Kan man äta leverbiffar??
Jaa som rubriken lyder, mamma min ska göra leverbiffar och jag undrar om man får äta det som gravid?
För det är ju inte nebart lever, utan utblandat med nötfärs.....
Jaa som rubriken lyder, mamma min ska göra leverbiffar och jag undrar om man får äta det som gravid?
För det är ju inte nebart lever, utan utblandat med nötfärs.....
Javars... är de utblandade med nötfärs så är det nog rätt okej.
Leverpastej är ju okej att äta, och det innehåller ca 30% lever, så är det
blandat typ 50/50 lever/nötfärs så skulle jag nog äta det.
Okej, tack för svaret
Det står att det är 26g lever av 100g fett ?
så om jag tolkar det rätt så är det väll ca 25% lever i färsen... eller?
Jag har blivit avrådd att äta det....
jag har läst att man inte skall äta lever..
jag skulle inte äta...
inälvsmat när man är gravid, är ju rensningorgan, så jag skulle hoppa över det
jasså?!
ja då kanske man inte ska chansa då..?
Jag får äta vanliga nötbiffar istället...
Läs under Avstå från
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
jag skulle äta men kan väl inte direkt råda någon annan till det eftersom SLV rekommenderar att man avstå.
jag äter en liten liten portion lever ibland, för jag tror personligen att rekommendationen är väl hård där. men som sagt...
det kanske är ett ämne för diskussion här?
Kan rekommendera att titta på Kalla fakta i morgon måndag (tror det var kl 20.30) för då tar de upp den "förbjudna" maten. De går igenom SLV listan och ser vilket som är sant och vilket som är myt. Kan ju vara intressant för oss som går i väntans tider.
Jag brukar ha som regel att äta sånt som är ordentligt genomstekt. Inget som är rosa i eller minsta blodigt. När det gäller mjölk och ostprodukter såsom fetaost osv så är regeln att bara äta sånt som är pastöriserat
Hmm, vänta nu... jag tror inte att TV4 är de som mest kompetent kan granska SLVs råd och den forskning som ligger bakom! För mej är det skrämmande att så många här på FL pratar om det där programmet på det sättet och verkar ha sån tilltro tillden typ av media som TV4 och expressen etc tillhör!!! Jag blir helt chockerad faktiskt!
Och MYT, allvarligt talat, tror ni verkligen att det är myter som ligger bakom deras rekommenadtioner??
Maysan, det verkar ju som om du följer SLVs rekommendationer, så vilka av deras rekommendationer är det du kallar myter?
När det gäller lever (eftersom tråden handlar om det), så är det definitivt ingen myt. Lever innehåller höga mängder A-vitamin, som har visat sig vara fosterskadande.
Jag personligen har följt forskningen som ligger bakom och tagit beslutet att äta lite lever ändå trots deras rek. Men det betyder inte att jag anser att rekommendationen bygger på en myt, utan på att jag tror att det är en försiktighetsåtgärd från deras sida, i väntan på mer forskningsresultat.
Ja alltså leverpastej innehåller i regel ca 30% lever, och det är okej att äta enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. Så rimligtvis borde ju leverbiffar med samma leverhalt vara lika okej.
Man ska väl ALDRIG äta lever???
Det är ju asäckligt och du är vuxen och kan faktiskt säga nej till din mamma
Inklistrat från Livsmedelsverkets lista:
"Vanlig förpackad leverpastej kan ätas i normal omfattning.
Undvik lösviktspastejer och patéer, de kan innehålla skadliga bakterier"
BrideOf Rocky: ha ha...
men gåslever är gott!!!
Jag kallar ingenting myter, det var tv 4 som gjorde det i reklamen för programmet. Har inte heller sagt att det här är något som man ska ta så hårt på. Tycker att man kan titta på programmet och sedan får man väl ta ställning till själv vad som är rätt och riktigt. Det kanske inte är bara SLV de tar upp utan även andra "myter" som finns kring gravidiet och kost. Jag är faktiskt ganska nog med vad jag stoppar i mig men när jag fick mitt första barn för 17 år sedan så var det inte lika uttalat med vad man kunde äta och inte äta. Har fött 3 barn tidigare och väntar nu nr 4. Tycker bara att det är intressant att de tar upp det på tv. Naturligtvis så är det ju ingen regel för hur man ska leva.