• Impega

Hostande hund, slemlösande?

Mina hundar har förmodligen åkt på kennelhostan, den ena hunden hostade i 3 dygn men mår nu bra. I natt så började hund nr 2 med kraftiga nysattacker och rosslar lite när han andas. 

Ska man ge slemlösande eller ska man bara låta det läka ut själv?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-19 11:04
    Har redan kontaktat veterinär som ska ringa tillbaka till mig. Men under tiden så frågar jag runt lite här.
  • Svar på tråden Hostande hund, slemlösande?
  • Jezamine
    Impega skrev 2010-02-19 11:03:53 följande:
    Mina hundar har förmodligen åkt på kennelhostan, den ena hunden hostade i 3 dygn men mår nu bra. I natt så började hund nr 2 med kraftiga nysattacker och rosslar lite när han andas.  Ska man ge slemlösande eller ska man bara låta det läka ut själv?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-19 11:04Har redan kontaktat veterinär som ska ringa tillbaka till mig. Men under tiden så frågar jag runt lite här.
    Vänta in vet råd ist.Ger inte min hund något utan att höra med vet.
    Avstängd tills vidare
  • Impega
    Jezamine skrev 2010-02-19 11:06:46 följande:
    Vänta in vet råd ist.Ger inte min hund något utan att höra med vet.
    Självklart väntar jag på vad veterinären säger. Ville bara höra hur ni andra gjorde med era hundar.
  • Jezamine
    Impega skrev 2010-02-19 11:08:01 följande:
    Självklart väntar jag på vad veterinären säger. Ville bara höra hur ni andra gjorde med era hundar.
    Tänkte eftersom du frågar om du skall ge slemlösande.Detta inna din vet ringt?
    Avstängd tills vidare
  • Impega
    Jezamine skrev 2010-02-19 11:09:14 följande:
    Tänkte eftersom du frågar om du skall ge slemlösande.Detta inna din vet ringt?
    Ok, felställd fråga. Skulle ha frågat hur ni andra med hund brukar göra.
  • poppsy

Slemlösande kan du ge. Men INTE hostdämpande. Mina fick bisolvon i barn dos när dom hade kennelhosta. Det var efter råd från vet.

• Impega
    poppsy skrev 2010-02-19 12:47:57 följande:
    Slemlösande kan du ge. Men INTE hostdämpande. Mina fick bisolvon i barn dos när dom hade kennelhosta. Det var efter råd från vet.
    Ska enligt veterinär inte ge nåt alls. Om det blir värre och hunden får feber så ska jag ringa henne igen. Fick hennes privata mobilnummer så nu kommer hon inte undan.
  • poppsy

Ja kennelhostan kan man ju tyvärr inte göra nåt åt utan det e ju ev sekundärinfektioner som man oroar sig för. Tänkte bara att slemlösande e ju det enda man kan göra hemma för att lindra.
    Hoppas det går över snart.

Mina hostade i 2v.

• Impega
    poppsy skrev 2010-02-19 13:00:01 följande:
    Ja kennelhostan kan man ju tyvärr inte göra nåt åt utan det e ju ev sekundärinfektioner som man oroar sig för. Tänkte bara att slemlösande e ju det enda man kan göra hemma för att lindra. Hoppas det går över snart. Mina hostade i 2v.
    Jo det kan hålla i sig länge. Min ena hostade i 3 dygn och slutade hosta i förrgår. O den andra började i natt och förra gången de var sjuka så var det likadant. Den ena hostade några få dagar och den andra hostade i 2-3 veckor.
  • hundpuss

Bisolvon vet jag att man kan ge även till hundar, men exakt dos vågar jag inte uttala mig om, det är ju beroende av kroppsvikten.

• taxsandra

kupa handen och klappa på bröstkorgen när den hossar de lättar lite då

Svar på tråden Hostande hund, slemlösande?