• ugglanlundkvist

reaktioner på sam som tjejnamn

Jag och min man tycker bland annat mycket om namnet Sam.. men som tjejnamn.
    Vad är din spontana reaktion på det?

• Svar på tråden reaktioner på sam som tjejnamn
  • Busbellan

Jag vet att även tjejer kan heta Sam, men för mig är det ett pojknamn

Mamma till Nora, August och Ella
  • 071001

Mjae, drar mer åt pojke för mig. Som smeknamn ja, men inte som tilltalsnamn på tjej.

• Lady Namárië

Jag skulle spontant utgå ifrån att det var ett smeknamn för Samantha (som jag inte tycker är ärskilt snyggt).

So say we all
  • ugglanlundkvist

intressant att läsa, vi har såklart fått blandade reaktioner när vi nämnt det bland vänner också..

Sam räknas som ett unisexnamn, men bara 20 kvinnor i Sverige har det som tilltalsnamn. Tycker själv att det är rätt neutralt. Och om vårt kommande barn är en flicka hade vi tänkt oss Sam som tilltalsnamn och Rebecca som mellannamn. Men vi vill vara öppna för hur det känns när vi väl får se vårt barn, vi har ju andra förslag också.

Jag gillar heller inte Samantha, i alla fall inte med svenskt uttal. :) Men däremot gillar jag Sam med svenskt uttal.

Tycker alltid det är knepigt med namn, hur mycket ska man tänka på de eventuella reaktioner som ett barn kan få på sitt namn?!

• valkyrian

Jättefint :) Fast jag skulle kanske tänka att det var en kortform av Samantha

Bebisen är här
  • Belzon

Tufft men ni får räkna med att folk kommer ifrågasätta och nästan idiot förklara er som väljer ett "killnamn" till er dotter. Är själv mamma till en tjej Tintin.
    Men det viktiga är att ni är nöjda

• Stårschan

Spontana reaktionen är "Samantha Fox"

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Silverglitter

Jag tycker det är ett smeknamn för Samantha. Jag vill uttala det på engelska. På svenska blir det enbart ett pojknamn i mina öron.

• nano

Sam tycker jag är finare på en flicka än på en pojke så för mig är det ok

• DenNamnbitne

För mig är Sam ett pojknamn och inget flicknamn i Sverige. Jag tycker dessutom att det är lite krystat att välja ett flicknamn på en pojke och tvärtom. Jag vet att Sam i USA kan vara en smekform av det likväl amerikanska Samantha, ett enligt mig rätt otrevligt namn. Men som sagt tycker jag att Sam är ett flicknamn. Jag gillar inte unisexnamn i huvudsak. När de uppkommit parallellt tycker jag det dock går an som t.ex Tove.

• sarah

Jag tycker om det. Gillar pojknamn på tjejer, tycker även om Billie (fast där är det ju iofs tjejstavatl) och även Elliot.

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Tudor 05
    sarah skrev 2010-02-19 22:06:24 följande:
    Jag tycker om det. Gillar pojknamn på tjejer, tycker även om Billie (fast där är det ju iofs tjejstavatl) och även Elliot.
    Jag håller med :)

Sam på engelska är ju oftast en tjej tycker jag (även om det som sagt är smeknamn)
  • BillyX

Nej, för mig är Sam ett killnamn, men hon kan väl heta Samantha så kan hon kallas för Sam?

• Tottelina

Sam- nej.
    Samanta- såå fint

Svar på tråden reaktioner på sam som tjejnamn