• Sickan

19 månader och vansinnesutbrott. Trotsålder?!

Vår kille är 19 månader och har idag börjat få vansinnesutbrott. Först fick han det när vi skulle gå in efter att ha varit ute. Han gallskrek ända nerifrån tårna, vred sig och ålade sig i famnen så att det knappt gick att hålla honom. Han spände sig i en båge och bara vrålar. Det gick inte att prata med honom eller avleda honom med att skoja med honom. Om jag satte ner honom när jag inte orkade hålla honom längre gick han iväg och vrålade, lade sig på mage, satt på rumpan och hoppade. Till sist efter kanske 20 minuter lugnade han sig när jag satte på Lotta på Bråkmakargatan som han älskar på TV.

Sedan var det dags igen när han hade badat och jag tagit upp honom ur badet fast då gick det lite fortare att lugna honom.

Han har börjat på dagis på riktigt efter inskolning denna veckan. Han går bara på förmiddagarna. De sa att han idag för första gången hade varit ledsen och att han antagligen börjat förstå att vi kommer att vara borta ett tag.

Kan utbrotten hänga ihop med separationsångest i och med att han börjat på dagis eller är det bara trotsålder?

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden 19 månader och vansinnesutbrott. Trotsålder?!
  • SallyK

Pratar du om min son? ;) Han började få riktiga utbrott när han blev 18 månader, någon vecka innan han började förskolan (puh, då kunde vi utesluta det som anledning). Det höll i sig en månad, men den senaste veckan har han varit glad och harmonisk och motgångar tar han äntligen med ett leende.

Någon gång under den här vråliga månaden googlade vi till oss kunskapen om att det finns en krisålder kring 1½ år, då de regredierar och kommer ut som lite mer balanserade små människor.

Men jag märkte också på min son att han blev klängig och ledsen när han kom hem från dagis, speciellt de första två veckorna, och jag tror att han behövde tanka extra närhet. Så vi har försökt att krama oss genom krisen, och tror att det funkat.

Hoppas att det blir likadant för er, att det går över snabbt och att även ni snart kan se fram emot tvåårstrotset!

• Sickan

Tack för svaret SallyW! Har googlat lite också och ja det verkar ju som att det kan börja redan i 1,5-årsåldern. Bara det att det är synd att det är precis när han ska börja dagis. Nu vill man ju helst bara krama och krama och inte uppfostra

Någon mer som känner igen sig?

• Miia89

Fyra år senare! Hur har det gått för er? Hur är era barn i dag ? Hur gjorde ni? Har en 20 månaders som är precis som ni beskriver, började när han va 18 månader o vissa perioder är han värre o vissa bättre.. Kan räcka med att han tappar en krita på golvet o han skriker o skriker o grinar i stället för att hoppa ner o hämta kritan. Han går inte på dagis vi väntar på plats o det är bara mig han är så här mot, men jag har haft all ansvar över han sedan han föddes, hanns pappa bor med oss men har alkohol problem o tar inte så mycke ansvar!

• Litet My
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-27 10:51:33 följande:

Det är inte trots. Närmandefasen

Skriver under på det.
Svar på tråden 19 månader och vansinnesutbrott. Trotsålder?!