-
-
Svar på tråden Hur är det att vara anställd av bemanningsföretag
-
Jag har jobbat för ett bemanningsföretag, men det är typ tusen är sedan
Jag ställer gärna upp och svarar på frågor, om jag kan. Din fråga är väldigt bred, kan du specificera lite mer? Villkor i vilket sammanhang, t ex?
-
Är man anställd per timme eller fast anställd på månadslön? Får man lön under de perioder man inte arbetar eller skall man då stämpla?
-
Hur man är anställd varierar. Där jag jobbade fanns det både timanställda och tillsvidareanställda.Virriga Vera skrev 2010-02-18 18:34:19 följande:Är man anställd per timme eller fast anställd på månadslön? Får man lön under de perioder man inte arbetar eller skall man då stämpla?
Då kunde/fick man inte stämpla om man jobbade inom bemaniing, men det är kanske ändrat nu? -
Jag jobbar på ett bemanningsföretag och har gjort det i 2 år. Nu när det är lågkonjuktur vet jag att de flesta bemanningsföretag inte erbjuder en tillvidare anställning utan oftast en anställning per uppdrag. Jag har dock en tillsvidareanställning och har betalt per timme, men om jag skulle gå utan uppdrag så har jag en garantilön på 150 timmar/månad. Är det något annat du undrar över så ställer jag gärna upp och svarar om jag kan givetvis
-
jag tycker det suger, jag är anställd av manpower och har en timbaserad månadslön vilket innebär att den är alltid olika. Jag får inte betalt på röda dagar heller och lönen är skit.
-
Jag har jobbat för adecco, it resurs och coor service management och har enbart dåliga erfarenheter från bemanningsföretag.
Har haft både timlön och månadslös.
I alla tre fallen har företaget man jobbat för accepterat vad skit som helst bara för att få ha kvar uppdraget hos uppdragsgivaren och med det accepterat att vi som har jobbat på företaget i frågan har fått gräsliga förhållanden.
Coor kunde inte acceptera att man påtalade alla fel, fel enligt arbetsrättslagar, och hotade med att sparka mig/oss
Adecco lämnade jag och företaget jag jobbade på anställde mig med ens då jag var för värdefull för att förlora.
Aldrig med bemanningsföretag säger jag bara.
Ska du jobba för ett bemanningsföretag, se till att du är fackligt ansluten. Ett tips bara.
-
dessutom lägger dom sig längst ner på 'löneribban' och tar ingen som helst hänsyn till ålder, utbildning eller erfarenhet utan man blir placerad i ett fack och då ska man ha ett antal kr i lön och that's it. Löneförhandlingen var ett skämt, jag fick en hundring eller nåt...dom kunde lika gärna låtit bli....
-
Jag hade 17500kr på IT resurs, sandvik IT och min kvinnliga kollega som började samtidigt som mig hade 18 000kr (hon var utbildad inom IT)SuzR skrev 2010-02-22 09:15:54 följande:dessutom lägger dom sig längst ner på 'löneribban' och tar ingen som helst hänsyn till ålder, utbildning eller erfarenhet utan man blir placerad i ett fack och då ska man ha ett antal kr i lön och that's it. Löneförhandlingen var ett skämt, jag fick en hundring eller nåt...dom kunde lika gärna låtit bli....
På samma avdelning fanns två killar, yngre än mig och med enbart 6 månaders mer erfarenhet inom det yrket från samma uthyrningsföretag som mig, och de hade 25 000kr var och tjänstetelefoner.
Löneförhandling? Existerade liksom inte. -
Jag har jobbat och (jobbar fortfarande) inom bemanningsbranschen i 6 år och som helhet är en anställning hos bemanningsföretag olidligt.
Oregelbundna arbetstider, lönenivån suger, man har inga fasta kolleger (blir många ensamma luncher), kunden behandlar dig som skit osv osv... -
Det enda som har vart bra för min del är att jag har haft samma uppdrag sen i juni 2008 och att jag är en i teamet liksom...dom flesta är konsulter här (jobbar på ett projekt) fast inte från denna typ av bemanning utan mer civilingenjörer och sådana konsultföretag är nog annorlunda. Hursomhelst är konsulterna här lika mycket välkomna som alla andra och vi exkluderas aldrig (förutom att vi inte får julklapp men det kan jag leva utan) så jag känner mig aldrig utanför bara för att jag är konsult. Däremot får jag inte söka andra jobb på Intranätet, jag får inte parkera min bil, ja och lite andra saker...
-
Jag måste säga att jag är nöjd med mitt bemanningsföretag, visst skulle jag hellre ha en månadslön istället för att jobba på timmar men och andra sidan så får jag ju vissa månader mer betalt än vad jag skulle få vid månadslön.
Håller med om att det är viktigt att vara med i facken när man jobbar inom bemanningsbranschen för någon riktig löneförhandling existerar inte. Mitt fack har alltid skött min och sist fick de upp lönen 1200 kr i månaden så jag är nöjd. Har nu ca 25 500 /månaden vilket jag tycker är ok för en projektadministratör. De företag jag varit på har altid behandlat mig precis som en anställd men jag kanske har haft tur för jag har kollegor som blivit behandlade som skit, men då har våran chef tagit bort dem där ifrån och satt dem på nytt uppdrag... -
Jag arbetade på Manpower i 4 år och aldrig mer i livet!SuzR skrev 2010-02-22 09:02:39 följande:jag tycker det suger, jag är anställd av manpower och har en timbaserad månadslön vilket innebär att den är alltid olika. Jag får inte betalt på röda dagar heller och lönen är skit.
Lön är alltid olika, ändå är man heltid tillsvidareanställd. Om man inte har uppdrag baseras din lön på snit på de tre sista månader. Det suger!
Dåliga uppdrag, man är behandlad som skit. -
Jag är anställd av ett bemanningsföretag sedan nästan två år, har haft en löneförhandling och fick då en löneökning på ca 175 kr före skatt... Jag är med i facket, var i kontakt med dem före löneförhandlingen men de kunde inte hjälpa mig då det inte finns någon lokal förening inom bemanningsföretaget i den stad jag bor, enbart i Stockholm o Göteborg. Jag är inne på mitt tredje uppdrag, har varit på två statliga uppdrag och nu ett privat (dock ett stort företag), är tillsvidareanställd sen januari 2009 och har timlön som de räknar om till månadslön för att det ska låta bättre, en månadslön på 19.500 som nästan aldrig inträffar... Tilläggas kan att jag har haft anställningar som gått under namnen handläggare, ekonomiassistent, projekthandläggare och har en utbildning i samhällsvetenskap från universitetet.
Mina erfarenheter har gjort att jag aldrig skulle rekommendera en anställning hos ett bemanningsföretag med mindre än att man är typ 20 år och vill komma ut i arbetslivet första gången. -
Jobbar på Adecco och har definitivt ingenting emot jobbet. Jobbar på ett bra ställe med trevliga kollegor och bra lön. Att vissa är anställda via bemanningsföretag på företaget är ingenting som märks och någon särbehandling görs inte. Lönen är jag också väldigt nöjd med, den är i linje med mitt löneanspråk. Har även träningsbidrag.
Kan dock inte säga att jag trvis med mina anställningsvillkor, t ex har jag timlön vilket gör att man går miste om lön på röda dagar, likaså att semester och löneutbetalning sker i efterskott. Trots över 6 månaders arbete så är jag fortfarande visstidsanställd och är anställd per uppdrag. Alltså, tar uppdraget slut så får man tyvärr lämna Adecco och gå till Arbetsförmedlingen och lyfta a-kassa medan man söker jobb.