• Anonym

Vad beror lite blod i urinet på? Gravid. Orolig!

Fått veta att jag hade lite blod och lite bakterier i mitt urinprov. Vad beror det på?

Någon som haft det? Som vet mer om det?
  • Svar på tråden Vad beror lite blod i urinet på? Gravid. Orolig!
  • ELMK

urinvägsinfektion skulle jag tippa på, sa inte BM något om det?

Elias 090109, BF 100525
  • Anonym

Hon tyckte att man kunde förbi se det den här gången då det inte var så mycket blod eller bakterier och jag har inte haft några symptom...

Men jag ska ta eget test hemma och sen kräva odling.
    Men kan det vara farligt?? Något allvarligt?
  • Anonym

Puffar...

Jag är jätteorolig nu....
    INGEN som haft liknande?
    Jag hade inte vetat om det om jag inte hade tagit det här extra urinprovet vid en kontroll av något annat... antar att de flesta inte gör så många urinprov men någon borde veta något om lite blod och lite bakterier i urinprovet?
    Ej synligt för ögat.
  • Anonym

och igen.. :(

• pluvdo

Om det varit något väldigt farligt så hade väl barnmorskan verkat mer orolig? Man får väl utgå från att hon vet såpass mycket och bryr sig såpass mycket om sina patienter att hon inte skulle utsätta dig för onödig fara.

Testa att googla på "blod i urinet" för att läsa om olika saker det kan vara och vad man kan göra om man har det.

Jag läste på någon sida att blod i urinen uppstår hos upp till 10% av befolkningen i alla fall. Så SÅ farligt måste det nog inte vara. Det stod även att om man hade så lite att det inte syns med blotta ögat och man heller inte har andra symptom på något så brukar saken inte undersökas vidare. Men ring vårdcentralen om du är orolig och be om att få urinröret och så undersökt. Det är ju inte bra att gå och oroa sig heller, i synnerhet inte då man är gravid.

Det är säkert "bara" en urinvägsinfektion, eftersom det är relativt vanligt under graviditet...

• Anonym

Självtest visar inte på urinvägsinfektion.

Jag undrar ifall det är möjligt att små blodkärl spricker pga av belastning i kroppen och att det därför kan följa med små mängder.
    Men just kombinationen av blod och bakterier undrar jag över också.
  • Anonym

Det är säkert en lindrig UVI, de brukar helst inte behandla med antibiotika så länge man inte har besvär av det. Man brukar först prova att dricka mycket tranbärsjuice och citronvatten. Prova det...

• pluvdo

Om du googlat hade du kunnat se att exempelvis (hård) fysisk aktivitet kan ge en blod i urinen också. Om det nu räknas till belastning.

• Platano
    Anonym skrev 2010-02-17 21:00:46 följande:
    Det är säkert en lindrig UVI, de brukar helst inte behandla med antibiotika så länge man inte har besvär av det. Man brukar först prova att dricka mycket tranbärsjuice och citronvatten. Prova det...
    Precis. Testa drick mycket vatten, gärna med citron i och gärna osötat tranbärsjuice. Socker gör att bakterierna kan fästa bättre så försök undvika det.
Svar på tråden Vad beror lite blod i urinet på? Gravid. Orolig!