• jopa

Vad har du för erfarenheter av engelsk cockerspaniel?

Jag har börjat fundera så mycket på hund och har fastnat för engelsk cockerspaniel.
    vad har du för erfarenheter av den rasen? jag vill veta alt om den, både bra och dåliga!

• Svar på tråden Vad har du för erfarenheter av engelsk cockerspaniel?
  • Lingling11

Har bara haft dem som hundar (2 stycken) och tycker de är helt underbara, dels p.g.a storleken dels på deras beteende. Har haft dom som sällskapshundar och tycker de varit tillgivna och lättskötta :)

• dezibel

Var extramatte åt en hane i många år och fick mig många skratt genom åren men han var envis som synden, svarade gärna upp om det var nåt som inte passade herrn och väldigt självständig. En hund att jobba med,ingen soffpotatis och denna hemska päls....hela skogen följde med in fast man kan ju klippa ner dom.
    Fast han var en riktig clown, charmade dom flesta!

• hundpuss

Exteriört: Otroligt vackra i full pälslängd
    Mentalt: Allmänt goa och trevliga hundar
    Arbetsvilja: Något underskattade många gånger.

En rätt aktiverad cocker är, precis som alla andra raser, en härlig hund, en understimulerad cocker kan vara ett mindre helvete.

Du bör fundera över vad du tycker om pälsvård, cockern kräver en del. Och som alltid, välj din uppfödare med omsorg.

• jopa

vad menar ni att dom gör när ni säger att de blir sjukt jobbiga när de blir understimulerade?

• Blå mosaik

Hej!

Håller med ovanstående personer : Cockern behöver mer stimulering och motion än vad man kan tro.
    Du kan inte motionera cockern trött, när de blir trötta så går de bara in i en ännu högre växel. De behöver mental stimulering för att bli nöjda.
    En cocker är väldigt intensiv i allt den gör, både i bra och mindre bra saker. Den tenderar att ha tre växlar. 1an-vila, 5an-full fart samt en överfartsväxel. Ingenting däremellan.
    De kräver MYCKET pälsvård!
    Cockern är annars en underbar hund. En stor, tillgiven, tuff och lojal hund i ett behändigt format.
  • hundpuss
    jopa skrev 2010-02-18 21:43:30 följande:
    vad menar ni att dom gör när ni säger att de blir sjukt jobbiga när de blir understimulerade?
    Det kan vara alla möjliga problembeteenden som en hund utvecklar när den är understimulerad.
    Utfall mot andra hundar, tuggar sönder hem och inredning (skor brukar vara populära), skällande/bjäbbande, går inte fint i kopplet etc etc etc. Listan kan göras lång. Vissa hundar som är understimulerade "går in i sig själv" och sover, sover och sover. Det är också ett tecken, även om man kanske inte tänker på det alltid.

Glöm inte bort att cockern räknas som fågelhund och inte sällskapshund, så den behöver aktivering. Viltspår, jakt olika former av sök etc.

Jag valde själv mellan bla cockern när jag skulle köpa hund, och tycker mycket om rasen.
  • Kan inte bli bättre än såhär

Tuffare mentalt än man tror då man ser dem. Undvik de röda

• LillTussa
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2010-02-18 22:58:00 följande:
    Tuffare mentalt än man tror då man ser dem. Undvik de röda
    Håller med alla ovanstående inlägg men vill framhålla detta! Det är allmänt känt bland cockerfolk att röda/bruna cockrar kan ha problem med mentaliteten, av någon märklig anledning. (aggressivitet i kombination med rädslor ffa)
    Skulle också, om du ska ha en familjehund, försöka hålla mig ifrån rena utställningslinjer (om det inte är en väl insatt kennel/uppfödare gällande mentalitetens betydelse för rasen). Satsa då på jaktlinje. Men då måste du vara väl medveten om vikten av mental och fysisk stimulans. Understimulerade spaniels är inga roliga historier.
  • LillTussa

Glömde också skriva att utställningslinjer är mer pälsiga. Jaktcockrarna kräver också pälsvård men har inte alls lika långt o flygig päls.. 

Googla på jaktcocker, kommer upp många fina länkar. Samt kennlar som föder upp båda linjer. Kontakta också gärna en kennel o be om att få kika på deras verksamhet. Då får du känna efter om det är "din ras"..
    Och om ni ska ha en utställningsvariant eller en mer aktiv jaktvariant.
  • FiaFia

som sagt, är en fågelhund... har inte själv haft en cocker, men väl en springer... och det är som folk säger, de kan bli rätt jobbiga om de blir understimulerade, så om du inte redan har ett Aktivt liv så är det dags att skaffa det

Som någon sa så går det inte heller att promenera/jogga/springa hundrackaren trött utan det är spåra/söka/jaga som gäller, så att de får aktivera huvudet lite... då sover de gott sedan...

Saknar min gamla springer spaniel något fruktansvärt trots att det är många år sedan han gick bort.. var en otrolig "personlighet"!!

• hmcc
    FiaFia skrev 2010-02-19 00:05:18 följande:
    som sagt, är en fågelhund... har inte själv haft en cocker, men väl en springer... och det är som folk säger, de kan bli rätt jobbiga om de blir understimulerade, så om du inte redan har ett Aktivt liv så är det dags att skaffa det Som någon sa så går det inte heller att promenera/jogga/springa hundrackaren trött utan det är spåra/söka/jaga som gäller, så att de får aktivera huvudet lite... då sover de gott sedan...Saknar min gamla springer spaniel något fruktansvärt trots att det är många år sedan han gick bort.. var en otrolig "personlighet"!!
    ja om man köper JAKTvarianten får man en fågelhund.
Svar på tråden Vad har du för erfarenheter av engelsk cockerspaniel?