrater alls så det är nog ingen fara ska du de. Men i landet lagom är nog just lagom bäst
    Haha, ja just ja...landet lagom. Ja det är nog bäst att hålla sig till det, annars kanske jag får skit för att jag inte är just....lagom.
    Det finns ju dessutom kvinnor som spytt sig igenom graviditeten och förlorat flera kg och ändå fått ett kärnfriskt barn. Allt känns lite hypat när det gäller graviditeten. "Ät inte det, drick inte det, du får inte gå ner i vikt" osv osv. Man blir ju rädd när man tänker på allt som är farligt för barnet.
  • firalivet

Har ätit lchf sedan juli/aug 2008 ..
    Har hållit min vikt stadig under den tiden efter att ha gått ner 30 kg..
    Vill inte dit upp igen!
    Men jag vet inte vad BM kommer att säga ang kosten på måndag då jag ska dit och snacka om just kost..
    Pojkvännen som inte egentligen e förtjust i min kost ska med och snacka också..

Jag äter inte strikt, utan kan bjuda mig själv på en frukt då och då om jag känner för det, ev nån godis och 90% choklad..
    Nu blev jag gravid och helt plötsligt e jag ybersugen på saltlakrits.. s
    vårt att hitta det som lchf.. grr..
    Men jag ska försöka hålla mig i kragen ändå, synd bara att jag absolut blir äcklad av vanlig mat än så länge..

Kommer inte att bli pasta, potatis och ris bara för att hon skulle rekomendera det, det är ett som är säkert.. mer grönsaker, kanske tom rotsaker skulle kunna gå ner (ev enstaka potatis i en ugnsbakad rotsakslåda eller så) ..
    Men socker , nej jag ska hålla mig ifrån det!
    Magen blir helt kajk och jag får jätteont och gasig och kan inte koncentrera mig eller nått..

Jag vill nog fortsätta med min lchf kost..

Fira livet inom dig, fira dig!
Svar på tråden Någon som ätit Lchf under graviditeten?