• Queenie70

VAd kostar det att byta startmotor?

Ge mig en riktlinje i alla fall

En Nissan Primera -00 gäller det. Automatväxlad.

• Svar på tråden VAd kostar det att byta startmotor?
  • Pappa G

Lite beroende på modell, så ligger en utbytesenhet hos Mekonomen på cirka 3 000 kr + arbete.

Kanske går det att hitta en begagnad på skroten..?

• Queenie70

Är det en ny motor då eller vad? Utbytesenhet?

• Pappa G

Nej, en utbytesenhet = renoverad.
    En ny får du säkert betala minst det dubbla för.

• Queenie70

Hmm..Ok, jamen då vet jag i alla fall på ett ungefär vad maxpriset kan tänkas bli, så jag inte blir lurad.

Visste inte att mekonomen sålde begagnat heller...

• Queenie70
    Pappa G skrev 2010-02-18 21:11:49 följande:
    Det anses inte som begagnat, utan som just en utbytesenhet.
    Jahaja...man lär sig nåt nytt varje dag.
  • Pappa G

www.bildelsbasen.se lan du söka efter demonterade delar som passar till din bil. Du slår in din bils registreringsnummer.

Exempelvis startmotor är ju en del, som ofta är gemensam med flera modeller och märken. Så det kanske finns någon krockad av nyare årsmodell som är demonterad.

• Jaccan

Primera manuell är iallafall lätt att byta på, automat är jag lite osäker på.. Men om det är likvärdigt så bör inte arbetskostnaden dra iväg så mycket.

• Queenie70
    Jaccan skrev 2010-02-18 21:43:20 följande:
    Primera manuell är iallafall lätt att byta på, automat är jag lite osäker på.. Men om det är likvärdigt så bör inte arbetskostnaden dra iväg så mycket.
    Min e inte ens lätt att byta lampa på

Man ser inte ens startmotorn när man öppnar huven så man måste nog in och gröta runt....Men har en mekaniker i familjen så förhoppningsvis kan han göra det billigt.

Tack för svaren.
  • Jaccan

Nä precis, man byter den underifrån. Om man står framför bilen med huven öppen så sitter den "på baksidan" av motorn, alltså nära kupén ganska långt ner.

Svar på tråden VAd kostar det att byta startmotor?