• Rosenskära

Behöver man någon kiss-stoppare i sängen?

Som ovan. Behöver man något sim stoppas vått i spjälsängen? Jag har en madrass med en liten bäddmadrass. Plastad frotté, är det bra? Jag vill ha det så hälsosamt och miljöriktigt som möjligt.

• Svar på tråden Behöver man någon kiss-stoppare i sängen?
  • Ord blind

Ja, man behöver ett stopp om man inte vill tvätta madrassen. Blöjor läcker ibland.

Condemnant qui non intelligent
  • LovisaTilda

Jag har alltid plastad frotte i barnens sängar.
    Vet inte om det skulle klara om de kissar ner sig men det "stoppar" om det har läckt ur blöjan.

• chupachup

mitt barns blöja har aldrig läckt så för mig har det inte behövts. jag har ändå haft något mindre skydd som jag köpte på babyproffsen som ligger under bäddaddrassen

• Champagne

Idag tackar jag min lyckliga stjärna för att jag hade plastad frotté i dotterns säng när hon kräktes ned allting. Bara att vika ihop allting och bära ner till tvättmaskinen.

• Blå Flygare

Nä, men kräkskydd. Jag tycker plastad frotté är bra - om man köper en bra sort så det inte blir svettigt. Alternativet är att ha extra bäddmadrass (några stycken vid magsjuka/slem), men det blir ju klart mycket att tvätta då - något man har ändå vid kräkningar.

Det miljövänliga alternativet är filt i ull som ullkuras. Men ull tål ju bara 30-graders tvätt, inte så bra just vid magsjuka.

• saltflingan

Ja det behövs för man vet aldrig när en blöja kommer läcka eller barnet kräks. Så mycket smidigare än att behöva tvätta madrasser som dessutom tar lång tid att torka. Stort plus om man behöver byta mitt i natten. 

• Queenie70

Köpte flera meter plastad frotte inför ungens ankomst, men har aldrig använt det för det blev för varmt och svettigt. Sen läste jag lite senare att plastad frotte även är en kvävningsrisk om ungen skulle dra upp den å få över ansiktet eftersom det är helt tätt som en plastpåse. Har haft ytterst få läckade under dessa 19 månader..Under 10 faktiskt.

• Rosenskära

Men tanken med plastad frotté är väl att den är UNDER lakanet? Eller hur?

• Champagne
    Rosenskära skrev 2010-02-17 20:53:06 följande:
    Japp. Dessutom är den ganska styv, jag har inte upplevt att den är som en plastpåse.
  • Queenie70
    Rosenskära skrev 2010-02-17 20:53:06 följande:
    Javisst, men om man har ett livligt barn är de ju inte helt omöjligt att de drar upp både underlakan och plastad frotte, och då kan de få den över ansiktet när de sover.

Finns kanske olika plastad frotte men min var lika mjuk som ett vanligt lakan, inte så styvt I vilket fall som helst så klarade jag mig utan. Men har man mycket problem med läckor eller ett kräkbarn, kan jag förstå att det känns ohållbart utan.
  • Kajak

Jag köpte den där billigt kiss-skydd som sålde på IKEA.
    Inte den som finns nu utan förra variant, den som är nästan papper och plast under...

Den har jag på alla barnens säng o den är BRA!

Som nu på morgonen (TIDIGT på morgon) fick min man byta lakan o mskydden för att sonen hade kissat så mycket så blöjan läckte.
    Han är världens mästare på att läcker blöja oavsett märke och storlek...för han sover ALLTID på magen.

Köpte oxå den där textil skydd men den är för styva så jag använde den aldrig eller rättare sagt vid nödfall som tex alla IKEA-skydd är i tvättkorgen.

Har oxå klippt ut bitar till dregel/kräk-haklapp. Tycker den funkar bättre så

• sarsparis

Ja vi har det, det finns plastadfrotte som andas, kolla på barnaffärer, kostar dock mycket mer,  annars lägger du det bara under bäddmadrassen, den är ju enkel att tvätta. min son har kissat is sängen nån enstaka gång, men däremot slår alltid kräksjukan till i sängen på natten.

Svar på tråden Behöver man någon kiss-stoppare i sängen?