• Mimmi74

Hjälp! Rodnad runt vårtgården. "Inflammatorisk bröstcancer" det enda som matchar på Google ...

Jag är rädd! Har fått ont i vänster bröst. Det sticker, men det är mjukt så tror inte på mjölkstockning. Och de enda träffar jag får på google när jag skriver rodnad runt vårtgård är Inflammatorisk bröstcancer. Huvva! Kan inte tänka på annat och är ensam med tre barn i två dygn nu då barnens far är bortrest. Det här känns inte bra alls.

Nån mer som haft en röd rodnad runt vårtgården och att det ömmar och sticker i bröstet? HAr ringt till amningsjouren där jag bor och de hade inte en aning. Typiskt.

• Svar på tråden Hjälp! Rodnad runt vårtgården. "Inflammatorisk bröstcancer" det enda som matchar på Google ...
  • latina02

men gud va läskigt..
    ja tro bara de har med att du har mjölk i brösten

• Bonanza

När man ammar är nästan alla saker normala. Därmed inte sagt att du inte ska kolla upp det, men amningen ställer till tuttarna. Det kan vara så att du håller på att få någon slags svamp, eller att det är infekterat, eller något sånt. Jag tror definitivt inte att du ska vara orolig för cancer eftersom du som sagt ammar och brösten då beter sig lite märkligt.

• Jenny1

Har du nyligen börjat amma? Vissa är känsligare i huden, jag fick också en rodnad när bebisen började amma.

• ninnione

så såg mina bröst ut när jag hade svamp. när man ammar kan de ju ändra både form o utseende o känsla utan att de är något fel. tror inte heller du behöver oroa dig.

• Mimmi74

Tack för era lugnande ord. Det här uppträder bara på ett bröst. Det högra är helt ok. Inga problem. Det är som rödflammigt runt hela vårtgården och så är bröstvårtan superkänslig. Jag kanske inte ska jaga upp mig. Ska försöka! Är dessutom trött efter fyra veckors nattamning då jag i snitt får sova fyra timmar per natt och sen inte har nån möjlighet att sova ikapp på dagarna för bebisen är vaken de fem timmar barnen är hos dagmamman. Och två dagar i veckan (utöver helger) är de ju hemma hela dagarna. Har ingen nära släkting eller vän som kan ställa upp. Och pappan reser en massa i jobbet.

SJälvklart var jag förberedd på tröttheten och att vi är själva med tre barn men sänks snabbt då något onormalt dyker upp på grund av just tröttheten.

• Mimmi74

Rodnar det runt vårtgården när man har svamp? Vad heter svampinfektionen så jag kan läsa mer om det??

• Eisa

Inflammatorisk bröstcancer har jag sett... Det ser verkligen hemskt ut och var verkligen MYCKET MER än rodnad runt vårtgården.

Tror det är nåt annat du har.

• Faile

Tycker det låter som svamp.
    Jag hade det och det var som en rosa femkrona runt vårtgården, samt att jag hade en brännande känsla i bröstet mellan amningarna, och bröstvårtan kändes nästan hudlös/brännskadad på nåt sätt. Fruktansvärt obehagligt men lätt fixat.

Jag vet inte vad man kontaktar i Sverige, vårdcentral eller husläkare eller nåt, men jag fick mycostatin mot mitt på bvc. Samma man ger till barn när de får torsk ( svamp ) i munnen.

• Mimmi74

Little Ms Chatterbox: Hjälper det med pevaryl-salva även när det värker och sticker INUTI bröstet? Ska man inte äta tabletter då i stället? Salvan är ju bara för att ta bort svamp på hud. Är det säkert att det går att amma med Pevaryl?

Jag har i dag fått tala väldigt kort med en bvc-sköterska på telefon och känner mig inte alls kollad av nån som kan det här. Borde ha besökt läkare. Men era erfarenheter kan ju hjälpa mig, så jag hoppas jag får svar.

• Little Ms Chatterbox
    Mimmi74 skrev 2010-02-18 10:12:47 följande:
    Little Ms Chatterbox: Hjälper det med pevaryl-salva även när det värker och sticker INUTI bröstet? Ska man inte äta tabletter då i stället? Salvan är ju bara för att ta bort svamp på hud. Är det säkert att det går att amma med Pevaryl? Jag har i dag fått tala väldigt kort med en bvc-sköterska på telefon och känner mig inte alls kollad av nån som kan det här. Borde ha besökt läkare. Men era erfarenheter kan ju hjälpa mig, så jag hoppas jag får svar.
    Vet faktiskt inte om det tar bort inuti också men lite borde det hjälpa om det inte har spridit sig för långt in redan. Hur länge har du haft det? Men givetvis så är det bättre att få riktig hjälp och medicin som hjälper.
    jag fick en svampsalva av läkare på bb när jag fick tvillingarna och med den kunde man amma. det var inte Pevaryl...  men tror det var Mycostatin (stavning?) Kommer inte ihåg. jag skulle smörja på efter amning men var inte farlig för barnet att få i sig.
    De flesta svampsalvor är ju receptfria och finns sådana som man använder när man ammar så hör med personalen på apoteket så du får rätt salva. Kan ju givietvis vara något annat men troligast så är det svamp och du behöver ju få det fixat NU. Du ammar ju, måste göra skitont.
  • SaramedM
    Mimmi74 skrev 2010-02-18 10:12:47 följande:
    Little Ms Chatterbox: Hjälper det med pevaryl-salva även när det värker och sticker INUTI bröstet? Ska man inte äta tabletter då i stället? Salvan är ju bara för att ta bort svamp på hud. Är det säkert att det går att amma med Pevaryl?Jag har i dag fått tala väldigt kort med en bvc-sköterska på telefon och känner mig inte alls kollad av nån som kan det här. Borde ha besökt läkare. Men era erfarenheter kan ju hjälpa mig, så jag hoppas jag får svar.
    Det låter som svampinfektion och då kna du behöva tabletter
Svar på tråden Hjälp! Rodnad runt vårtgården. "Inflammatorisk bröstcancer" det enda som matchar på Google ...