• myrstacken

Ni som bor med barn på liten yta, kommer ni flytta till billigare förort i framtiden?

Som vi alla vet så kostar det att bo i storstäder som Stockholm. Men det är ju många som vill bo centralt av olika skäl och klämmer ihop sig på liten yta med barn. Hur tänker ni som bor i stan med småbarn på lång sikt? Dem växer ju och blir större och då vill man ju som förälder gärna ha större yta att bo särskilt när dem blir tonåringar. Tror ni att ni kommer flytta till en förort och bo på fler kvadratmetrar eller skaffa er bättre jobb med högre lön? Vilka är era framtidsplaner vad gäller boendet?

• Svar på tråden Ni som bor med barn på liten yta, kommer ni flytta till billigare förort i framtiden?
  • bluebird
    myrstacken skrev 2010-02-18 21:58:14 följande:
    Som vi alla vet så kostar det att bo i storstäder som Stockholm. Men det är ju många som vill bo centralt av olika skäl och klämmer ihop sig på liten yta med barn. Hur tänker ni som bor i stan med småbarn på lång sikt? Dem växer ju och blir större och då vill man ju som förälder gärna ha större yta att bo särskilt när dem blir tonåringar. Tror ni att ni kommer flytta till en förort och bo på fler kvadratmetrar eller skaffa er bättre jobb med högre lön? Vilka är era framtidsplaner vad gäller boendet?
    Jag har redan gjort flytten. Efter att ha bott i en rätt stor lägenhet i centrala Stockholm med min make så valde jag att sälja den då han flyttade eftersom jag inte hade råd att bo kvar där med tre barn och min inkomst. Jag och barnen flyttade några timmar norrut till en liten by och känner mig otroligt nöjd med det beslutet.

Barn ska inte behöva växa upp i en betongdjungel och trångt boende, det är min fasta övertygelse.
  • Danitra

Nu bor inte vi i Stockholm men ändå på rätt liten yta. 

Jag räknar rätt kallt med att våra inkomster kommer öka i takt med att barnen bli äldre så pass mycket att vi kommer kunna bo ännu mer centralt än nu och dessutom på större yta.
  • j 3 n N y

Vi bor två vuxna och en 18-månaders i en tvåa mitt i stan. I juli kommer nästa barn. Vi har panik. Nästan. Så fort vi kör en räd på hemnet så tappar vi allt mod och hopp om livet. Förmodligen köper vi ett rum till i stan och bor så ett par år och köper stor lägenhet/drömhuset sen när åren med föräldrapenning och vabbande är över.

Vår grannar bor med tre barn i en 2,5:a... Haha, det är helt galet!

• EmelieStockholm

Jag tänker på samma sak som du. Vi bor i en rätt stor trea i centrala Stockholm med två små (ett och två år). Det funkar nu, även om ett rum till skulle vara trevligt. På sikt måste vi dock ha större, speciellt som vi vill ha fler barn (om det vill sig). Det får bli som det blir. Men inte tänker jag kompromissa för mycket med barnens behov. Jag tycker barnen ska få ha varsitt rum när de blir äldre, och man måste ha rum att leva så att man trivs. Som jag ser det vore det bäst att göra en eventuell flytt när barnen börjar skolan. Så, har vi råd kanske vi bor kvar i stan, annars finns många fina alternativ utanför stan. En förhoppning är ju att man tjänar mer med åren. En tanke är att barnen kanske skulle må bra av en trädgård. Just nu dominerar övertygelsen om att vi bör göra allt som spar tid. Ingen pendling och inget jobb med hus och trädgård passar utmärkt just som livet ser ut nu. Men här på Södermalm är folk mer trångbodda än jag anat. I min mammagrupp bodde flera i ettor och en familj jag känner har tre barn i en tvåa. Det går också!

• myrstacken
    EmelieStockholm skrev 2010-02-18 22:20:41 följande:
    Jag tänker på samma sak som du. Vi bor i en rätt stor trea i centrala Stockholm med två små (ett och två år). Det funkar nu, även om ett rum till skulle vara trevligt. På sikt måste vi dock ha större, speciellt som vi vill ha fler barn (om det vill sig). Det får bli som det blir. Men inte tänker jag kompromissa för mycket med barnens behov. Jag tycker barnen ska få ha varsitt rum när de blir äldre, och man måste ha rum att leva så att man trivs. Som jag ser det vore det bäst att göra en eventuell flytt när barnen börjar skolan. Så, har vi råd kanske vi bor kvar i stan, annars finns många fina alternativ utanför stan. En förhoppning är ju att man tjänar mer med åren. En tanke är att barnen kanske skulle må bra av en trädgård. Just nu dominerar övertygelsen om att vi bör göra allt som spar tid. Ingen pendling och inget jobb med hus och trädgård passar utmärkt just som livet ser ut nu. Men här på Södermalm är folk mer trångbodda än jag anat. I min mammagrupp bodde flera i ettor och en familj jag känner har tre barn i en tvåa. Det går också!
    Ja så är det där vi bor med. Vad jobbar du med?:)
  • EmelieStockholm

Psykolog. Vad jobbar du med? Och varför undrar du ;)

• myrstacken
    EmelieStockholm skrev 2010-02-18 22:36:38 följande:
    Psykolog. Vad jobbar du med? Och varför undrar du ;)
    Då har du ju jättekul jobb men du måste haft toppbetyg för att ha blivit det eller?
  • EmelieStockholm

Det är ett kul jobb!

• Primrose

Vi bor i en billig hyresrätt i Stockholms innerstad. Två vuxna, en 15 månaders pojke och en katt i en 2:a på 44kvm. Litet ja, men mycket fint och trevligt också, i ett väldigt barnvänligt område. Hur någon kan kalla innerstaden för en "betongdjungel" kan jag inte alls förstå. Då finns det betydligt fler förorter som har mycket betong.

Vi planerar absolut inte att flytta ut till förorten för att få det större. Vi vet att vi skulle vantrivas. Men vi räknar med att få en större lägenhet genom bostadsförmedlingen så småningom, eftersom min man har köat i många år. Annars köper vi en 3:a i innerstaden när vi båda har börjat jobba heltid.

Svar på tråden Ni som bor med barn på liten yta, kommer ni flytta till billigare förort i framtiden?