Lämnade nyfödd på BB
En sorglig händelse:
En sorglig händelse:
Fy FAN alltså! Stackars lilla barn!
Vad hemskt! Hoppas barnet inte är allt för skadat och att den får det bra hos någon som kan ta hand om den och älska den.
På lokalradion sade de att barnet är tryggt placerat i familje-/Jour hem(minns ärligt talat inte vilket) men de nämnde inget om några konstaterade skador hos henne.
Stackars liten .
Hoppas mamman är villig att erkänna sin sjukdom och ta emot hjälp att bli behandlad för sitt missbruk så att hon kan få kontakt med sitt barn och ta ansvar som mamma. Hoppas att barnet har det tryggt och bra i familjehemmet.
Och detta sker varje dag med tusentals barn. Utan att det ens är något missbruk inblandat.
När jag fick veta hur många barn som överges direkt efter förlossningen i vårt barns ursprungsland slog det mig att om det sker en gång i Sverige så blir det stora rubriker, men där sker det varje dag...
Ohyggligt tungt och på ett vis svårt att förstå att så många mödrar världen över inte ser nån enda chans att kunna ta hand om sitt barn. Och många av barnen hamnar på barnhem knappt värda namnet. Det gör mig sorgsen....
Hoppas innerligt att detta barn och att allt fler barn i världen får de familjer de behöver.
Angående artikeln i länken så undrar jag varför man alltid ska göra det så svårt att adoptera svenska barn. Nu finns ju förstås risk att det här barnet är alkoholskadat (att det inte märks direkt efter födseln är tyvärr ingen garanti för att ingen skada finns) och då är det kanske något svårare att finna en adoptivfamilj. Men rör det sig inte om väldigt grava skador så är det nog inte helt omöjligt. Jag har svårt att se att mamman kommer att kunna bli en bra förälder på mycket lång tid och då är det nog ändå bättre för barnet att komma till en trygg familj. Kanske går det att ha någon sorts kontakt med den biologiska mamman - det förekommer ju även bland familjer som adopterat från andra länder - men för barnet är det en helt annan trygghet att adopteras, jämfört med att familjehemsplaceras. Ett placerat barn kan när som helst ryckas upp med rötterna. Ett barn som fått bli adopterat vet att den har en familj för alltid. Det finns massor med undersökningar som visar att placerade barn mår sämre och har sämre prognoser än adopterade.
Det bästa för ett barn är förstås att få leva med sin ursprungsfamilj om den familjen är kapabel att ta hand om ett barn. Men nu är ju inte alla familjer det och då mår inget barn bra av att skyfflas runt mellan olika lösningar och aldrig veta var han/hon här hemma. Jag ser tyvärr framför mig hur det här barnet kommer att tillbringa sin barndom i 4-5 olika familjehem och däremellan få bo hos sin mamma, möjligen även sin pappa, i några omgångar. Oavsett om barnet är alkoholskadat eller inte så leder en sådan uppväxt till stora problem i framtiden för barnet.