• Amorella

Egen majs- ellert risgröt till bebis?

Är det någon som har gjort egen majs- eller risgröt till sin bebis? Jag vet att man kan göra majsgröt av Maizenamjöl, men problemet är att den väl blir ganska näringsfattig. Min lilla tjej (ett halvår) är inte så glad i mat än. Hon gillar dock Sempers Banangröt, men jag skulle vilja variera hennes ätande lite mer så hon också vänjer sig vid andra smaker (frukt och bär). Har testat Nestlés Havregröt som ju går att blanad med vilken fruktpuré som helst, men den gillar hon inte riktigt. Har sett att Nestlé också har en majsgröt som skulle kunna funka, men den har jag hittills inte sett i Umeå (och tro mig - jag har letat!).

Kanske man ändå kan tänka som så att så länge det bara är smakisar (och det verkar det fortsätta vara ett tag framöver...) så gör det inget om själva gröten inte är så näringsrik?

Hur kan man göra egen risgröt till bebis?

• Svar på tråden Egen majs- ellert risgröt till bebis?
  • helenw78

På BVC här rekommenderar dom inte att göra egen gröt.
    På föräldragruppen fick vi besök av en dietist och även hon sa att man bör köpa den som finns i handeln för näringens skull. så länge barnet är under 1 år.
    Har du provat äpple och pärongröten. min Leo snart 7 mån älskar den. Det är sempers från 6 mån. Lycka till

• Amorella

Jo, jag har ju också sett den rekommendationen. Är därför tveksam... Var in på Sempers hemsida efter ditt tips och kollade deras grötsortiment. Jag tror inte vi har Äpple- och pärongröten heller, för jag känner inte igen förpackningen. Såg också att Semper har Majs- och havregröt samt Risgröt med äpple och mango - dem har jag inte heller sett i någon affär... Synd för vår baby älskar mangopuré! Vilken himla håla man bor i!!

• Tabby

Barnmatstillverkarna har fått alldeles för mycket reklam för sin gröt.....

Om barnet ammas eller får ersättning får den järn via det. När sedan barnet börjat äta annan mat så får de järn via den maten oxå. Så länge de äter varierat så är risken för järnbrist MINIMAL att få.
    Vill du så kan du järnberika gröt själv. Gör du havregröt så kan du ta en del hirsflingor i och 3 delar havregryn. Bara hirsgröt är oxå gott.
    Torkade osvavalde aprikoser som du haft i vatten över natten och mixat till pure kan du ha i för järnet skull.
    Gör du te x majsgröt kan du ha i fruktpure (bär innehåller bl a järn) mango eller mosad banan. Ja, ta vilken frukt du känner för. Riv eller mosa.Gott.

Ha gärna i lite olja som är netutral i smaken i gröten oxå så att babyn får i sig fett .

Risgrötsrecept brukar stå på förpackningen till grötris.

• Amorella

Tack Tabby! Jag kanske ska göra ett litet test då. Majsgröt kan man ju som sagt göra på Maizenamjöl, men risgröten tänkte jag var enklast att göra på rismjöl - det finns väl något sådant i affärerna för glutenallergiker? Det borde vara enklare/snabbare än att göra på risgryn. Jag vet ju att aprikoser är järnrika men av någon anledning tycker inte vår baby om aprikospuré. Tänkte testa med mangopuré, katrinplommonpuré, päronpuré och blåbärspuré till gröten, så blir det lite mer smaker än att bara köra med banangröten hela tiden.

Helst äter hon ju bröstmjölk och lite tillägg, så jag är som sagt inte så orolig för detta med näringsbrist nu i alla fall. För nu pratar vi verkligen om smakportioner av gröt - ett par msk (högst!) är vi uppe i efter 5 veckor. Det är ju inte precis så att gröten i detta stadium ersätter amningen eller tillägget... När hon börjar äta hela grötmåltider får vi väl fundera lite extra hur vi ska göra.

• Tabby

Rismjöl ska finnas i gluten-hyllan i välsorterade affärer och på Häslokostaffärer.

Om det bara är så lite smakisar vi prata om så behöver du inte berika medvetet om du inte vill. Som sagt hon får järn via bröstmjölk och ersättningen.
    Sen när hon äter mer kan du berika med hirs och torkade mixade aprikoser (som inte smakar som de i barnmartsburkarna).
    Som sagt, så länge hon äter annat oxå så behöver du inte oroa dig.

• Amorella

Tack igen!

Kom på en sak till: Ska jag koka gröten på vatten eller mjölk? Mjölk borde väl bli godare? Kan man använda vanlig mjölk när de är så små? Eller är det bättre att göra på vatten?

• Jalika

Min BVC-tant hävdar att det är bättre att göra gröt själv än att köpa, hon säger att det inte behövs extra järn. Sen har jag köpt i alla fall eftersom det är bekvämare... Umeå är ju ingen håla, vad konstigt att det inte finns gröt att få tag på! Har du provat att fråga i nån större matbutik, de kanske tar hem om du ber om det?

• Amorella

Det är som att barnmatsutbudet är så stort att alla affärer bara tar hem en bråkdel... Vi bor ändå mitt i stan och här finns tre stora mataffärer (ICA, Domus och Hemköp). Ingen av dem har särskilt stort barnmatssortiment. Man får köpa Banangröt i en, majspuré i en annan, BabyPlus tetror i en tredje o.s.v. ICA har ingen gröt alls, Domus och Hemköp någon enstaka. Har även kollat i ytterligare ett par affärer. Mycket av det som finns på Nestlés och Sempers hemsidor har jag aldrig sett här. Tur att i alla fall banangröten finns, för den är som sagt en storfavorit.

• Tabby

Hmmm...vet inte då jag alltid kokat på vatten eller havremjölk då min tjej har mjölkallergi.
    Men mjölk i maten tror jag är ok, det är nog mer mjölk som ska drickas som inte är ok då det kan hämma järnupptaget.

En sak bara blåbärspure kan vara lite surt i gröt.

• Amorella

Tack för all hjälp!

Jag köpte hem rismjöl (Friggs), majsmjöl (också Friggs) och Maizenamjöl igår. Risgröt äter hon ju redan (Sempers Banangröt, så första testet att göra egen gröt blev med majsmjöl som ju är vackert gult. Jag kokade 6 msk vatten med 1 msk majsmjöl och så en liten skvätt rapsolja. Smakade rätt äckligt tyckte jag, typ uppblötta gamla popcorn - men lilltjejen gillade det! Imorse rörde jag ut gröten med päronpuré och nu i eftermiddags med mangopuré. Någon storätare är hon ju inte - det är ju som sagt små smakisar det handlar om - men hon åt 7-8 skedar. Det är vad hon brukar göra när hon tycker det är gott - sedan tappar hon koncentrationen. Så det kändes jätteroligt!

Hirsflingor är nog ett bra alternativ att järnberika, men det avvaktar jag med tills det blir större mängder. Hittade också ett tips om att man kan krossa lite tunnpaltbröd och blanda i gröt för att järnberika.

• Tygtiiger

Amorella-prova att koka majsgröten på urpumpad bröstmjölk och att mosa i en halv banan, det älskade min son (och jag smakade på gröten, den smakade sockerkakssmet, så det var nog inte så konstigt )
    Nu när han är större så gillar han köpegröt bättre så då får han den istället.

Svar på tråden Egen majs- ellert risgröt till bebis?