• Anonym

Är det rätt att sälja något man fått?

Vi har ett par i vår bekantskapskret, de är vänner och även släkt till oss, som för litemer än ett år sedan fick en soffa av oss.
    Soffan är i fint skick, vi hade kunnat sälja den o få pengar för den men vi valde att hjälpa dem som var i behov av en ny soffa. De behövde inte betala något för soffan.
    Anledningen till att vi bytte soffa var att vi skulle flytta samt få barn. vi ville ha en skinnsoffa istället för en tygsoffa med tanke på arr risken att soffan skulle bli för smutsig annars.

Nu har vi fått reda på att dom ska köpa en ny soffa och då sälja soffan dom fick av oss.
    Så fort vi fick höra detta kände både jag o min man att det inte kändes helt okej. Dom får alltså en soffa gratis och säljer den sen och tjänar pengar på det.

Vi är medvetna om att vi har gett soffan till dom och att det nu är deras. Det innebär rent krasst att dom får göra vad dom vill med den.... men det känns ändå inte bra...
    Vi känner oss utnytjade!

Hur hade ni upplevt det? Är det okej att sälja nånting man fått gratis av någon annan?

• Svar på tråden Är det rätt att sälja något man fått?
  • Nena84

De har ju tyvärr rätten att göra vad de vill, sj hade ja uppskattat om de frågat mig först om vi ville ha den tillbaka eller om de kunde sälja den.. Skulle nog oxå tycka att de skulle kännas lite.. Men har de sagt nått om de då??

• arianne03

Ja, det är helt ok tycker jag! Har själv gett bort saker (soffa etc) och skulle de jag gett till sälja dessa saker, så bra för dem!

De som gjorde fel var ni, som inte borde gett bort soffan utan sålt den själva.

Vad menar du eg att paret ska göra, nu när de inte vill ha kvar soffan?
    Slänga den istället? Skulle det kännas bättre menar du? Eller vill du ha tillbaka den? Det tycker jag du kan fråga isåfall.

• bluebird
    Anonym skrev 2010-02-18 11:58:26 följande:
    Vi har ett par i vår bekantskapskret, de är vänner och även släkt till oss, som för litemer än ett år sedan fick en soffa av oss.Soffan är i fint skick, vi hade kunnat sälja den o få pengar för den men vi valde att hjälpa dem som var i behov av en ny soffa. De behövde inte betala något för soffan.Anledningen till att vi bytte soffa var att vi skulle flytta samt få barn. vi ville ha en skinnsoffa istället för en tygsoffa med tanke på arr risken att soffan skulle bli för smutsig annars. Nu har vi fått reda på att dom ska köpa en ny soffa och då sälja soffan dom fick av oss. Så fort vi fick höra detta kände både jag o min man att det inte kändes helt okej. Dom får alltså en soffa gratis och säljer den sen och tjänar pengar på det. Vi är medvetna om att vi har gett soffan till dom och att det nu är deras. Det innebär rent krasst att dom får göra vad dom vill med den.... men det känns ändå inte bra... Vi känner oss utnytjade! Hur hade ni upplevt det? Är det okej att sälja nånting man fått gratis av någon annan?
    Ja, de tog ju inte emot den och sålde den på direkten, då hade jag känt som dig tror jag. Nu valde de att använda den i ett år oh tydligen ansåg de att den inte passade in i deras inredning eller fyllde exakt den funktion de ville, så självklart ska de få sälja den.

Vad hade du sett att de gjort istället, gett tillbaka den till er eller kastat den på tippen?
  • Anonym
    Nena84 skrev 2010-02-18 12:01:34 följande:
    De har ju tyvärr rätten att göra vad de vill, sj hade ja uppskattat om de frågat mig först om vi ville ha den tillbaka eller om de kunde sälja den.. Skulle nog oxå tycka att de skulle kännas lite.. Men har de sagt nått om de då??
    Nej dom har inte sagt något om det.
    bluebird skrev 2010-02-18 12:04:05 följande:
    Ja, de tog ju inte emot den och sålde den på direkten, då hade jag känt som dig tror jag. Nu valde de att använda den i ett år oh tydligen ansåg de att den inte passade in i deras inredning eller fyllde exakt den funktion de ville, så självklart ska de få sälja den. Vad hade du sett att de gjort istället, gett tillbaka den till er eller kastat den på tippen?
    arianne03 skrev 2010-02-18 12:01:45 följande:
    Ja, det är helt ok tycker jag! Har själv gett bort saker (soffa etc) och skulle de jag gett till sälja dessa saker, så bra för dem! De som gjorde fel var ni, som inte borde gett bort soffan utan sålt den själva. Vad menar du eg att paret ska göra, nu när de inte vill ha kvar soffan? Slänga den istället? Skulle det kännas bättre menar du? Eller vill du ha tillbaka den? Det tycker jag du kan fråga isåfall.
    Nej vi vill inte ha tillbaka den!
    Men däremot finns det t.ex en bror till min man som även han är släkt med paret som precis flyttat hemifrån o är i behov av den.
    Men som jag skrev så vet vi att vi inte har någon rätt.
    Men det känns snålt och vi känner oss lurade....
  • bluebird
    Anonym skrev 2010-02-18 12:10:51 följande:
    Nej dom har inte sagt något om det. Nej vi vill inte ha tillbaka den! Men däremot finns det t.ex en bror till min man som även han är släkt med paret som precis flyttat hemifrån o är i behov av den. Men som jag skrev så vet vi att vi inte har någon rätt. Men det känns snålt och vi känner oss lurade....
    Hur länge tycker du att de skulle ha behållit soffan innan de sålde den för att undvika att ni känt er lurade? Hur många år hade ni den innan de fick den?
  • Anonym

Jag tycker faktiskt att dom kunde frågat att nu ska vi inte ha soffan mer,vad vill ni att vi gör med den?

