• Anonym (trött)

deprimerad, extrem trötthet

Jag har diagnostiserad depression och har ätit antidepp (cipralex) medicin i ca 4 månader..
    Jag är extremt trött ungefär varje dag. Jag pluggar på distans och har fått in allt i tid hittills, men det är jättejobbigt att plugga när jag är så trött. När jag gjort klart en uppgift måste jag vila helt 1-2 dagar för att orka ta tag i nästa. Är tröttheten pga medicinen, depressionen eller bådeoch?

• Svar på tråden deprimerad, extrem trötthet
  • Birgitta2

Antidepressiva ger trötthet. Det är nästan Legio. Kanske du ska minska dosen?

• Anonym (blomma)

Märker du någon skillnad på tröttheten före och efter medicineringen började? Trötthet är ju ett av många symtom på depression. Många upplever även trötthet av medicinerna, medan andra upplever att de blir piggare av medicinerna. Väldigt individuellt alltså.

Hjälper medicinen dig annars då? Har du kommit upp i rätt dos ännu?

• Anonym (blomma)
    "Antidepressiva ger trötthet"

Nää, så behöver det inte alls vara. Väldigt olika från person till person. Vissa blir mycket piggare av dem!
  • Anonym (trött)

Det var ungefär samma innan jag började med medicinen, skillnaden är att jag faktiskt tar tag i att plugga nu även om det är jättejobbigt pga tröttheten. Annars är det ingen större skillnad.. Har fortfarande ångest och självmordstankar ibland. Ska träffa läkaren om en månad, får väl ta upp det då.. men en månad är långt för mig.. Suck på väntetider..

• Anonym (blomma)

Kanske skulle du behöva höja dosen lite till?

Ja, det är jobbigt när man måste vänta så länge på att få en läkartid.

Kram till dig!

• silhuett

Man kan bli förlamande trött av att vara deprimerad. Jag orkade t.ex. bara ta en halvtimmes promenad innan jag kände mig svimfärdig och behövde sitta ner. Samma sak efter att ha diskat, då var jag tvungen att ligga ner och vila några timmar.
    Oavsett hur mycket eller lite jag sov om nätterna var jag ändå trött om dagarna..

• silhuett
    Anonym (trött) skrev 2010-02-17 16:45:34 följande:
    Det var ungefär samma innan jag började med medicinen, skillnaden är att jag faktiskt tar tag i att plugga nu även om det är jättejobbigt pga tröttheten. Annars är det ingen större skillnad.. Har fortfarande ångest och självmordstankar ibland. Ska träffa läkaren om en månad, får väl ta upp det då.. men en månad är långt för mig.. Suck på väntetider..
    Du kan be att få en telefontid med läkaren. Det fick jag när det inte fanns tid för att boka in någon träff.
Svar på tråden deprimerad, extrem trötthet