• Anonym (lilla­jag)
    Äldre 18 Feb 11:25
    2111 visningar
    1 svar
    1
    2111

    När ska man gå på profylax?

    Jag funderar på att gå nån kurs i profylax, men när är det lagom att gå? Jag vill ju inte vara för tung och trött, men inte gå för tidigt heller. Vad tycker du?

  • Svar på tråden När ska man gå på profylax?
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 31 Mar 20:43
    #1

    Hej!

    När är det bra att gå en kurs i profylax? Jag skulle säga att det dels beror på vem du är som person, dels vilka erfarenheter och förväntningar som du har på förlossningen.

    Om du vet med dig att du har svårt för att slappna av och kanske är rädd och orolig inför förlossningen - då skulle jag gå tidigt, femte månaden och framåt. I kursen AnnasProfylax får du verktyg för att ta hand om dina rädslor och träna på att själv andas och slappna av, men även få hjälp av din partner med detsamma.

    Det kanske istället är så att du i huvudet är "någon annanstans" - på ett plan kanske du inte har förstått att du ska föda barn utan arbetar för fullt eller är upptagen på något annat plan - i så fall kan det vara bra att gå lite senare, när magens storlek har börjat få dig att känna att det kan vara dags att ha en strategi eller två med sig i bagaget... Motivationen är viktig för träningen.

    Det går inte att börja föda för tidigt och det kan vara bra att veta att det heller aldrig är för sent att börja träna. Det vanligaste är att man går i sjunde månaden och framåt.

    Välkommen!

    Kram
    Anna

Svar på tråden När ska man gå på profylax?