• Anonym (mamma)

Någon som kan hjälpa mig tyda detta (förlossningsjournalen) ?

Står följande i min journal, finns det någon sidan på nätet jag kan hitta översättning ?

- Perinealbristning grad 3: total sfinkterruptur

- Sutur av förlossningsskada vid perinealbristning grad 3 och 4 (sfinker resp. rektalslemhinna)

Jätte tacksam för lite hjälp..

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig tyda detta (förlossningsjournalen) ?
  • Anonym

1 - Betyder att ringmuskeln i röven har spruckit.

2 - Sutur = stygn, blivit sydd.

• Anonym (kan inte..)

Sfinkterruptur, spricka som går till slutmuskeln runt anus..
    Perinealruptur, spricka ut mot mellangården..

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2010-02-18 15:52:23 följande:
    1 - Betyder att ringmuskeln i röven har spruckit.2 - Sutur = stygn, blivit sydd.
    Ja det var det jag trodde också, men idag när jag pratade med en läkare så lät det som om dom bara sytt i mellangången mellan snippan och anus?
    Därför jag blev lite fundersam..
  • Anonym

Perinealbristning.. Perineum är områden mellan anus och slidöppning.
    En total bristning i det området, som även involverar ringmuskel och slemhinnan i ändtarmen (låter det som, utifrån denna dokumentation).

Om du har drabbats av detta borde du ha fått information hoppas jag, TS?

• Anonym (mamma)
    Anonym (kan inte..) skrev 2010-02-18 15:54:46 följande:
    Sfinkterruptur, spricka som går till slutmuskeln runt anus..Perinealruptur, spricka ut mot mellangården..
    Alltså har dom sytt både i mellangården och i rumpan? Eller?
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2010-02-18 15:56:28 följande:
    Alltså har dom sytt både i mellangården och i rumpan? Eller?
    Det borde de ha gjort, om de skriver så.
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2010-02-18 15:55:57 följande:
    Perinealbristning.. Perineum är områden mellan anus och slidöppning.En total bristning i det området, som även involverar ringmuskel och slemhinnan i ändtarmen (låter det som, utifrån denna dokumentation).Om du har drabbats av detta borde du ha fått information hoppas jag, TS?
    Jodå jag har fått information i massor flera gånger om, men när man ligger på BB är man inte riktigt sig själv och bara hälften går in.

Jag vet hur jag skall "leva", vad jag skall göra och vad jag skall undvika. Jag kan tillägga att jag nästan inte har några som helst känningar av det. Blev klippt 1cm förra gången och det var hundra resor värre!
Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig tyda detta (förlossningsjournalen) ?