• Ellie84

Ska hon få eller inte (veckopeng)

Dottern blev sex år i december och har senaste halvåret haft veckopeng..
    Denna vecka har hon redan spenderat sin veckopeng (denge varje fredag) då hon köpte ett dataspel (på rea) förra gången som kostade 2 veckopengar..
    Detta har vi gjort tydligt för henna och hon är medveten om det..

Nu till preoblemet..
    Jag är gravid och har fått foglossning vilket gör det mycket besvärligt för mig att springa upp för trappen (dottern har rummet på övre plan) flera ggr varje kväll (vatten, svid i snippa, smörja ben) allt för att hålla sig vaken..
    Vi förklarade för henne att mamma har nu svårt att springa upp och ner 17 ggr om det inte är viktigt (det kan vara för att en fråga hon redan ställt bara för att hon vill att man kommer upp)..
    Denna vecka har sambon jobbat eftermiddag och jag har tagit all nattning (vi brukar ha varannan dag) och hon har inte ropat en enda gång nån av kvällarna..
    Detta vill jag såklart uppmuntra..
    Hur gör jag det på bästa sätt då det är denna helg hon ska vara utan veckopeng..
    Hon är frsötåndig och skulle förstå om man förklarade att du får en epng för att du varit duktig och att det inte är veckopeng på samma gång som att hon då iaf har n valmjlighet att handla..
    Borde jag köpa en grej(present) istället??
    Är i val och kval..Vad tycker ni???

Miranda 031228 BF 100607
  • Svar på tråden Ska hon få eller inte (veckopeng)
  • MissLillan

Jag hade köpt en sak (som hon kanske kan välja själv) istället och sagt att hon har varit duktig!

• Ellie84

Jo det låter juh som det klokaste alternativet..
    För att det inte ska kunna tolkas som veckopengen..
    På samma gång som det verkligen är uppskattat att hon varit så duktig..
    MEn det var en smart idé att låta hon välja en sak(tänkte inte ens så långt )

Miranda 031228 BF 100607
  • MissLillan
    Ellie84 skrev 2010-02-18 20:53:02 följande:
    Jo det låter juh som det klokaste alternativet.. För att det inte ska kunna tolkas som veckopengen.. På samma gång som det verkligen är uppskattat att hon varit så duktig.. MEn det var en smart idé att låta hon välja en sak(tänkte inte ens så långt )
    Jag tycker det skulle kännas konstigt om man först sa nej det var inte bra gjort nu får du ingen veckopeng. Sen det var bar gjort nu får du veckopeng. Då kan hon ju bete sig illa och sen bra illa sen bra och få veckopengen som hon egentligen redan "förlorat" innan. Känns som det kan misstolkas.
  • Cia o krabaten

Jag hade köpt en liiiten sak

Inte jättestor, men typ glitterlim-/pennor på Clas Ohlson för 39:- eller nåt som dessutom är sysselsättning.
  • Ellie84
    MissLillan skrev 2010-02-18 20:56:48 följande:
    Jag tycker det skulle kännas konstigt om man först sa nej det var inte bra gjort nu får du ingen veckopeng. Sen det var bar gjort nu får du veckopeng. Då kan hon ju bete sig illa och sen bra illa sen bra och få veckopengen som hon egentligen redan "förlorat" innan. Känns som det kan misstolkas.
    Det är inte att hon straffas för att betett sig illa som hon inte får veckopengen..
    DEt är för att hon köpt en sak hon ville ha som kostade två veckopengar..
    Handlar inte om bra eller dåligt gjort av henne..
    Miranda 031228 BF 100607
  • Ellie84
    Cia o krabaten skrev 2010-02-18 20:57:30 följande:
    Jag hade köpt en liiiten sak Inte jättestor, men typ glitterlim-/pennor på Clas Ohlson för 39:- eller nåt som dessutom är sysselsättning.
    Det låter som en jättebra idé...
    Hon älskar att pyssla..
    Tror jag tar med hon in imorn och köper nått pysselgrejs då
    Miranda 031228 BF 100607
  • MissLillan
    Ellie84 skrev 2010-02-18 21:11:10 följande:
    Det är inte att hon straffas för att betett sig illa som hon inte får veckopengen.. DEt är för att hon köpt en sak hon ville ha som kostade två veckopengar.. Handlar inte om bra eller dåligt gjort av henne..
    Oj glömde mig. Jag läste ju faktiskt hela ts. Men jag hade ändå köpt nått ist. 
  • Audioanna

Min dotter (6 år) samlar klistermärken. När hon gör bra eller snälla saker som att hjälpa till osv så får hon ett klistermärke som klistras på ett papper på väggen. När hon samlat 20 klistermärken får hon en present som är förutbestämd, nu samlas det tex för ett nytt gosedjur.

• Cia o krabaten
    Audioanna skrev 2010-02-18 21:29:53 följande:
    Min dotter (6 år) samlar klistermärken. När hon gör bra eller snälla saker som att hjälpa till osv så får hon ett klistermärke som klistras på ett papper på väggen. När hon samlat 20 klistermärken får hon en present som är förutbestämd, nu samlas det tex för ett nytt gosedjur.
    Min tjej blir 5 och samlar också klistermärken, men för att klä på sig själv! Ständiga källan till bråk på morgonen
    Efter 10st får hon en liten pysselgrej då vi gillaar att pyssla ihop och efter 50 eller nåt en lite större grej.
    Tyvärr funkade det bäst i början
  • Ellie84

Låter som bra idéer..
    DEt ska jag införa..
    DÅ kanske man får bukt på fler saker..
    Som hennes "jag ska bara"
    Den kommer alltid då man ber henne gör nått, borsta tänder, tvätta sig DIREKT efter maten osv... #jag ska bara" grrrr.
    Less dom orden nu..
    Imorn blir det skaffa klistermärken

Miranda 031228 BF 100607
Svar på tråden Ska hon få eller inte (veckopeng)