• Marma

Skinn på näsan....vad menas med det egentligen?

Har gogglat på det o då får jag fram att det betyder typ...att man e bestämmd, vet vad man vill osv men i det sammanhanget jag fick höra det idag får jag inte ihop till det....nån som e duktig som kan förklara för lilla mig

• Svar på tråden Skinn på näsan....vad menas med det egentligen?
  • flaxa

Om man har skinn på näsan är man tuff och framåt. Man tar för sig och backar inte för en motgång. Man vågar stå på sig när man möter ett motstånd.
    Det är ett enbart positivt ord för en person som har gott självförtroende.
    I vilket samanhang har du fått höra det?

• Marma
    flaxa skrev 2010-02-19 10:01:55 följande:
    Om man har skinn på näsan är man tuff och framåt. Man tar för sig och backar inte för en motgång. Man vågar stå på sig när man möter ett motstånd. Det är ett enbart positivt ord för en person som har gott självförtroende.I vilket samanhang har du fått höra det?
    ok...då fatta jag lite rätt iallafall...det vara att barn får skinn på näsan när de reser bort från föräldrarna typ fast personen jag pratade med sa det mer långdraget....
  • BuoBä

Det är en person som törs säga vad den tycker eller göra vad den vill utan att vara allt för känslig för vad andra tycker. Man backar inte undan i första taget.

Jag skulle främst använda det om någon som inte är rädd för auktoriteter, och tex opponerar sig mot sin chef fast han/hon är mycket längre ner i organisationen. Eller någon som handlar resolut för att ta sig ur en situation, tex inte backar för att läxa upp en taxichaufför som försöker luras, fast man är i ett land där man inte kan språket.

• BuoBä
    Marma skrev 2010-02-19 10:03:57 följande:
    ok...då fatta jag lite rätt iallafall...det vara att barn får skinn på näsan när de reser bort från föräldrarna typ fast personen jag pratade med sa det mer långdraget....

Det kan man absolut säga. Barnet övar sig att stå på egna ben och möta situationer själv.

• Marma
    BuoBä skrev 2010-02-19 10:13:10 följande:
      Det kan man absolut säga. Barnet övar sig att stå på egna ben och möta situationer själv.
    jo det har jag förståt nu....bara meningen personen sa det i blev det väldigt knäppt....var nog litejag oxå för vet att hon tror att mina e lite fjantiga bara för jag varit hemma med dom. men så jag kanske tolkade för mycket i det oxå...:-P
  • Stårschan

För att slänga in ett uttryck till, så kan man säga att man sätter sig inte på någon som har skinn på näsan!

Märkligt uttryck egentligen. Är det någon som känner till ursprunget?

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Marma
    Stårschan skrev 2010-02-19 10:19:43 följande:
    För att slänga in ett uttryck till, så kan man säga att man sätter sig inte på någon som har skinn på näsan! Märkligt uttryck egentligen. Är det någon som känner till ursprunget?
    ok...det var nytt...dagens lärdom   försökte goggla på det o hamnade i en del forum men fick inget var på det....min uppgift ikväll då...
Svar på tråden Skinn på näsan....vad menas med det egentligen?