• Naijna

Är det någon mer som låter syskonen dela säng?

Vi har haft en rätt så jobbig period och har fortfarande det jobbigt med nattningen. Syskonen 2 och 4 somnar helst tillsammans i vår säng men vi vill ju gärna att de sover i sitt rum.. blir lite mer plats över i sängen för mamma och pappa då :p

Vi skaffade en 140 säng till dem, tanken var att det kanske skulle kännas tryggare för dem att få sova ihop och sängen är ju stor nog för dem om man säger så.

Nu har jag dock blivit lite fundersam, många har höjt på ögonbrynen.. Och visst de rullar ju omkring och får säkerligen en arm eller två från syrran.

Är det någon mer som låter sina barn dela säng?

• Svar på tråden Är det någon mer som låter syskonen dela säng?
  • Amazina

Nej, men jag tycker faktiskt det låter som en helt ok idé! Jag skulle aldrig höja på ögonbrynen i alla fall! Tror säkert de sover tryggt och gott så även om de får slag av varandra på natten! När jag inte kunde sova när jag var liten kröp jag alltid in hos syrran. och vi hade bara en 90-säng var!

• Hannah76

Nej, men det beror no främst på att vi har 6 år mellan dem. Ser inget konstigt i att syskon delar säng när de är mindre och om de vill det själva. Det kan ju ge trygghet.

• Naijna

Ja tanken är ju att de ska ge trygghet. Och det gör dem trygga att sova ihop men jag har märkt att de störs utav varandra. Inte så att någon klagar men de vaknar lätt till på natten för att den ena lagt sig på tvären eller tagit den andres täcke.
    Å andra sidan vet ´jag att om de inte delade säng skulle iaf minstingen krypa upp hos syrran ändå :/

• Cat3
    Naijna skrev 2010-02-19 09:32:30 följande:
    Vi har haft en rätt så jobbig period och har fortfarande det jobbigt med nattningen. Syskonen 2 och 4 somnar helst tillsammans i vår säng men vi vill ju gärna att de sover i sitt rum.. blir lite mer plats över i sängen för mamma och pappa då :pVi skaffade en 140 säng till dem, tanken var att det kanske skulle kännas tryggare för dem att få sova ihop och sängen är ju stor nog för dem om man säger så. Nu har jag dock blivit lite fundersam, många har höjt på ögonbrynen.. Och visst de rullar ju omkring och får säkerligen en arm eller två från syrran. Är det någon mer som låter sina barn dela säng?
    Mina barn har egna sängar allihop men två utav dom sover ofta ihop i alla fall.
  • Hannah76
    Naijna skrev 2010-02-19 09:45:28 följande:
    Ja tanken är ju att de ska ge trygghet. Och det gör dem trygga att sova ihop men jag har märkt att de störs utav varandra. Inte så att någon klagar men de vaknar lätt till på natten för att den ena lagt sig på tvären eller tagit den andres täcke. Å andra sidan vet ´jag att om de inte delade säng skulle iaf minstingen krypa upp hos syrran ändå :/
    Tycker det låter mysigt. Barn törs ju av att samsova med föräldrar också. Och man kan ju själv störas av sin partner ibland.
  • Sencha

Jag tycker det låter mysigt och tryggt.
    Ibland är det nästan så att lillebror 1½ år vill somna ho storebror 6 år - när lillen blivit större och fått mer ro tror jag de kommer att göra så ibland, för båda tycker det är mysigt.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Miss Lau

Jag tycker det låter som en jättebra idé! De flesta (?) vuxna vill ju sova bredvid någon men samtidigt tycker vi att barnen ska gilla att ligga ensamma.

Här hemma ligger 8 mån och 4-åringen bredvid varandra fast i mitten på vår dubbelsäng. Det fungerar bra tack vare att båda barnen ligger relativt stilla på nätterna.

• Naijna

Jo det är ju helt sant, se störs ju vår säng med både av varandra och oss. Man skulle ju tom kunna lägga dem på längden så blir sängen ännu större :)

• Sencha
    Naijna skrev 2010-02-19 09:56:19 följande:
    Jo det är ju helt sant, se störs ju vår säng med både av varandra och oss. Man skulle ju tom kunna lägga dem på längden så blir sängen ännu större :)
    Det viktiga är väl vad de själva tycker. Tycker de att det är en bra idé? I så fall, kör på.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Förälskad

Nej, men det låter ju jätte mysigt. Om de sover hela natten och ör nöjda med det så varför inte?!

• tessi3h

Vi har köpt var sin säng till våra pojkar men ställt dem bredvid varandra. Nu sover 2-åringen med mig iaf och 4 åringen på madrass bredvid men jag tror det kan funka.

Svar på tråden Är det någon mer som låter syskonen dela säng?