• Anonym

någon som vet vad som gäller när man söker BILSTÖD?

jag känner mig så förvirrad i denna papper djunger hos FK.
    jag ska i skrivande stund söka bilstöd.
    men jag hittar ingen information (är rätt dålig på datorer och internet)
    på deras hemsida eller bland ansöknings papprena vad som gäller.

så undrar om någon som vet kan svara på mina frågor.

ska jag ha hittat en bil innan jag ansöker?
    måste den bilen finnas hos bilfirma eller får man köpa privat?

vad gäller mera? förutom läkar utlåtande och sådan saker?

• Svar på tråden någon som vet vad som gäller när man söker BILSTÖD?
  • Anonym (Mia)

Du ska inte hitta en bil innan du söker. Ansökningstiden kan vara över 6 månader så jag tror ingen "håller" en bil så länge. Går bra att köpa en bil privat har jag för mig iallafall.

Sen är det väldigt svårt att få. Vi fick avslag trots att sonen både sitter i rullstol och har massor med annan problematik.

• Anonym

tack då vet jag.. :)

får jag fråga du behöver inte svara..
    hade ni bil innan?varför gick ni avslag?

vet att de kan vara svårt man jag kan inte åka komunalt pga funktions hinder och hemtjänst fungerar inte heller av oliak skäl.

får väl se vad de säger och så är jag ensamstående. så jag behöver bil men vi ser. kan inte handla eller ta mig ut utan bil.

• Anonym (ingen bil)

Bilstöd???? Är det verkligen så lätt att leva på bidrag i dagens Sverige??  -JAG VILL OCKSÅ HA BIL;  pendlar 5 mil tor med buss, jobbar obekväma arbetstider...Och är ensamstående m 3 barn...

• Anonym (suck)
    Anonym (ingen bil) skrev 2010-02-20 09:11:31 följande:
    Bilstöd???? Är det verkligen så lätt att leva på bidrag i dagens Sverige??  -JAG VILL OCKSÅ HA BIL;  pendlar 5 mil tor med buss, jobbar obekväma arbetstider...Och är ensamstående m 3 barn...
    är du eller dina barn handikappade eller?  

bilstöd får de som måste ha en anpassad större bil, för att få med sig rullstol eller andra hjälpmedel tex syrgastuber. Fast om man läser ovan så verkar det vara sjukt svårt att få hjälpen.
  • Anonym (ingen bil)

Ber hemskt mycket om ursäkt. Trodde det var något man kunde ansöka på soc.

• Anonym (Mia)
    Anonym skrev 2010-02-17 23:26:05 följande:
    tack då vet jag.. :) får jag fråga du behöver inte svara.. hade ni bil innan?varför gick ni avslag? vet att de kan vara svårt man jag kan inte åka komunalt pga funktions hinder och hemtjänst fungerar inte heller av oliak skäl. får väl se vad de säger och så är jag ensamstående. så jag behöver bil men vi ser. kan inte handla eller ta mig ut utan bil.
    Ja vi hade bil innan, men ingen som rullstolen fick plats i.
    Mitt barn har en del annan problematik och på avslaget står det ungefär såhär: "Trots att XXXXXXX har stora svårigheter att färdas med lokaltrafik är svårigheterna inte så svåra att h*n är berättigad till bilstöd."

Men som allt annat med FK så handlar det mer om hur duktig man är på att formulera sig och mindre om vilka svårigheter man faktiskt har.

Lycka till!!
  • Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2010-03-04 07:25:28 följande:
    Ja vi hade bil innan, men ingen som rullstolen fick plats i.Mitt barn har en del annan problematik och på avslaget står det ungefär såhär: "Trots att XXXXXXX har stora svårigheter att färdas med lokaltrafik är svårigheterna inte så svåra att h*n är berättigad till bilstöd."Men som allt annat med FK så handlar det mer om hur duktig man är på att formulera sig och mindre om vilka svårigheter man faktiskt har.Lycka till!!
    jo jag vet det.
    i mitt intyg från läkare står det att jag inte kan färdas med lokala medel m.m.
    så vi ser väl jag har inte så mkt hopp men söka ska man göra ändå.
Svar på tråden någon som vet vad som gäller när man söker BILSTÖD?