• Lajkie

Present till syskon när bebis kommer?

När vi fick vår andra dotter så var vår äldsta flicka lite under 2 år. Hon fick då en docka med tillbehör såsom matsaker, badbalja osv. Men mest spännande var såklart lillasyster =)
    Nu väntar vi smått igen om 50 dagar =) Och har två tjejer på 1 och 3 år. Jag har köpt solhattar med hello kitty och strumpor. Men vad ska man hitta på? Dockor finns ju massor härhemma redan nu!
    Eller räcker det med att få en lillebror bara? =)

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
  • Svar på tråden Present till syskon när bebis kommer?
  • Bellbox

Har ni någon dockvagn till dockorna?
    kan ju fungera som "deras" barnvagn eftersom mamma kommer ha en att putta lillebror i? Bara en idé
    Det finns ju t.o.m dockvagnar från Brio och Emmaljunga som liknar "mamma & pappas" vagn om man har en sån

Har sett en del mammor med bebisar som är ute och går på gården med storasykonet puttandes sin dockvagn med "sin" bebis

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ BF 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • lottan81

Jag har aldrig förstått vitsen med att köpa en present för att barnet fått ett syskon eller för att ena barnet fyller år o den andra inte gör det.

Så enligt min åsikt så räcker det gott med att dom får en lillebror.

• Lajkie

Det är sant det har ingen riktig dockvagn... eller en docksäng. tack för tipset!!

Bellbox skrev 2010-02-17 12:30:35 följande:
    Har ni någon dockvagn till dockorna? kan ju fungera som "deras" barnvagn eftersom mamma kommer ha en att putta lillebror i? Bara en idé Det finns ju t.o.m dockvagnar från Brio och Emmaljunga som liknar "mamma & pappas" vagn om man har en sån Har sett en del mammor med bebisar som är ute och går på gården med storasykonet puttandes sin dockvagn med "sin" bebis
  • Lajkie
    lottan81 skrev 2010-02-17 12:31:24 följande:
    Jag har aldrig förstått vitsen med att köpa en present för att barnet fått ett syskon eller för att ena barnet fyller år o den andra inte gör det.Så enligt min åsikt så räcker det gott med att dom får en lillebror.
    På ett sätt tänker jag också så, men sen tänker jag att jag vill ge dem nåt för vi/bebisen kommer ju få så mkt av släkt o vänner.
  • lottan81
    Lajkie skrev 2010-02-17 12:34:52 följande:
    På ett sätt tänker jag också så, men sen tänker jag att jag vill ge dem nåt för vi/bebisen kommer ju få så mkt av släkt o vänner.
    Jo men samtidigt så kommer dom då lära sig att dom alltid får nått när ni/bebisen får nått... vilket kan bli väldigt fel i slutändan om dom ej får det så fort ni/bebisen får saker i framtiden.

Därremot kanske ni ska hitta på nå kul med barnen... alltså gillar dom o baka. så gör det o bjud på till släkt/vänner.. sånt som dom gjort... tror dom uppskattar mer att era släktingar/vänner tycker det är kul att dom bakat för deras skull o bjuder på.. kanske svårt o få en 1åring o baka men med lite hjälp skulle det nog funka.
    Då blir det ju mera att dom bjuder in era släktingar/vänner o hälsar dom välkomna att besöka deras lillebror.
  • Bellbox
    Lajkie skrev 2010-02-17 12:34:52 följande:
    lottan81 skrev 2010-02-17 12:42:52 följande:
    Jo men samtidigt så kommer dom då lära sig att dom alltid får nått när ni/bebisen får nått... vilket kan bli väldigt fel i slutändan om dom ej får det så fort ni/bebisen får saker i framtiden. Därremot kanske ni ska hitta på nå kul med barnen... alltså gillar dom o baka. så gör det o bjud på till släkt/vänner.. sånt som dom gjort... tror dom uppskattar mer att era släktingar/vänner tycker det är kul att dom bakat för deras skull o bjuder på.. kanske svårt o få en 1åring o baka men med lite hjälp skulle det nog funka. Då blir det ju mera att dom bjuder in era släktingar/vänner o hälsar dom välkomna att besöka deras lillebror.
    Jag fick just en dockvagn när mitt syskon kom och denna var jag tydligen vääääldigt stolt över
    och NEJ jag blev inte "bortskämd" av det, jag fick inte saker varje gång någon gav syskonet något eller då h*n fyllde år!! Så jag tror inte man skämmer bort dem)

Då kan man ju lika gärna säga att allt bakande & bjudande komer få dem att tro att de ska få något sött varje gång någon kommer på besök eller hur
    Man kan vrida på det hur man vill
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ BF 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Pilea

Jag tänkte göra tvärtom! När det är dags för lillasyster eller lillebror att födas ska barnen få välja o köpa någon liten present till sitt nya syskon. Då får de känna sig delaktiga  

Alve 060129 Tyra 071019
  • Lajkie
    Pilea skrev 2010-02-17 12:56:45 följande:
    Jag tänkte göra tvärtom! När det är dags för lillasyster eller lillebror att födas ska barnen få välja o köpa någon liten present till sitt nya syskon. Då får de känna sig delaktiga  
    Det var ju också smart!! Tack för alla tips&råd =)
  • mian75

Såg idén om syskonpresent när vi väntade vår dotter förra året och tyckte att det verkade var en bra grej att göra. Sonen var tre år och han fick välja ett gosedjur till bebisen (som senare visade sig vara en lillasyster ).

Maken och jag skaffade en present från lillasyster. Sonen fick presenten efter det att han träffat sin lillasyster för första gången på BB. Sonen pratar fortfarande sex månader senare om hur snäll lillasyster var som hade köpt en present till honom

• lottan81
    Bellbox skrev 2010-02-17 12:47:35 följande:
    Jag fick just en dockvagn när mitt syskon kom och denna var jag tydligen vääääldigt stolt över och NEJ jag blev inte "bortskämd" av det, jag fick inte saker varje gång någon gav syskonet något eller då h*n fyllde år!! Så jag tror inte man skämmer bort dem) Då kan man ju lika gärna säga att allt bakande & bjudande komer få dem att tro att de ska få något sött varje gång någon kommer på besök eller hur Man kan vrida på det hur man vill
    Anledningen till att jag tycker det är fel är pga att jag har kompisar som gjort just detta.. idag är barnen mellan 4-9år o tror att dom ska få saker/presenter bara för att andra i familjen får det... detta tycker jag är mest synd.. för så funkar det inte i långa loppet så att säga.
Svar på tråden Present till syskon när bebis kommer?