lillebror är magsjuk. Lämna storasyster i skolan??
Hej!
Min flicka går i skolan men hennes lillebror är magsjuk. Kan storasyster gå till skolan ändå? Hon har inte visat tecken på magsjuka.
Hej!
Min flicka går i skolan men hennes lillebror är magsjuk. Kan storasyster gå till skolan ändå? Hon har inte visat tecken på magsjuka.
Ja, så länge inte hon själv visar tecken på magsjuka kan hon gå.
Vårt barn föddes tok-tidigt och när han låg på neonatal och det härjade magsjuka hemma i familjen så fick de familjemdelemmar som inte visade symtom komma dit ändå...
Min dotter fick inte gå till dagis då hon hade blivit frisk, men jag hade fått det efter henne!
Rådfråga i skolan!
Det är ju lite skillnad när de går i skolan och inte på förskolan. Ett barn som går i skolan har skolplikt och är barnet friskt ska det vara i skolan. Det brukar inte vara något större problem, då smitta inte sprids lika friskt bland större barn. Med dem kan man prata om vikten av att tvätta händerna ofta, de kan säga till om de börjar må dåligt, och de är inte lika "på" varandra som de yngre barnen är när de leker.
NEJ!!! Det finns (iallafall i den här kommunen) råd eller vad man ska kalla det att ALLA i familjen ska varit symtomfria i 48 timmar. Det tycker jag är helt rätt. Blir vansinnig på folk som skickar i väg till dagis skola och någon annan i familjen är sjuk Det är därför det där eländet bara går runt och runt överallt. På dagiset där min minsting går har lappen suttit uppe i 6 veckor, helt galet!
Tror att både personal och andra föräldrar blir glada att slippa smittas. Jag har precis haft problemet här hemma, jag var hemma från jobb och barnen var hemma till 48 timmar gått. Skolplikt visst men vid sjukdom och smittorisk så kan man gott vara hemma. :)
Skolbarn får gå, förskolebarn hemma
I en stor familj kan man knappst ha skolbarn hemma varje gång något syskon är sjukt
Jag är lärare. Vi säger alltid till barn att komma om de är friska. Barn med småsyskon kan ju drabbas hårt om de alltid ska vara hemma när småsyskonen är dåliga i magen.