• Anonym (prickiga damen)

keratosis pilaris efter graviditet

Sitter här och känner mig jättedeppad.

För ett par år sen så började jag få en massa röda prickar på ena låret. En hudläkare ställde diagnosen keratosis pilaris och sa att det i princip inte finns nåt att göra. Man kan försöka med mjukgörande salvor med karbamid och salicylsyra men oftast får man leva med det. Jag har försökt med en massa krämer men det har inte hjälpt.

Anyho, nu är min bebis 4 månader och de senaste veckorna har prickarna EXPLODERAT över hela kroppen! Det är nya outbreaks varje timme!
    Förutom att det kliar och irriterar när porerna "pluggas igen" så är det så fruktansvärt fult. Det ser ut som svår mässling över hela kroppen! Jag tror jag har den mest synliga varianten, keratosis pilaris rubra.

Det ska tydligen bli värre efter graviditet och jag tänker att söker jag läkare får jag säkert höra att jag ska avvakta tills jag har ammat klart. Bara för att de inte har nåt botemedel.
    Jag har ingen lust att betala patientavgiften enbart för det så jag vänder mig hit och vädjar om en success story från en drabbad som blivit bättre efter att hon slutat amma.
    Alla andra tips gällande denna hemska åkomma tas också emot tacksamt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-20 17:47
    Tänkte att jag ska uppdatera trots bristen på svar utifall nån med samma problem råkar hitta detta.
    Det visade sig senare att jag hade drabbats av skabb! Skabben orsakade klådan och keratosisen blev värre som en reaktion mot skabben. När jag behandlats mot skabben blev keratosisen bättre. Dock har jag fortfarande röda utslag kvar som läkarna inte vet vad det är. De blev fler i och med skabben och vägrar ge sig av. Utredning pågår fortfarande.

Svar på tråden keratosis pilaris efter graviditet