• Anonym

voltaren och amning

hade så ont i dag att jag var tvungen att ta voltaren, törs jag amma nu?
    någon som gjort det?

• Svar på tråden voltaren och amning
  • Anonym (yes)

Jag åt voltaren mot min migrän (eftersom jag tydl inte fick äta nå starkare preparat) när jag ammade. Det va ok enl läkare

• Anonym

ok såg att det visst skulle gå att amma man kanske är det onödigt att utsätta bebisen för det.
    amma eller ge mat?

• Anonym

någon som vet hur länge det finns kvar i kroppen?

• Anonym (tt)

Kolla på fass. Står det att det är ok är det ok. Om det står och du ändå inte vill göra det är det upp till dig men du utsätter inte bebisen för nåt om det är grönt ljus.

• Anonym

ok det är jag som är fjantig och inte vill riskera nåt
    " går över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas "
    troligen inte det tolkar jag som att man inte vet riktigt eller har jag fel?

• Anonym (tt)
    Anonym skrev 2010-02-17 15:11:49 följande:
    ok det är jag som är fjantig och inte vill riskera nåt " går över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas " troligen inte det tolkar jag som att man inte vet riktigt eller har jag fel?
    om man inte vet så står det oftast "okänt om det går över i modersmjölken, rådgör med läkare före användning under amning".

Troligen betyder med största säkerhet ungefär.
  • Anonym

men är det då testat och ok el tror dom bara att det är ok?

• mausi2008

Jag fick äta en hel del voltaren medan jag ammade: mot gallstenar (dvs. smärtan) och mot min migrän. Detta var ordinerad av läkare som naturligtvis visste att jag ammade.

Varför har du ont? Kan du radgöra med din husläkare?

• Anonym

ja det är mot gallstenar men jag är så osäker om jag ska amma eller inte
    hon är inte så pigg på att äta annan mat men när hon blir nog hungrig så lär hon väl äta anta jag

• Anonym

mausi:
    hur var det för dig?
    hade du riktiga anfall? ofta? fick du operera dig?
    var din urin väldigt mörk?

• mausi2008
    Anonym skrev 2010-02-17 18:44:26 följande:
    mausi: hur var det för dig? hade du riktiga anfall? ofta? fick du operera dig? var din urin väldigt mörk?
    Jag hade två anfall innan graviditeten (visste dock inte vad det var, åkte in in till akuten) och sedan 7 veckor efter förlossningen fick jag ett hemskt anfall, det gjorde så fruktansvärt ont att jag inte klarade av att stanna hemma efter att det hade gått några timmar. Vårdguiden var värdelös ( ta 2 alvedon och gå och lägg dig??) och jag åkte in. Där misstänkte de direkt gallsten och jag fick en voltaren-spruta som hjälpte nästan omgående. Fick med mig en stor förpackning med Voltaren som jag kunde ta vid behov. En månad senare fick jag göra ultraljud som visade måååånga små gallstenar och läkaren bestämde att jag skulle opereras. Får man gallstenar när man är så ung (var 28) så är det-enligt läkaren- sannolikt att man har problem av det under hela livet. Tydligen väldigt vanligt med gallstenar efter graviditeten??? (hormonförändringar) Jag blev opererad exakt ett år senare (maj 2009) och fram till operationen fick jag aldrig mer anfall. Däremot fick jag (för första gången i mitt liv) måååånga migränanfall efter graviditeten men dessa har avtagit otroligt mycket sedan jag opererade bort gallblåsan! Enligt min far som är läkare finns det samband mellan problem med gallblåsan och migrän! Så på köpet blev jag efter operationen även av migränen nästan helt.

Operationen (titthål) gick jättebra, stannade en natt på sjukhuset, det gjorde rätt ont direkt efter och i 2-3 dagar framåt (man får dock bra smärtlindring) och var sjukskriven i en vecka. Såren läkte bra och smärtan efter operationen var helt borta efter 1 vecka-10 dagar. Jag är så GLAD att jag inte behöver oroa mig för att få problem med gallstenar igen och tyckte att operationen var mindre farligt än vad jag hade väntat mig.

Men hur mår du?? Har du fått ett anfall eller får du besvär ofta? Voltaren behöver man ju bara ta som smärlinding vid anfall/smärta, så det är inte så mycket som du måste ta allt som allt.
    Till mig hade de sagt att jag ej behövde oroa mig för att ta Voltaren vid amning!

Krya på dig!
  • Anonym

hej å tack för ditt svar
    jag fick molvärk i måndags mitt på dagen och det höll i sig tills jag lade mig på kvällen sedan var det bra över natten men mitt i dagen på tisdag var det dax igen men det gav sig på kvällen.
    men igår när det kom redan på förmiddagen så ringde jag vc och fick två voltarensprutor sedan har det varit bra.
    Men jag har i många års tid haft ont och misstänkt gallan men aldrig sökt dr för det.
    Jag hade även klåda i händerna igår är det nåt som du oxå hade?
    Nu har dr skickat remiss till röntgen så nu hoppas jag att jag inte får det nåt mer innan dess.
    Nu har jag ju haft det 3 dagar och ätit skonsamt men ändå fått känning, känns inte så bra jag går och oroar mig att få det närsomhelst.
    Hoppas jag får op om det är stenar och grus där.

Svar på tråden voltaren och amning