• silverdream

Vägrar klä på sig själv

Jag har en grabb som är fyra år som inte vill klä på sig ytterkläderna själv. Varje morgon bråkar vi om detta, han sitter ner och grinar och säger gång på gång att han inte kan själv och han vägrar att ens försöka, och om han försöker så gör han inte det ordentligt... jag försöker vara hård och inte hjälpa honom, för saken är den att på dagis så klär han på sig själv utan problem, ibland behöver han hjälp med kängorna men thats it... Jag vet inte vad jag ska göra, varje morgon är det bråk och tråkigheter. Det slutar alltid med att min humör tryter och att jag hjälper honom på med kläderna... Jag orkar inte med detta längre, båda blir ledsna och dagen känns inte riktigt bra även om jag är väldigt noga med att vi kramas och är vänner innan jag har lämnar honom på dagis. Funderar på att bara lugn och sansat hjälpa honom med kläderna men näää, samtidigt så tycker jag bara att en fyraåring ska klä på sig själv... hur hade ni gjort, hjälp!

Kan tillägga att jag även har en dotter på 8 månader som kräver sitt på morgonen!

• Svar på tråden Vägrar klä på sig själv
  • Bonanza

Jag ser inte poängen med att bråka faktiskt. Ta en period då du klär på honom och bara får det gjort. Sen kan ni ta upp det till diskussion igen, men att börja i ett sånt här infekterat läge med maktkamper är bara onödigt, särskilt om det ändå slutar med att du klär på honom.

• silverdream

Jo jag kan känna så också, som sagt, det slutar med att jag hjälper hon ändå så det kanske är lika bra att bara göra det på en gång så man slipper bråk på morgonen. På dagis är det faktiskt lite blandat, oftast klär han på sig byxorna och jackan men jag hjälper honom med skorna, inte alls samma bråk då...

• Hannah76
    silverdream skrev 2010-02-18 00:27:04 följande:
    Jo jag kan känna så också, som sagt, det slutar med att jag hjälper hon ändå så det kanske är lika bra att bara göra det på en gång så man slipper bråk på morgonen. På dagis är det faktiskt lite blandat, oftast klär han på sig byxorna och jackan men jag hjälper honom med skorna, inte alls samma bråk då...,
    Många barn är ju "duktigare" på dagis än hemma, med tex påklädning och mat.
    Prova att berömma hur bra han sätter på sig kläderna,när han väl gör det. Och som Bonanza skrev, Ta en paus och ta på honom kläderna, utan bråk.
  • silverdream

Jag får försöka med det, han kanske tröttnar på att mamma alltid hjälper honom haha!

• Danitra

Vad är du rädd ska hända om du tar på honom kläderna? Att han ALDRIG kommer göra det själv? 

Nej, han kommer vilja börja ta på sig själv tids nog. 
    Jag säga till att det var dags att gå, om han då inte tog på sig kläderna så skulle jag göra det - utan argumentation och tjafs. 
  • Snutten

Hahaha! Och jag har gjort precis tvärtom med vår son som VÄGRADE att klä på sig när han var i den åldern. Han fick gå ut utan jacka på vintern, han var väl ute i ca 1-2 minuter och sedan gick han in och tog på den. Efter det har det varit väldigt lite bråk om kläderna. Låter hårt kanske men naturligtvis hade jag aldrig låtit honom vara ute någon längre stund.

TS: gör som du tycker känns bäst men var konsekvent. Antingen så väljer du att ta på honom kläderna och då får det vara så ett tag. Eller så är du bestämd att han ska klä sig själv och då får du stå vid det.

Lycka till!

• silverdream

Jaa.. det lutar nog åt att jag hjälper honom, har försökt att vara konsekvent åt andra hållet men det har bara slutat i tårar...inge roligt alls. Självklart förstår jag väl att han kommer att vilja klä på sig själv tids nog det är väl bara det att jag vet att han klarar det galant om han vill och det är irriterande, men men, han är ju bara fyra år, han kanske bara vill ha samma service som lillsyrran *s*

• 3tjejer

Tja en fyraåring bör ju verkligen kunna klä på sig själv tycker jag. Precis som din son kan, fast han bara gör det på dagis. Alltså handlar det inte om huruvida han ska kunna utan om han måste göra det själv hemma/med dig.
    Jag hade nog bara sagt att jag vet att du kan klä på dig själv så klä dig om du vill ha kläder på dig, annars får du gå utan. MEN! Nu är det vinter och barn har massa kläder på sig och det är otymligt och krångligt och tråkigt att klä på sig. Så jag hade släppt ämnet och bara klätt på honom tills det är varmt nog att bara ha en tunn jacka och ett par skor och då låtit honom få göra det själv. Nästa vinter är han större och det blir lättare.

• Fridalusen

Du kan också prova att referera från den Internationella Barnpåklädningstävlingen. Ryssen, Norrmannen och din son (exempelvis). Sen refererar du likt en sportkommentator om vem som fått på sig mössan och ligger före med overallen. Låt honom vinna varje gång, iaf om han är duktig.

Det här fungerade skitbra på mig när jag var liten. Kanske kan vara värt att testa?
  • Majsan70

Jag kan inte riktigt se problemet? Själv väljer jag mina strider o jag hade då rakt inte bråkat över påklädningen. Jag hade hjälpt hononom bara.

• Kina79
    3tjejer skrev 2010-02-19 18:06:54 följande:
     Nu är det vinter och barn har massa kläder på sig och det är otymligt och krångligt och tråkigt att klä på sig. Så jag hade släppt ämnet och bara klätt på honom tills det är varmt nog att bara ha en tunn jacka och ett par skor och då låtit honom få göra det själv. Nästa vinter är han större och det blir lättare.
    Jag hade gjort precis som du skriver.
    KLä på honom tills det blir vår eller så länge han vill  - det släpper så småningom.
    Min dotter fyller fyra i april, jag får nästan alltid hjälpa henne på med kläderna. Även de vanliga kläderna när hon inte orkar/vill.

Det släpper sen, så jag e inte orolig
  • vampyria2

Jag skulle också låta bli att bråka om det, han kommer att lära sig att klä på sig själv förr eller senare och ni slipper en massa onödigt tjafs {#lang_emotions_dreamer}

Svar på tråden Vägrar klä på sig själv