• Anonym (ledsen mamma:()

Min man gör skillnad mellan våran son och dotter, varför????

Blir så ledsen. Han gör skillnad mellan våran son och dotter som nästan är mobbning. Okej han blir arg och säger till våran son. Men absolut inte på samma sätt som med dottern. Han ska alltid på något sätt säga att tex. att sonen får godis och inte dottern framför henne. Jag vet inte om ni förstår vad jag menar, men hoppas det. Vet inte hur jag ska förklara. Han blir alltid arg på henne även om hon inte har gjort någonting fel i stort sett. Bara för att hon ska bli ledsen. Varför gör han så. Han kommer visserligen ifrån ett annat land. Men jag tror inte att det kan påverka. Blir så ledsen i alla fall:(

• Svar på tråden Min man gör skillnad mellan våran son och dotter, varför????
  • Lena

Jag tycker det låter som ni borde sätta er ner och ta ett långt samtal. Han kanske inte gör det medvetet.

• Anonym

Det låter ju inte så snällt. Vad är det för ålder på barnen?

Lena skrev 2010-02-17 20:02:59 följande:
    Jag tycker det låter som ni borde sätta er ner och ta ett långt samtal. Han kanske inte gör det medvetet.
    kanske inte, men jag har pratat med honom och han säger att han älskar båda två. Men att han känner att han får bättre kontakt med sonen.

Våran dotter blir ju ledsen också. Dottern är snart 5 och sonen lite mer än 2 år

• Anonym

Jag vet inte om det kan vara en kulturgrej. Mitt ex var arab och hade en dotter och en son. Han älskade båda, men sonen dyrkade han. Sönerna var väldigt speciella över lag i deras släkt. Han sa alltid hur mycket han älskade dom båda men ändå särbehandlades dom. Sonen fick allt han pekade på, honom kramade han och gjorde saker med. Medan han ansåg att dottern klarade sig mer själv så henne var han inte lika dan med, gav inte så mycket ömhet osv.

Anonym skrev 2010-02-17 20:15:58 följande:
    Jag vet inte om det kan vara en kulturgrej. Mitt ex var arab och hade en dotter och en son. Han älskade båda, men sonen dyrkade han. Sönerna var väldigt speciella över lag i deras släkt. Han sa alltid hur mycket han älskade dom båda men ändå särbehandlades dom. Sonen fick allt han pekade på, honom kramade han och gjorde saker med. Medan han ansåg att dottern klarade sig mer själv så henne var han inte lika dan med, gav inte så mycket ömhet osv.

jag vet inte heller om det är en kulturgrej

han har sagt att det är lite speciellt med sonen. Men han särbehandlar de på ett fult sätt

Han anser att det är sonen som kommer att klara sig själv bäst och att det är dottern han måste hålla ögonen på

• Anonym
    Anonym (ledsen mamma:() skrev 2010-02-17 20:47:43 följande:
    jag vet inte heller om det är en kulturgrej han har sagt att det är lite speciellt med sonen. Men han särbehandlar de på ett fult sätt Han anser att det är sonen som kommer att klara sig själv bäst och att det är dottern han måste hålla ögonen på  
    Precis samma som mitt ex sa. Sonen fick massa privilegier, och få skyldigheter, medan det var tvärtom för flickan. För det är så viktigt att flickan blir en duktig flicka som lyder. Inte lika viktigt för pojken, det är mer accepterat att han gör lite misstag i sitt liv. Det räknas inte ens som ett misstag när han gör vissa saker, men när flickan gör det så är det en jättestor grej.

Precis exakt så är det. Hon måste lyda sin pappa hela tiden. Men sonen behöver inte lyda på samma sätt. Han blir mycket oftare arg på henne. På sonen också, men inte på samma sätt.

• Anonym

Hur kan du som mamma tillåta det?! Jag hade blivit vansinnig på min man om han hade särbehandlat våra barn, framförallt p.g.a. kön! Vad ger det för signaler till er son och dotter? Jag tycker att du måste prata med din man så fort som möjligt och se till att han slutar behandla barnen olika p.g.a. deras kön, det måste ge dem en väldigt sned bild av både hur män och kvinnor får bete sig.

Ja, jag ska ta ett rejält snack med honom i dag när han kommer hem ifrån jobbet (jobbar kväll) orkar inte mer med det här. Annars får jag nog lämna honom om han inte slutar att behandla de olika.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-02-17 22:07:26 följande:
    Hur kan du som mamma tillåta det?! Jag hade blivit vansinnig på min man om han hade särbehandlat våra barn, framförallt p.g.a. kön! Vad ger det för signaler till er son och dotter? Jag tycker att du måste prata med din man så fort som möjligt och se till att han slutar behandla barnen olika p.g.a. deras kön, det måste ge dem en väldigt sned bild av både hur män och kvinnor får bete sig.
    Det är inte så lätt alltid. När man är från olika kulturer så har man olika syn på vad som är rätt och vad som är fel. Han anser förmodligen att han gör rätt, och kommer inte var så villig att ändra sig om det innebär att göra fel för honom. Kulturkrockar är inte helt lätta..
    Anonym skrev 2010-02-17 22:14:42 följande:
    Det är inte så lätt alltid. När man är från olika kulturer så har man olika syn på vad som är rätt och vad som är fel. Han anser förmodligen att han gör rätt, och kommer inte var så villig att ändra sig om det innebär att göra fel för honom. Kulturkrockar är inte helt lätta..
    Vad ska jag göra då????

han har inte varit sån här innan. Utan det är nu som han har börjat göra skillnad mellan de....

• Anonym
    Anonym (ledsen mamma:() skrev 2010-02-17 22:18:05 följande:
    han har inte varit sån här innan. Utan det är nu som han har börjat göra skillnad mellan de....
    Kan du se vad som har utlöst det då? Kan det vara att barnen är i en viss ålder?

Är han muslim? Isåfall kan du, om du inte når fram till honom själv, hitta en bra imam som kan medla mellan er.

Tyvärr har jag negativa erfarenheter av att få killen att ändra sig på såna frågor. I mitt fall blev det att antingen accepterade jag att han tänkte som han gjorde, eller så fick jag gå. Nu var det inte mina barn men jag ville inte ha det så, så jag gick till slut pga för många såna åsiktsskillnader.
    Anonym skrev 2010-02-17 22:22:22 följande:
    Kan du se vad som har utlöst det då? Kan det vara att barnen är i en viss ålder?Är han muslim? Isåfall kan du, om du inte når fram till honom själv, hitta en bra imam som kan medla mellan er. Tyvärr har jag negativa erfarenheter av att få killen att ändra sig på såna frågor. I mitt fall blev det att antingen accepterade jag att han tänkte som han gjorde, eller så fick jag gå. Nu var det inte mina barn men jag ville inte ha det så, så jag gick till slut pga för många såna åsiktsskillnader.
    Ska kolla upp vad jag kan göra. Måste sova nu. Ska upp imorgon och lämna barnen på dagis.
  • Lena
    Anonym (ledsen mamma:() skrev 2010-02-17 22:17:13 följande:
    Vad ska jag göra då????
    Rådgivning är nog enda lösningen tyvärr.
Svar på tråden Min man gör skillnad mellan våran son och dotter, varför????