• Svar på tråden Lämnade nyfödd på BB
  • jentho

Vad hemskt! Hoppas barnet inte är allt för skadat och att den får det bra hos någon som kan ta hand om den och älska den.

• Milkina cerka

På lokalradion sade de att barnet är tryggt placerat i familje-/Jour hem(minns ärligt talat inte vilket) men de nämnde inget om några konstaterade skador hos henne.
    Stackars liten .

..du simmar från stranden jag till stranden du i havet vi..
  • parvati

Hoppas mamman är villig att erkänna sin sjukdom och ta emot hjälp att bli behandlad för sitt missbruk så att hon kan få kontakt med sitt barn och ta ansvar som mamma. Hoppas att barnet har det tryggt och bra i familjehemmet.

• Sister in C

Och detta sker varje dag med tusentals barn. Utan att det ens är något missbruk inblandat.
    När jag fick veta hur många barn som överges direkt efter förlossningen i vårt barns ursprungsland slog det mig att om det sker en gång i Sverige så blir det stora rubriker, men där sker det varje dag...
    Ohyggligt tungt och på ett vis svårt att förstå att så många mödrar världen över inte ser nån enda chans att kunna ta hand om sitt barn. Och många av barnen hamnar på barnhem knappt värda namnet. Det gör mig sorgsen....
    Hoppas innerligt att detta barn och att allt fler barn i världen får de familjer de behöver.

• parvati
    Sister in C skrev 2010-02-19 20:33:59 följande:
    Och detta sker varje dag med tusentals barn. Utan att det ens är något missbruk inblandat. När jag fick veta hur många barn som överges direkt efter förlossningen i vårt barns ursprungsland slog det mig att om det sker en gång i Sverige så blir det stora rubriker, men där sker det varje dag... Ohyggligt tungt och på ett vis svårt att förstå att så många mödrar världen över inte ser nån enda chans att kunna ta hand om sitt barn. Och många av barnen hamnar på barnhem knappt värda namnet. Det gör mig sorgsen.... Hoppas innerligt att detta barn och att allt fler barn i världen får de familjer de behöver.
    Fattigdom och sociala orättvisor står bakom de flesta adoptionerna.
    Preventivmedel som inte finns eller är förbjudna, kvinnor som lämnas av barnens pappor, kvinnor som blir misshandlade, inte har mat för dagen som vill ge sina barn ett bättre liv! Kvinnnor som har blivit våldtagna i länder där det är kvinnan som straffas inte mannen. Kvinnor som inte har något enda jävla val att få behålla det barn hon burit i sin mage.
    Länder utan fri abort. Länder där det är en skam att få barn som ensamstående.

Läs socialhistoria, ta reda på hur det var att få barn på 40-talet som ensamstående.
    Astrid Lindgren fick barn som ensamstående och var tvungen att lämna bort honom tills hon kom på fötter, tror du att Astrid gjorde det med lätt hjärta?

Vi i Sverige har en generell välfärdspolitik, det är ingen skam att få barn som ensamstående, lagar skyddar barns rättigheter och hjälper barnen att få kvar hos sina föräldrar. I de flesta länderna i vår värld finns det inget skyddsnät eller nät med riktigt stora hål i. I det bhär fallet handlade det om en kvinna med missbruksprobllem. Missbruk är en sjukdom som man måste få behandling för och lära sig leva med. Det kanske inte är alltför svårt att ana att den här kvinan har haft stora svårigheter i livet.

Jag känner några som har hittat sina biologiska föräldrar eller fått reda på barnhemmet vad som har hänt. Det finns så mycket sorg och tragik i varje barn som lämnas. Alla människor har sin historia och det är aldrig enkelt eller en lätt väg att lämna ett barn till adoption.
  • Manchester
    Sister in C skrev 2010-02-19 20:33:59 följande:
    Och detta sker varje dag med tusentals barn. Utan att det ens är något missbruk inblandat.När jag fick veta hur många barn som överges direkt efter förlossningen i vårt barns ursprungsland slog det mig att om det sker en gång i Sverige så blir det stora rubriker, men där sker det varje dag...Ohyggligt tungt och på ett vis svårt att förstå att så många mödrar världen över inte ser nån enda chans att kunna ta hand om sitt barn. Och många av barnen hamnar på barnhem knappt värda namnet. Det gör mig sorgsen....Hoppas innerligt att detta barn och att allt fler barn i världen får de familjer de behöver.
    Min dotter lämnades på det sättet. Vi vet inte anledningen, men kan misstänka att det hänger samman med att hon föddes med att (då) ganska svårt hjärtfel. I ett land utan VAB och där det dessutom anses direkt konstigt att behålla ett barn med någon form av handikapp kände nog mamman/föräldrarna att det var enda alternativet.

