• elles mamma

Halsfluss utan mandlar?

Min 7åring klagade på halsont nu ikväll och jag upptäckte att hon var svullen och hade fullt med stora blåsor i halsen. Tänkte först på halsfluss men hon har inga halsmandlar och då kan man väl inte få halsfluss? någon som vet?

självklart ringer jag vår läkare imorgon och frågar om hon inte är bättre men tänkte kolla här först

• Svar på tråden Halsfluss utan mandlar?
  • Homsan

Har också hört att man kan få fastän man inte har några halsmandlar... {#lang_emotions_undecided}

• prinsesstårtan

man har 3 mandlar men kan bara ta bort 2 så det är fullt möjligt men inte lika vanligt...

• elles mamma

attans jag som trodde hon skulle slippa det för all framtid.

Tack för era svar

• shoreline

Stackars liten! Jag har opererat bort mina halsmandlar men åkte lik förbaskat på halsfluss! Så det är möjligt tyvärr.

• Busbellan
    prinsesstårtan skrev 2010-02-17 21:23:55 följande:
    man har 3 mandlar men kan bara ta bort 2 så det är fullt möjligt men inte lika vanligt...
    Nu blev jag nyfiken, har man tre? Har jag aldrig hört talas om.
    Jag har tagit bort de två jag visste att jag hade
    Mamma till Nora, August och Ella
  • elles mamma

Hon opererade bort mandlarna när hon var 4, alltså för 3 år sedan och det var för att hon under ett år fick halsfluss var tredje vecka...och hon har inte haft problem med halsen alls sedan dess därför fick jag för mig att det var just pga av att mandlarna var borta.

Trodde också man bara hade två mandlar, man lär sig nåt nytt varje dag

Får se imorgon om hon ser lika hemsk ut i halsen som hon gjorde nu ikväll annars får jag ringa och beställa tid till läkaren...

• Justmeokay

Jag opererade bort både polyper och mandlar när jag var liten och har halsfluss jätte ofta ändå. 

Skolsköterskan sa en gång: - Oj vad svullna dina mandlar är..
    Jag bara: - Ööh, jag har inga. =)
    Så ja, det går..
    Jag har tydligen streptokocker för jämnan (vet ej hur det stavas) men det är väl såna bakterier man har vid halsfluss.
  • elles mamma

Ja det är skit på ren svenska att man kan få halsfluss ändå, det är ju oftast därför man opererar bort de just för att slippa eländet....

• Prospero

Stackars! En del halsfluss beror på streptokocker, en del på virus. Är det virus går det inte att behandla. Så det bästa är att de tar ett prov i halsen (snabbtest) så de kan kolla vad det beror på. (Vi är inne på vår tredje omgång nu så jag har läst på...)

• prinsesstårtan
    Busbellan skrev 2010-02-17 21:32:17 följande:
    Nu blev jag nyfiken, har man tre? Har jag aldrig hört talas om.Jag har tagit bort de två jag visste att jag hade
    du har en längre ner i halsen också.... tror att den är fäst på eller nära tungan, det är därför man inte kan ta bort den...
Svar på tråden Halsfluss utan mandlar?