• tezz840

Hur går det till med flygbyten?

Jag sitter o kollar på resor ner till några släktingar på sicilien. Men det finns inga direktflyg ner utan man måste göra minst ett byte.
    Det som jag har hittat går ner till munchen o så byter man där..
    Det jag undrar är, väntar man på bagage o så när man byter eller är det bara att gå av och på nästa? Det är bara 1 timme mellan flygen o då hinner man ju inte med annars? Eller? Jag vet inte hur det funkar för jag har bara åkt direktflyg annars...
    Och tänk om det första planet e försenat så man missar det andra, vad händer då?

• Svar på tråden Hur går det till med flygbyten?
  • Elli47

Om du t ex flyger hela vägen med SAS från Arlanda till Sicilien så kan du checka in din väska i Stockholm och ta ut i Sicilien. Flyger du med olika flygbolag så kanske du måste plocka ut väskan mellan varje flyg och checka in den på nytt och då bör du ha gott om tid mellan flygen, det är olika tider som gäller på olika flygplatser.

• tezz840
    Elli47 skrev 2010-02-18 12:47:03 följande:
    Om du t ex flyger hela vägen med SAS från Arlanda till Sicilien så kan du checka in din väska i Stockholm och ta ut i Sicilien. Flyger du med olika flygbolag så kanske du måste plocka ut väskan mellan varje flyg och checka in den på nytt och då bör du ha gott om tid mellan flygen, det är olika tider som gäller på olika flygplatser.
    ok, detta var 2 olika flygbolag, så då måste man hämta väskorna o checka inpå nytt? Då kanske vi inte hinner.. =(
    Kanske ska kolla om vi hittar något annat alternativ då..
  • Elli47
    tezz840 skrev 2010-02-18 13:04:45 följande:
    ok, detta var 2 olika flygbolag, så då måste man hämta väskorna o checka inpå nytt? Då kanske vi inte hinner.. =(Kanske ska kolla om vi hittar något annat alternativ då..
    Ibland har flygbolag samarbete så de kan checka in varandras väskor men det måste du nog kolla med respektive flygbolag.
  • frk Carlsson

Att flyga med samma bolag hela vägen är ju absolut att rekommendera, dels för att bagaget blir incheckat hela vägen, men också för att bolaget tar ansvar för t ex förseningar (om man missar anslutande flight bokas man om till senare flight). Dessutom brukar de ha gaterna bredvid varandra så man slipper springa runt hela flygplatsen när man ska byta.

Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • evaoregon

Det där är lite krångligt, men har man båda flygresorna på samma biljett så brukar det funka som så att man checkar resvärskorna till slutresemålet och man får komma med nästa flyg om man missar sin anslutning.  SAS säljer t ex flygbiljetter med andra bolag för sträckor som de inte flyger och samarbetar med andra bolag.  Jag kan t ex köpa en biljett med SAS där det också ingår en sträcka med Lufthansa. 

Köper man däremot två helt olika biljetter så får man ingen hjälp om man skulle missa sitt anslutningsflyg och får köpa en ny biljett.

Var åker du ifrån och vilket flygbolag gäller det?

• evaoregon
    frk Carlsson skrev 2010-02-18 13:06:31 följande:
    Att flyga med samma bolag hela vägen är ju absolut att rekommendera, dels för att bagaget blir incheckat hela vägen, men också för att bolaget tar ansvar för t ex förseningar (om man missar anslutande flight bokas man om till senare flight). Dessutom brukar de ha gaterna bredvid varandra så man slipper springa runt hela flygplatsen när man ska byta.
    Jo, precis eller flygbolag som samarbetar med varandra så att samma sak gäller.

Däremot så brukar lågprisbolag som t ex Ryan air inte ta ansvar vid försening vid byte.  Missar man sitt anslutningsflyg så får man köpa en ny biljett, även om båda flygen var bokade med Ryan...  {#lang_emotions_frown}
  • tezz840
    evaoregon skrev 2010-02-18 19:16:49 följande:
    Jo, precis eller flygbolag som samarbetar med varandra så att samma sak gäller.Däremot så brukar lågprisbolag som t ex Ryan air inte ta ansvar vid försening vid byte.  Missar man sitt anslutningsflyg så får man köpa en ny biljett, även om båda flygen var bokade med Ryan... 
    aj då.. det e ju med ryan som det gäller.. =(
  • evaoregon
    tezz840 skrev 2010-02-18 19:49:41 följande:
    aj då.. det e ju med ryan som det gäller.. =(
    De skulle jag nog inte boka med om det inte är så billigt att du lätt köper en ny biljett...

"Ryanair does not offer connecting tickets, and discourages people from flying with them if they need to connect."
  • evaoregon

Bor du i Göteborg?  I så fall kan du flyga med Air Berlin till Catania på Sicilien.  Air Berlin flyger ifrån Landvetter, men du får byta i Berlin.  Där kan du dock köpa en biljett med byte så det ska inte vara något problem om du missar ditt anslutningsflyg.

Länk

www.airberlin.com/site/start.php

Svar på tråden Hur går det till med flygbyten?