• FinastE2010

Hur länge är magen mjuk? och när blir naveln innåtvänd igen?

Nu efter förlossningen har jag tack och lov ingen jätte mage men en liten putmage längst ner som känns som en bulldeg. Det känns till och med obehagligt at smörja in magen för att den är så mjuk! Går ju knappast att dra in den heller. Visst det är fyra dagar sedan och jag fattar magen inte kan bli normal på en gång, men hur lång tid tar det innan magen slutar kännas som en vetedeg om man inte lagt på sig massor?

Jag är snarare smalare nu efter förlossningen än innan jag blev gravid men magen är ju såklart uttöjd även om det inte "hänger". Så hur snabbt kan man förvänta sig det går tillbaka om man även börjar träna om 6 veckor? och hur lång tid tar det om man inte tränar? eller kommer den alltid kännas såhär mjuk? :/

Undrar också hur lång tid det tar innan naveln börjar sjunka in igen, just nu tycker jag den ser lite halvskev ut, skiftar hur den ser ut beroende på om jag står eller ligger ner.

Tacksam för svar och berätta gärna hur ni fick tillbaka eran "normala" mage

• Svar på tråden Hur länge är magen mjuk? och när blir naveln innåtvänd igen?
  • Hanah

Jag kommer inte ihåg när magen blev normal igen efter första barnet, men naveln blev sig aldrig lik igen. 

• Minxy

Min navel blev liksom "större" efter första barnet...den återhämtade sig aldrig. Men magen hade blivit nästan som vanligt 1 år efter förlossningen.

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • FinastE2010

Så det kan ta upp till ett år innan magen slutar vara sådär mjuk som en vetedeg trots att man int gått upp massor i vikt eller har "häng"? :/

• Minxy
    FinastE2010 skrev 2010-02-19 20:01:51 följande:
    Så det kan ta upp till ett år innan magen slutar vara sådär mjuk som en vetedeg trots att man int gått upp massor i vikt eller har "häng"? :/
    Nja, det beror nog på bad du GÖR för att få fason på magen
    Jag nöjde mig med promenader och lite simning. Om man verkligen ger sig tusan på att få fin mage så tror jag nog det går fortare.

Jag gick upp 8 kg i vikt och ner 6 kg på en gång. De sista 2 gick jag inte ner, hur mycket jag än promenerade och simmade.
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • MalinV

Hmm, beror ju på vad du menar med mjuk... Min mage såg lite halvgravid ut och var dallrig i ett par veckor. Men det finns ju fortfarande lite "mjukt" kvar nertill efter ett år, fast jag gått ner alla gravidkilon. Min navel var inåtvänd hela graviditeten (hade rätt liten mage), så den var ju förstås det efteråt med.

• Pebbles82

Själva det mjuka och degiga hade gått över till att bara vara lite mer plufsigt efter några veckor. Då började huden hänga med att dra ihop sig lite, men nu (7 månader efter) kan jag inte påstå att den har försvunnit. Jag skulle jämföra min mage nu med den jag hade i v 18 (kolla mitt bildgalleri). 

Då har jag inte gjort något för att träna bort den, utan ätit onyttigt som tusan. Nu framåt våren blir det träning, är trött på bulan. 
  • FinastE2010

Okej. Ja alltså min mage är platt när jag ligger ner så det är inte massa "överflödigt" men den känns ju som sagt vääääldigt mjuk, som deg! Det är till och med obehagligt att smörja in magen för att huden där känns så annorlunda jämfört med övriga kroppen, bara så himla mjukt! Man undrar ju hur lång tid det ska ta innan man känner lite "motsånd" när man tar på magen, om ni förstår vad jag menar. Känns ju som man kan trycka fingrarna in mot ryggraden för den är så mjuk. :(

Visst inte många dagar efter förlossningen nu men man vill ju veta hur lång tid det kommer att ta på ett ungefär, elelr ja om det någonsin känns mer som den övriga kroppen?

• Pebbles82
    FinastE2010 skrev 2010-02-20 23:08:13 följande:
    Okej. Ja alltså min mage är platt när jag ligger ner så det är inte massa "överflödigt" men den känns ju som sagt vääääldigt mjuk, som deg! Det är till och med obehagligt att smörja in magen för att huden där känns så annorlunda jämfört med övriga kroppen, bara så himla mjukt! Man undrar ju hur lång tid det ska ta innan man känner lite "motsånd" när man tar på magen, om ni förstår vad jag menar. Känns ju som man kan trycka fingrarna in mot ryggraden för den är så mjuk. :( Visst inte många dagar efter förlossningen nu men man vill ju veta hur lång tid det kommer att ta på ett ungefär, elelr ja om det någonsin känns mer som den övriga kroppen?
    Om din mage är platt 5 dagar efter en förlossning så känns det ju inte helt omöjligt att den blir iaf i närheten av vad den var tidigare. 
    5 dagar efter hade jag bara gått ner 5 kilo av vad jag gått upp och hade definitivt INTE någon platt mage.. :p
  • LivetMedLova

Jag gick upp 8 kg under graviditeten. Till min förvåning var alla dom kilona borta en timme efter förlossningen (ställde mig av ren nyfikenhet på en våg som fanns inne på sjukhusrummet). Är en hyfsat smal tjej annars och fick bara mage när jag var gravid. Hade också lite putmag sådär efteråt, tyckte också det kändes obehagligt att den var å himla mjuk. Innan hade jag ganska vältränad mage. Men redan efter en vecka var den nästan helt borta, och veckan därpå var den platt och normal igen. Bara av att amma. Kan inte påstå att jag ens var ute och gick massa hurtiga promenader så mkt i början.

Nu har jag dock bara fortsatt att rasa i vikt för att det förmodligen inte fanns ntg att ta av när jag ammade. Väger 8 kg mindre än vad jag gjorde innan jag blev gravid.. Känns ju ite komiskt. Så jag slutade amma för några veckor sen. Min dotter är 6 månader så det känns okej att sluta nu.
    Dock hade jag lite utåtnavel innan gravven och nu står den ut ännu mer, vilket jag hatar. Alltid haft komplex för min navel och dolde den med en navelpiercin som jag egentligen inte ville ha, och ännu mindre vill ha nu när jag är mamma. Känns kite fjortisaktigt. Men det är förmodligen navelbrosk som kan opereras bort. Fått en tid för att kolla upp den. *hoppas*
    {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Hur länge är magen mjuk? och när blir naveln innåtvänd igen?