• Anonym (känner mig tom)

Efter otrohet

Fick igår veta att min sambo varit otrogen.

Det handlar inte om någon enstaka gång utan det är något som pågått till och från i flera månader. Detta började tydligen under en period när jag och sambon hade det lite jobbigt. Vi var relativt nyblivna föräldrar och jag mådde en tid både psykiskt och fysiskt dåligt av minipillren jag åt. Vi tog oss igenom det och jag tyckte att vårt förhållande kändes bättre igen... men tydligen inte :(

Min sambo har en väldig ångest över det han gjort och kan inte riktigt förklara varför det blev så. Hans önskan är att vi ska kämpa för oss (om jag vill) och att ingen annan ska få veta om detta. Jag känner mig värdelös, otillräcklig, arg och framförallt väldigt ledsen och besviken. Älskar honom väldigt mycket och har alltid känt att vårt förhållande är värt att kämpa för. Vi har varit tillsammans i sex år och aldrig haft problem tidigare.

Jag tvivlar inte på att min sambo talar sanning när han säger att han ångrar det som hänt och att han vill leva med mig och vårt barn. Jag vet även jag att jag vill leva med honom... men hur klarar vi detta tillsammans? Känns som att jag inte vet vart man ska börja någonstans. Den trygghet jag alltid känt med honom är borta. Även om jag tror att han menar allvar med att han vill leva med mig så vet jag inte hur jag kommer känna om vi får det jobbigt igen. Kommer jag lita på honom då? Allt jag vill göra är att gråta och det tar oss ingenvart :(

Hur börjar vi om?

• Svar på tråden Efter otrohet
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Ni vill båda leva med varandra och då handlar det om att reparera den skada som otroheten orsakat. Tryggheten och tilliten är raserad och det finns mycket känslor att hantera för er båda. Det här är en situation som ni måste arbeta er igenom. Det går inte att tro att man bara kan lägga det åt sidan. Tillit tar lång tid att bygga upp igen.
    Det är viktigt att ni pratar igenom hur detta kunde hända och att din sambo anstränger sig att hitta ett svar. Annars finns det stor risk att du kommer att bli väldigt rädd att det skall upprepa sig nästa gång ni får problem. I en sådan här situation kan det vara bra att gå i samtal hos familjerådgivningen för att få hjälp och stöd. Även om det är mycket jobbigt för er så är det en ganska vanlig situation när man arbetar med par.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Efter otrohet