Samtidigt ser jag något positivt i att barn lämnas redan på BB. I vår dotters ursprungsland händer det ganska ofta att barn lämnas på betydligt sämre sätt. Jag vet fall där barn övergetts i en lägenhet. Mamman har helt enkelt gett sig iväg och så småningom har barnets situation upptäckts därför att en granne reagerat på timmar av skrik och gråt. Andra barn har lämnats utomhus  och det här är inte något varmt land, så risken finns att barnet fryser ihjäl om det är vinter och ingen upptäcker det i tid. Barn som lämnas på BB/sjukhus blir ju i alla fall garanterat omhändertagna. Det är troligen svårare att "smita" från barnet på det sättet. Mamman tar en större risk att bli upptäckt, men hon gör det som är bäst för barnet i den situationen. Att, trots risk för upptäckt, lämna barnet där det kommer att få vård kan vara den enda kärlekshandling hon just då har möjlighet till.
  • Manchester

Angående artikeln i länken så undrar jag varför man alltid ska göra det så svårt att adoptera svenska barn. Nu finns ju förstås risk att det här barnet är alkoholskadat (att det inte märks direkt efter födseln är tyvärr ingen garanti för att ingen skada finns) och då är det kanske något svårare att finna en adoptivfamilj. Men rör det sig inte om väldigt grava skador så är det nog inte helt omöjligt. Jag har svårt att se att mamman kommer att kunna bli en bra förälder på mycket lång tid och då är det nog ändå bättre för barnet att komma till en trygg familj. Kanske går det att ha någon sorts kontakt med den biologiska mamman - det förekommer ju även bland familjer som adopterat från andra länder - men för barnet är det en helt annan trygghet att adopteras, jämfört med att familjehemsplaceras. Ett placerat barn kan när som helst ryckas upp med rötterna. Ett barn som fått bli adopterat vet att den har en familj för alltid. Det finns massor med undersökningar som visar att placerade barn mår sämre och har sämre prognoser än adopterade.

Det bästa för ett barn är förstås att få leva med sin ursprungsfamilj om den familjen är kapabel att ta hand om ett barn. Men nu är ju inte alla familjer det och då mår inget barn bra av att skyfflas runt mellan olika lösningar och aldrig veta var han/hon här hemma. Jag ser tyvärr framför mig hur det här barnet kommer att tillbringa sin barndom i 4-5 olika familjehem och däremellan få bo hos sin mamma, möjligen även sin pappa, i några omgångar. Oavsett om barnet är alkoholskadat eller inte så leder en sådan uppväxt till stora problem i framtiden för barnet.

• parvati
    Manchester skrev 2010-02-19 23:05:24 följande:
    Angående artikeln i länken så undrar jag varför man alltid ska göra det så svårt att adoptera svenska barn. Nu finns ju förstås risk att det här barnet är alkoholskadat (att det inte märks direkt efter födseln är tyvärr ingen garanti för att ingen skada finns) och då är det kanske något svårare att finna en adoptivfamilj. Men rör det sig inte om väldigt grava skador så är det nog inte helt omöjligt. Jag har svårt att se att mamman kommer att kunna bli en bra förälder på mycket lång tid och då är det nog ändå bättre för barnet att komma till en trygg familj. Kanske går det att ha någon sorts kontakt med den biologiska mamman - det förekommer ju även bland familjer som adopterat från andra länder - men för barnet är det en helt annan trygghet att adopteras, jämfört med att familjehemsplaceras. Ett placerat barn kan när som helst ryckas upp med rötterna. Ett barn som fått bli adopterat vet att den har en familj för alltid. Det finns massor med undersökningar som visar att placerade barn mår sämre och har sämre prognoser än adopterade. Det bästa för ett barn är förstås att få leva med sin ursprungsfamilj om den familjen är kapabel att ta hand om ett barn. Men nu är ju inte alla familjer det och då mår inget barn bra av att skyfflas runt mellan olika lösningar och aldrig veta var han/hon här hemma. Jag ser tyvärr framför mig hur det här barnet kommer att tillbringa sin barndom i 4-5 olika familjehem och däremellan få bo hos sin mamma, möjligen även sin pappa, i några omgångar. Oavsett om barnet är alkoholskadat eller inte så leder en sådan uppväxt till stora problem i framtiden för barnet.
    Det ligger ju ett lagförslag ute på remiss nu om adoption istället för långvariga familjehemsplaceringar. Det ska bli intressant att höra vad de kommer fram till. Det är en väldigt svår fråga för samtidigt mår barn bra av att ha kontakt med sina biologiska föräldrar även om man inte kan bo hos dem samtidigt som många barn lever i familjehem nästan hela sin barndom och även det är inte rätt mot barnet. I det här fallet vill mamman adoptera bort barnet men länsrätten menar att det är en utdragen process, mamman kanske är i ett akut dåligt skick och man vill påbörja en behandling.
Svar på tråden Lämnade nyfödd på BB