• Theresa28

Hjälp valpen svalde en vitlöksklyfta

Min valp på 3,5 månader svalde av misstag en hel rå vitlöksklyfta.
    Kan detta vara farligt?

• Svar på tråden Hjälp valpen svalde en vitlöksklyfta
  • viseversa

Nope men han/hon lär stå emot en förkylningar. Vet ioförsig inte om vitlök är farligt för hundar. Men rå vitlök är inte farligt för människor iallafall.

• Jaylight

De enda som kan hända är väl att valpen kan bli dålig i magen, annars är de nog inga problem

• Kastrull

Sätter en peng på lathundens tips. Ring!

• viseversa
    Lathunden skrev 2010-02-17 18:59:16 följande:
    Vitlök bryter ner hundens röda blodkroppar, så ring en veterinär.
    Är det sant!! Oj ja då kanske du ska ringa och kolla.!
  • Lathundarna
    viseversa skrev 2010-02-17 19:01:37 följande:
    Är det sant!! Oj ja då kanske du ska ringa och kolla.!
    Vitlök - och alla andra lökar - innehåller bland annat näringssaltet Thiosulfat. Hundar saknar det enzym som bryter ner det och blir på så sätt förgiftade av vitlök. Ju större hund och mindre bit desto bättre.
  • Lathundarna
    Teskedsmamman skrev 2010-02-17 19:10:48 följande:
    Mina hundar hade ett foder som innehöll vitlök, så en klyfta tror jag knappast kan vara farligt.
    Citerar Doggy Rapport: "Vitlök innehåller bara 60 % vatten och av en 3 g klyfta är ca 0,1-0,2 % olja med hög gifthalt. Hundar får ofta lite vitlök en längre period, och man kan räkna med förändringar i blodbilden om tillförseln överskrider 1,3 g färsk vitlök per kg kroppsvikt och dag. För vår 20 kgs jycke motsvarar detta 26 g vitlök eller 8 vitlöksklyftor eller knappt 4 teskedar vitlökspulver om dagen. De doser vitlök som normalt ges (1-2 tsk till 20 kgs jycke) bör inte ge någon risk för lökförgiftning, men man får ju ge akt på om man eventuellt ger matrester med lök - t ex en smaskig lökpaj!
    Och glöm inte att dosen är relaterad till kroppsvikten! En liten hund tål inte mycket lök!"
  • Teskedsmamman
    Lathunden skrev 2010-02-17 19:14:49 följande:
    Citerar Doggy Rapport: "Vitlök innehåller bara 60 % vatten och av en 3 g klyfta är ca 0,1-0,2 % olja med hög gifthalt. Hundar får ofta lite vitlök en längre period, och man kan räkna med förändringar i blodbilden om tillförseln överskrider 1,3 g färsk vitlök per kg kroppsvikt och dag. För vår 20 kgs jycke motsvarar detta 26 g vitlök eller 8 vitlöksklyftor eller knappt 4 teskedar vitlökspulver om dagen. De doser vitlök som normalt ges (1-2 tsk till 20 kgs jycke) bör inte ge någon risk för lökförgiftning, men man får ju ge akt på om man eventuellt ger matrester med lök - t ex en smaskig lökpaj! Och glöm inte att dosen är relaterad till kroppsvikten! En liten hund tål inte mycket lök!"
    Ändock innehöll fodret mina hundar fick vitlök, oavsett vad doggy skriver så fick de foder med vitlök - fakta
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Lathundarna
    Teskedsmamman skrev 2010-02-17 19:24:30 följande:
    Ändock innehöll fodret mina hundar fick vitlök, oavsett vad doggy skriver så fick de foder med vitlök - fakta
    Det handlar om sån extremt liten mängd jämfört med en hel, rå vitlöksklyfta.
  • Joico

Vitlöken i alla dess former används idag av många hundägare.
    Den används i ”hälsosyften”, som smakförhöjare och framförallt under vår & sommarperioden som ett naturligt fästningavvisande ämne.
    Förutom färsk vitlök, pulver och kapslar som man köper i vanliga mataffärer, så blandas det även direkt i vissa hundfoder.
    Utöver det finns det speciella fodertillskott i både pulver och tablettform ”gjorda” för hundar.
    Det intressanta i sammanhanget är att det inte finns någon forskning som stödjer att vitlöken skulle ha några som helst positiva egenskaper för hundar.
    För människor och hästar finns det, men som sagt.
    Inte för hundar!
    Däremot finns det forskningsresultat som påvisar de skadliga effekter man finner hos hundar efter konsumtion av vitlök. Både tillfälliga och permanenta skador har konstaterats och bevisats. Detta oavsett mängden vitlök hunden har fått, eller tidsperioden som förflutit. Resultaten är det samma, vitlöken skadar hundens hälsa.

Svar på tråden Hjälp valpen svalde en vitlöksklyfta