• JEMAR

Feber och inte vill äta

Hur är era barn. Är de sugna på att äta vid hög feber eller är det bara vätska som gäller?
    Några bra tips på vad man kan ge min pojk?

• Svar på tråden Feber och inte vill äta
  • Lady Bling

Vid hög feber vill inte någon av mina flickor äta något, det har dom inte velat sen dom föddes, dom är nu 5 år och snart 3 år. Hur gammal är din pojke? Det beror ju lite på hur gammal han är vad som kan vara bäst att få i honom, men om han ammar är amning perfekt, enligt olika instanser inom sjukvården. Annars är vatten och/eller vätskeersättning ett säkert kort. Om barnet inte gillar vätskeersättningen som den är funkar det bra att blanda i äppeljuicekoncentrat. Om han inte vill äta, tvinga honom inte.

• Lady Bling

Sen har det ju lite betydelse vilka andra symtom han har förutom feber. Om han mår illa ska man ju undvika svårsmält mat, om han har hosta, undvik mjölkprodukter (även välling) som lätt gör att man blir slemmig i halsen och därmed spär på hostan, speciellt inför natten. Utan att veta hur gammalt ditt barn är eller vilka symtom han har i övrigt kan jag kanske tipsa om relativt "snäll mat" som exempelvis kokt ris, kokt ägg, filmjölk, eller helt enkelt det barnet tycker om.

Flera läkare har faktiskt sagt till mig, både utomlands och i Sverige, att det är bättre att ett barn som är sjukt får i sig chips och avslagen cola hellre än ingenting, så man ska lyssan på barnet. (Sen är ju inte godis något alternativ måste jag trycka på), men läkarna pekade på att chips innehåller salt de behöver, vilket även ökar törsten så att dom får i sig vätska, och cola innehåller socker som de också behöver. Sen är det ju ett extremfall förstås med just cola och chips, vilket många kanske aldrig ger sina barn överhuvudtaget, men ville bara vidarebefodra det läkarna sa. Läkarna sa att man kan bortse från den vanliga "hälsosamma" kosten vid sjukdom så länge som dom äter nyttigt och hälsosam mat annars när de är friska.

• JEMAR

Tack. Min son är snart tre år och han fick krupp i förrgår natt. Hostig,hög feber och väldigt snuvig.
    I går åt han lite, idag kväljer det honom när han ser mat.

• Lady Bling

Ok, men då tycker jag att du kan hålla dig till att försöka få i honom vätska, vatten eller vätskeersättning (ev med äppeljuicekoncentrat i) .

Du kan ju kanske också prova med nyponsoppa, fruktsoppa eller blåbärssoppa, som ju kanske smakar lite bättre. Proviva har ju också ett antal olika "soppor" som han kanske tycker om, om inte nu, så kanske när han börjar må lite bättre.

Undvik mjölkprodukter eftersom han har hosta och är mycket förkyld, så att man inte spär på hostan och ökar på slembildningen i luftvägarna. Föresten kanske du redan vet det, men du kan ge alvedon och ipren samtidigt, då har det ofta en bättre febernedsättande effekt än att bara ta ipren eller alvedon var för sig.

När mina döttrar har hög feber går den sällan ner mycket av bara alvedon eller ipren, med om man ger båda, lite omlott tidsmässigt så att febern inte hinner stiga så högt, så sjunker febern mycket mera.

Dom brukar också bli illamående vid hög feber och äldsta dottern kräks i princip alltid så fort febern går upp närmare 40 grader eller högre.

Hoppas att han mår bättre snart! / Emelie, sjuksköterska.

Svar på tråden Feber och inte vill äta