• LillaZ

Bilda en geometrisk talföljd. hur?

Hej!

Min sambo läser en kurs i matematik och där ingår en delkurs i geometri. Nu har han dock en uppgift som han inte riktigt vet hur han ska lösa. Detta är inte hans uppgift, eftersom han vill lösa den själv, men det är en liknande.

Vi har tre barn som är 3, 7 resp. 13 år gamla. Hur många år dröjer det till deras åldrar bildar en geometrisk talföljd?

Svaret är 5 år, men vi undrar nu alltså om någon kan visa hur man kommer fram till detta.

tacksam för svar!

• Svar på tråden Bilda en geometrisk talföljd. hur?
  • LillaZ

Tack!

Vi vet ju egentligen vad en geometrisk talfäljd är, men denna uppgift verkar inte ha en gemensam kvot? Hur kan man bilda en geometrisk talföljd av talen 3, 7 och 13? Och hur skulle det på något mystiskt sätt bildas en gemensam kvot bara för att man gör dem till 4, 8 och 14 etc? Hur vill de att man ska tänka? Ska man tänka att den enskilda åldern för varje individ ska ge en talföljd eller alla tillsammans? Om någon vet hur man löser denna sekvens, skulle ni då kunna skriva lösningen steg för steg?

• LillaZ

Det här sista inlägget var mer mina frågor än min sambos kanske ska tilläggas. Och jag har knappt läst matte B. Men jag vill fatta ändå.

• Christ

Sätt upp en ekvation med kvoterna b_2/b_1 = b_3/b_2

Sätt åldrarna till:
    b_1 = 3 + k
    b_2 = 7 + k
    b_3 = 13 + k

Där k är så många år det tar innan en geometrisk summa bildas. Löser du sedan k så får du fram att k = 5, alltså tar det 5 år innan barnens åldrar bildar en gemometrisk summa.

• LillaZ

cMin sambo hälsar och tackar så mycket!

Svar på tråden Bilda en geometrisk talföljd. hur?