• nyfikengrön

EA-dagar

Har en mamma som i höstas drabbades av Stroke med sepsis och lunginflammation samt hjärtflimmer och låg inne i nästan 3 månader och fick t.o.m ta bort 2/3 av ena lungan. Nu har hon drabbats av lunginflammation igen och är inlagd på sjukhus i min stad där jag bor. Hon är inte härifrån utan från annan ort 30 mil härifrån.

MIN FRÅGA ÄR:
    Har jag rätt att utnyttja s.k EA-dagar när hon skrivs ut från sjukhuset? så jag kan hjälpa henne att dels komma hem och dels hjälpa henne i hemmet i början tills dess att min syster kan komma och ta över, jag är ju den enda anhöriga hon har här i stan som kan hjälpa henne och hon bor själv och min syster bor utomlands och hon klarar inte av att vara ensam hemma ännu.
    Eller måste hon vara död eller nästintill död för att man ska få ta ut sådana dagar?

Nån som vet??
  • Svar på tråden EA-dagar
  • nyfikengrön
    The Black Lady skrev 2010-02-17 17:06:02 följande:
    Vad är EA-dagar?
    Typ anhörigdagar! När man har rätt att vara ledig från jobbet med lön. Vet att man kan få detta i samband med begravning och så men nu vill jag veta om någon här på fl vet om jag kan utnyttja detta för att hjälpa min mamma vid utskrivning från sjukhuset.

Vet ni inte ens vad det är så tror jag inte ni kan hjälpa mig med svar på frågan heller då behöver ni inte svara i tråden heller (inte för att låta elak men det är onödigt att svara när man inte har nåt svar på frågan).
  • jassikan

Här finns info. om så kallad närståendepenning.
    http://www.forsakringskassan.se/nav/685125cbc7eefbea2f930f3c5cd3151a

"Om du avstår från att arbeta för att vårda en närstående person som är svårt sjuk kan du få närståendepenning. Du kan få närståendepenning även när du vårdar den sjuke på sjukhus.

Med svårt sjuk menas sjukdomstillstånd som innebär ett påtagligt hot mot den sjukes liv."

Om inget annat så ring och prata med dem - Kundcenter 0771-524 524.

• The Black Lady
    nyfikengrön skrev 2010-02-17 18:20:24 följande:
    Typ anhörigdagar! När man har rätt att vara ledig från jobbet med lön. Vet att man kan få detta i samband med begravning och så men nu vill jag veta om någon här på fl vet om jag kan utnyttja detta för att hjälpa min mamma vid utskrivning från sjukhuset.Vet ni inte ens vad det är så tror jag inte ni kan hjälpa mig med svar på frågan heller då behöver ni inte svara i tråden heller (inte för att låta elak men det är onödigt att svara när man inte har nåt svar på frågan).
    Ursäkta då... ska aldrig svara i dina trådar.....

Suris.......
  • Tecken

Nej, TS, EA-dagar = enskild angelägenhet. Tror man har 10 dagar/år. Kan tas ut t ex vid nära anhörigs begravning. Det du menar är det som beskrivs i inlägg 3.

Svar på tråden EA-dagar