• jantingstrom

Göra Kebab hemma?

Någon som har tips och förslag för en som skall göra egen kebab, även tips på såser är välkomna..

• Svar på tråden Göra Kebab hemma?
  • Amelie av Paris

Kommer nu inte riktigt ihåg hur jag gjorde den vita såsen. Men skulle jag höfta idag skulle det bli:

Naturell youghurt,
    Italiensk salladskrydda, rätt mycket,
    Vitlök,
    lite, lite salt,
    några droppar olivolja,
    en aning cayennepeppar,
    (kanske pyttelite socker)

Jag tycker själv inte alls om majonäs och skulle inte ta ens en tesked till kebabsås.

Har aldrig provat göra röd sås.

Kebabkött finns att köpa fryst, och pitabröd kan man baka.

• jantingstrom
    Pappa G skrev 2010-02-18 19:16:30 följande:
    Vad hade du tänkt som grund?
    ville ha en typ kebabtallrik som man får på pizzerian ....
  • jantingstrom
    Amelie av Paris skrev 2010-02-18 21:25:36 följande:
    Kommer nu inte riktigt ihåg hur jag gjorde den vita såsen. Men skulle jag höfta idag skulle det bli:Naturell youghurt,Italiensk salladskrydda, rätt mycket,Vitlök,lite, lite salt,några droppar olivolja,en aning cayennepeppar,(kanske pyttelite socker)Jag tycker själv inte alls om majonäs och skulle inte ta ens en tesked till kebabsås.Har aldrig provat göra röd sås.Kebabkött finns att köpa fryst, och pitabröd kan man baka.
    Tack.. skall testa ... (fast jag gillar majo)   :)
  • Pappa G
    jantingstrom skrev 2010-02-18 21:43:09 följande:
    ville ha en typ kebabtallrik som man får på pizzerian ....
    Jag tänkte mer att du skulle göra köttet själv, av typ fläskkarré t.ex.
  • jantingstrom
    Pappa G skrev 2010-02-18 21:51:09 följande:
    Jag tänkte mer att du skulle göra köttet själv, av typ fläskkarré t.ex.
    är intresserad av detta oxå.... vad r brukligt att man har? fläsk eller nöt?
  • ALJO
    Har inte testat, men  detta skall var receptet dom andvänder här i västsverige på kebaberierna:
    4 dl vit majonnäs (köps över disk)
    2½ dl vatten 
    1 dl chilisås 
    1 tsk oregano 
    1 tsk dragon 
    1 tsk paprikapulver 
    1 tsk torkad persilja 
    ½ tsk cayennepeppar 
    lite salt. 
    Blanda allt, låt stå ett dygn innan servering.
    Fläskkarrestekt  i små bitar med kebabkrydda tycker jag är gott, annars kan man ta köttfärs, kavla ut det tunnt, tunnt mellan smörpapper och sedan steka för att skära i strimlor. Krydda där med förstås. Och hemmagjort pitabröd är ju bara  så gott! Inte särskilt svårt att göra heller. Antar att om man skulle göra en "äkta" kebab så är det lammkött som gäller.
  • Pappa G
    jantingstrom skrev 2010-02-18 21:56:23 följande:
    Det finns ju både och..
    Och även kebab på kyckling..
    Och orginalet är ju på lamm..
  • ALJO

Om det är den rosa med dragon du gör så måste du berätta hur den blev! Jag har letat länge efter receptet på trollhättan/uddevalla-kebabsåsen och det skulle vara denna. Hoppas den är god!

• lokisse
    jantingstrom skrev 2010-02-18 21:56:23 följande:
    är det int oftast lamm?
    Difficile est saturam non scribere
  • Pappa G
    lokisse skrev 2010-02-19 18:52:53 följande:
    är det int oftast lamm?
    Sällan i Sverige..
  • lokisse
    Pappa G skrev 2010-02-19 18:58:57 följande:
    Sällan i Sverige..
    ok.. här är det istort sätt alltid lamm eller kykling ibland
    Difficile est saturam non scribere
  • jantingstrom
    ALJO skrev 2010-02-18 22:23:18 följande:
    Har inte testat, men  detta skall var receptet dom andvänder här i västsverige på kebaberierna:4 dl vit majonnäs (köps över disk)2½ dl vatten 1 dl chilisås 1 tsk oregano 1 tsk dragon 1 tsk paprikapulver 1 tsk torkad persilja ½ tsk cayennepeppar lite salt. Blanda allt, låt stå ett dygn innan servering. Fläskkarrestekt  i små bitar med kebabkrydda tycker jag är gott, annars kan man ta köttfärs, kavla ut det tunnt, tunnt mellan smörpapper och sedan steka för att skära i strimlor. Krydda där med förstås. Och hemmagjort pitabröd är ju bara  så gott! Inte särskilt svårt att göra heller. Antar att om man skulle göra en "äkta" kebab så är det lammkött som gäller.
    Det blev poppis hemma, så tack förreceptet...
Svar på tråden Göra Kebab hemma?