Sen så ligger det nog mer bakom, det är inte det första dom fått av oss, och när dom ska göra sig av med saker så får man köpa det, dom skulle aldrig ge bort! Det har funnits en liten irritation där... Men detta med soffan fickdet hela att kännas ännu mer snöpligt!

Men naturligtvis, återigen så är jag medveten att det är vi som gett bort dom från första början. Men nu är det slut med det!

• Anonym
    bluebird skrev 2010-02-18 12:12:35 följande:
    Hur länge tycker du att de skulle ha behållit soffan innan de sålde den för att undvika att ni känt er lurade? Hur många år hade ni den innan de fick den?
    Jag vet faktiskt inte. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det nog inte bara detta med soffan som väger in i hur vi reagerar, det är mer saker som hänt så det kanske inte blir riktigt rättvist...

Vi har haft soffan ganska länge (5 år kanske?), det är en IKEA soffa så vi har bytt överdrag på den 3 gånger.
  • Anonym (?)

"Nej vi vill inte ha tillbaka den!
    Men däremot finns det t.ex en bror till min man som även han är släkt med paret som precis flyttat hemifrån o är i behov av den.
    Men som jag skrev så vet vi att vi inte har någon rätt.
    Men det känns snålt och vi känner oss lurade...."

Hade ni en överenskommelse att de inte skulle få sälja soffan, eller att de var tvungna att ha den ett visst antal år? Annars kan jag inte förstå hur ni kan känna er lurade?

Ni gav dem soffan, kom ni inte överens om något, så har de rätt att göra vad de vill med soffan, det är ju deras nu.

• bluebird
    Anonym skrev 2010-02-18 12:15:54 följande:
    Jag tycker faktiskt att dom kunde frågat att nu ska vi inte ha soffan mer,vad vill ni att vi gör med den? Sen så ligger det nog mer bakom, det är inte det första dom fått av oss, och när dom ska göra sig av med saker så får man köpa det, dom skulle aldrig ge bort! Det har funnits en liten irritation där... Men detta med soffan fickdet hela att kännas ännu mer snöpligt!Men naturligtvis, återigen så är jag medveten att det är vi som gett bort dom från första början. Men nu är det slut med det!
    De behöver inte be om er tillåtelse att göra något med deras egendom, vilket du ju vet. Låter faktiskt bara småaktigt i mina ögon att reagera som du gör nu, sluta ge bort saker är mitt råd, du kan tydligen inte hantera det.
    Anonym skrev 2010-02-18 12:18:24 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det nog inte bara detta med soffan som väger in i hur vi reagerar, det är mer saker som hänt så det kanske inte blir riktigt rättvist...Vi har haft soffan ganska länge (5 år kanske?), det är en IKEA soffa så vi har bytt överdrag på den 3 gånger.
    Då är det väl inte så konstigt att de vill göra sig av med den efter ett år, om ni på fem år har bytt överdarg på den tre gånger och den nu har använts i över sex år tydligen.
  • Trollet Ludenben

Jag tycker inte att de gjorde fel. Om de fått den av er så är det ju deras och deras rätt att bestämma över den. Det var ju inte så att de tog emot den och sålde den direkt. Dom har haft den över ett år och sen köpte de en ny.
    Jag tycker i så fall att du gjorde fel som gav bort den. Du kunde sagt tex när du gav den att de får ha den så länge de vill men om de inte vill ha den längre så får de ge den tillbaka till er eller liknande.
    Om de ska ha betalt för allt de ska göra sig av med och ni inte får nåt av dom så hade det ju varit bättre om ni sålde soffan till dom från början i stället för att ge. Ni är mer generösa, dom är det inte. Olika människotyper och alla kan inte vara lika. Tycker i alla fall att du skulle tänkt till en extra gång innan du gav bort soffan om eftersom du känner dom och vet vad det är för sorts människor.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Edwins mamma

Jag hade sagt. Hörde att ni ska köpa en ny soffa då kan ju xxxx få den nu när han ska flytta hemifrån de passar ju jättebra.. Så var det klart då säger dom ju inte.. Men vi ska sälja den.. Eller hur.. Då förstår dom att någon annan som ni bryr er om kan få den i sin tur av er.. Det hade jag iaf gjort.. 

• Anonym
    Edwins mamma skrev 2010-02-18 12:26:37 följande:
    Jag hade sagt. Hörde att ni ska köpa en ny soffa då kan ju xxxx få den nu när han ska flytta hemifrån de passar ju jättebra.. Så var det klart då säger dom ju inte.. Men vi ska sälja den.. Eller hur.. Då förstår dom att någon annan som ni bryr er om kan få den i sin tur av er.. Det hade jag iaf gjort.. 
    Jovi gjorde det, men fick svaret att dom redan hade en spekulant på soffan. :)
  • Anonym (fia)

Berätta att ni vet nån som gärna vill ha den innan dom hinner sälja. Har dom redan hunnit sälja så är det inte mer att göra. Dom har säkert inte gjrot det för att vara taskiga.

• fruis

Nja, hade jag varit i den sitsen hade jag nog själv frågat kompisen som givit soffan till mig om de ville ha tillbaka den först. Visserligen har jag själv sålt ett bord jag lånat en gång i tiden men då hade jag lånat det så länge att jag helt tappat kontakten med dem som lånat ut det till mig.

Svar på tråden Är det rätt att sälja något man fått?