• tjenixen

    Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?

    Vår 5åring har "alltid" varit allergisk mot olika födoämnen men nu finns även misstankar mot laktosen. Vi ska nu köra laktosfri kost i ett par veckors tid.
    Sitter nu på jobbet och ska skriva nota inför kvällens handling och kom då att tänka på några saker som jag inte har en aning om de innehåller laktos eller ej. Kanske någon här vet?
    Det jag undrar över är om Kellogs Coco Pops, O´boy eller Ostbågar innehåller laktos? Finns ju så många olika livsmedel som innehåller det man inte trodde så jag tänkte vara lite före nu och fråga några experter här:)

  • Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?
  • tjenixen
    Teskedsmamman skrev 2010-02-19 12:17:40 följande:
    Gör som alla andra, läs på innehållsförteckningarna.
    ja jösses ursäkta att jag frågade.  Tänkte om någon hade lust att svara nu när jag sitter på jobbet och ska skriva nota. Då vet jag ju redan innan jag kommer till affären men tydligen ska man inte fråga här för då får man näsvisa svar tillbaka:(
  • Nalle Puh73

    Oboy (orginalet) och Kellogs coco pops ska vara helt mjölkfria men däremot så kan han inte äta Ostbågar då dom innehåller mjölkpulver och ostpulver.


    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • tjenixen
    Nalle Puh73 skrev 2010-02-19 12:29:51 följande:
    Oboy (orginalet) och Kellogs coco pops ska vara helt mjölkfria men däremot så kan han inte äta Ostbågar då dom innehåller mjölkpulver och ostpulver.
    Jättetack då vet jag att jag kan förbereda honom på att favoriten ostbågar inte kommer inhandlas men däremot blir det popcorn då.
  • Nalle Puh73
    Teskedsmamman skrev 2010-02-19 12:17:40 följande:
    Gör som alla andra, läs på innehållsförteckningarna.
    Ibland kan innehållsförteckningarna vara en ren djungel speciellt när man är ny på visa allergier.
    Vill man inte hjälp kan man väl lika gärna låta bli att svara eller?
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • nano
    tjenixen skrev 2010-02-19 12:23:54 följande:
    ja jösses ursäkta att jag frågade.  Tänkte om någon hade lust att svara nu när jag sitter på jobbet och ska skriva nota. Då vet jag ju redan innan jag kommer till affären men tydligen ska man inte fråga här för då får man näsvisa svar tillbaka:(
    Stunta i det svaret, hon har nog en dålig dag eller nåt 

    Har också för mig att Oboy är ok men kollar varje gång för säkerhetsskull, efter ett tag bli man supersnabb på att läsa innehålsförteckningar

    Håll utkik efter all som låter som mjölk-nånting: mjölkpulver, skummjölkspulver osv, samt vaslepulver och självklar om det står "laktos". Det som är ok är smörsyra som nåt helt annat men låter som det innehåller mjölk (och då kan innehålla laktos)
  • nostalgi

    Du kan kanske tänka på att om det tx st "spår av" mjölk/ laktos, då skall det inte ha' någon betydelse.

  • Nalle Puh73

    Olw hemsida är jättebra och kolla på för där ser man direkt vilka produkter som innehåller olika vanliga allergiämnen. Bara klicka på just den produkten man vill veta nåt om så kommer innehåll och även en liten allergiruta upp.


    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Nalle Puh73

    Köpte Oboy igår och den var mjölkfri, däremot så står det på Icas att den kan innehåll spår av tror jag det var men på orginal oboyen kan då jag inte hitta nån mjölk trots lusläsning av förpackning


    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • tjenixen

    Tack vad rara ni är. Var in och kikade på OLW´s sida och den var ju jättebra, Estrellas var ju rent botten. Är det någon skillnad på de bådas innehåll? Kan ju kika sen i och för sig med.
    Ja allergier har vi ju en drös av det gäller bara nu att lära sig denna nya så det inte blir fel. Ska se om jag kan gå och och läsa lite om laktos osv när jag har rast nästa gång:)

Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?