Vad har du för erfarenheter av engelsk cockerspaniel?
Jag har börjat fundera så mycket på hund och har fastnat för engelsk cockerspaniel.
vad har du för erfarenheter av den rasen? jag vill veta alt om den, både bra och dåliga!
Jag har börjat fundera så mycket på hund och har fastnat för engelsk cockerspaniel.
vad har du för erfarenheter av den rasen? jag vill veta alt om den, både bra och dåliga!
Har bara haft dem som hundar (2 stycken) och tycker de är helt underbara, dels p.g.a storleken dels på deras beteende. Har haft dom som sällskapshundar och tycker de varit tillgivna och lättskötta :)
Har bara träffat underaktiverade, så jag kan ju avslöja att de blir sjukt jobbiga i det läget
Var extramatte åt en hane i många år och fick mig många skratt genom åren men han var envis som synden, svarade gärna upp om det var nåt som inte passade herrn och väldigt självständig. En hund att jobba med,ingen soffpotatis och denna hemska päls....hela skogen följde med in fast man kan ju klippa ner dom.
Fast han var en riktig clown, charmade dom flesta!
Exteriört: Otroligt vackra i full pälslängd
Mentalt: Allmänt goa och trevliga hundar
Arbetsvilja: Något underskattade många gånger.
En rätt aktiverad cocker är, precis som alla andra raser, en härlig hund, en understimulerad cocker kan vara ett mindre helvete.
Du bör fundera över vad du tycker om pälsvård, cockern kräver en del. Och som alltid, välj din uppfödare med omsorg.
vad menar ni att dom gör när ni säger att de blir sjukt jobbiga när de blir understimulerade?
Hej!
Tuffare mentalt än man tror då man ser dem. Undvik de röda
Glömde också skriva att utställningslinjer är mer pälsiga. Jaktcockrarna kräver också pälsvård men har inte alls lika långt o flygig päls..
som sagt, är en fågelhund... har inte själv haft en cocker, men väl en springer... och det är som folk säger, de kan bli rätt jobbiga om de blir understimulerade, så om du inte redan har ett Aktivt liv så är det dags att skaffa det
Som någon sa så går det inte heller att promenera/jogga/springa hundrackaren trött utan det är spåra/söka/jaga som gäller, så att de får aktivera huvudet lite... då sover de gott sedan...
Saknar min gamla springer spaniel något fruktansvärt trots att det är många år sedan han gick bort.. var en otrolig "personlighet"!!