• Sevilla

Jag vill veta allt om Knivsta!

Hej på er!

Bor nu i Midsommarkransen strax söder om Stockholm med man och en treåring, och snart en till liten
    Suget efter hus och en lite lugnare livsstil känns allt starkare. Pappan i familjen kommer fortfarande att pendla till Stockholm, och barnens farmor och farfar bor i Märsta. Så kommunikationerna till stan och närheten till Sigtuna kommun gjorde att vi just nu fastnat för Knivsta. Och naturligtvis de lite lägre huspriserna!

Men undrar jag mer från er som bor i Knivsta eller som av anledining känner till området

1. Barnvänligt och tryggt?
    2.Finns det speciellt trevliga/mindre trevliga områden att bo i?
    3.Om vi skulle bestämma oss för ett hus lite utanför , hur är det med bussar ut på landet?
    4.Vad finns det för service/butiker i centrum?
    4.Hur är skolor/förskolor? Särskilda att rekomendera eller varna för?

Tar ju ett tag till barnen är större men lika bra o undra nu :
    5.Hur är det med kulturskolan? är den aktiv? (musiken känns viktig för oss )
    6.Hur är ungdomskulturen?Finns det nåt för ungdomar att göra? (KAN ju hända att den saken ändras lite på 10 år!men, men )

*Berätta gärna andra förträffliga (eller mindre förträffliga) saker med att bo i Knivsta !

Blev visst rätt mycket frågor... Hoppas på många svar ändå!
  • Svar på tråden Jag vill veta allt om Knivsta!
  • norpansnorpan

Hej

Jag har bott i och omkring Knivstaområdet större delen av mitt liv.
    Ska se om jag kan svara lite på dina funderingar:

1. Barnvänligt och tryggt?
    Det är väldigt många barnfamiljer som bor i Knivsta. Är det så att ni ska köpa hus/bostadsrätt är det nog ingen större skillnad på vart man kan välja, om man ser till trygga områden.

2.Finns det speciellt trevliga/mindre trevliga områden att bo i?
    Själv skulle jag hellre välja att bo strax utanför Knivsta. Nya Alsike är väldigt populärt, men däremot ligger husen väldigt tätt (ibland är det knappt 1 m mellan husen.

3.Om vi skulle bestämma oss för ett hus lite utanför , hur är det med bussar ut på landet?
    Vi hyr ett hus i Vassunda där det går bra med bussar både in till Uppsala, Sigtuna och Knivsta. Däremot är det sämre bussförbindelser mot Lagga och Husby-Långhundra. Det är UL (UL.se) som kör de sträckorna, så kan kolla tidtabeller där.

4.Vad finns det för service/butiker i centrum?
    Det finns bla ICA Supermarket, Apotek, Posten, flera banker (Nordea, Handelsbanken, Swedbank), leksaksbutik, liten klädesbutik, inredningsbutik, konditori, flera frisörer, video-/tipsbutik, tv- och radiohandlare. Gamla området där det tidigare fanns ett sågverk håller man på att bygga ut så det kommer blir större centrum med fler butiker och även fler hyres- och bostadsrätter. Man har nu börjat med ett nytt äldreboende.

4.Hur är skolor/förskolor? Särskilda att rekomendera eller varna för?
    Mina barn går på Tallbackens förskola. De har en ganska stor gård och skogen precis intill dit de går på utflykter varje vecka. Gredelby förskola är också bra med en jättestor gård för barnen att leka på. Inga jag kommer på som jag skulle varna för. Däremot har det kommit några nya förskolor senaste åren som jag inte har så stor koll på.

5.Hur är det med kulturskolan? är den aktiv? (musiken känns viktig för oss )
    Jag vet bara att det finns en musikförskola som ligger i nya Alsike. Men kanske finns mer information på kommunens hemsida (knivsta.se). Annars har de inne i Uppsala musikklasser.

6.Hur är ungdomskulturen?Finns det nåt för ungdomar att göra?
    Det finns en ungdomsgård som ligger vid Thunmanskolan (för mellan- och högstadiet). Kallas Kupolen och har funnits sen jag gick i den skolan.

I övrigt tycker jag det är en bra samhälle. Jag vill inte bo mitt inne i en storstad och trivs väldigt bra här.

Skriv gärna igen om det är något mer du funderar över.

Svar på tråden Jag vill veta allt om Knivsta!