• sallybuse

Epilepsi

Min son har de och har haft de nu i ca 2 år.Han har haft 2 st stora anfall och åkt ambulans.Han har också petitmal och har de ca 3 gånger i månaden.Och sen så mår han inte bra.Och brukar gå hem från jobbet då.Han äter 1½ ergenyl retard morron o kväll.och nu har han haft 2 st anfall som han har klarat av själv.Och dom har varat i ca 5-8 minuter.Och efter anfallet så mår han dåligt och kräker.Är de vanligt efter ett ep anfall.Han är ju en stor son.han är 28 år men han är ju min pojke för de.Finns här någon som kan och vill svara.

• Svar på tråden Epilepsi
  • Amazina

Efter ett epileptiskt anfall får man en sk postdiktal fas. Vissa patienter är medvetslösa i över en timme efter ett anfall. Andra har bara ont i kroppen, huvudvärk och är väldigt trötta. Det är fullt normalt! 

• Amazina

Postiktal heter det ju!!

• sallybuse
    Amazina skrev 2010-02-19 13:13:05 följande:
    Efter ett epileptiskt anfall får man en sk postdiktal fas. Vissa patienter är medvetslösa i över en timme efter ett anfall. Andra har bara ont i kroppen, huvudvärk och är väldigt trötta. Det är fullt normalt! 
    Men kräker man då.Jag googlade lite och där stod att många kräker innan anfallet kommer.Men han kräker efter.Och de kan ta ca 1 timme efter anfallen.
  • Amazina

Jag vet helt ärligt hur vanligt det är. Men det är ju så att ett epileptiskt anfall är en enorm belastning för hela kroppen. Inte bara hjärnan utan även för alla muskler! Efter ett epileptiskt anfall är kroppen helt slutkörd och man kan även ha lågt blodtryck. Jag skulle kunna tänka mig att det beror på det.

• sallybuse

Tack så mycket för ditt svar.Men man får kanske ringa till 1117 och fråga.

• Amazina
    sallybuse skrev 2010-02-19 13:42:50 följande:
    Tack så mycket för ditt svar.Men man får kanske ringa till 1117 och fråga.
    Gör det- eller ännu hellre, ring din sons neurolog! Lycka till!!
  • LivL

Ja, ring och fråga. Jag hade minnesförlust när jag vaknade (har haft 2 men minns inte det första), fattade ingenting men efter en halvtimme kom det tillbaka.

Minns faktiskt nu att jag kräktes första gången men det var en bra stund efter, på sjukan, och förmodligen för att jag inte ätit frukost.
  • Amazina
    Amazina skrev 2010-02-19 13:37:54 följande:
    Jag vet helt ärligt hur vanligt det är. Men det är ju så att ett epileptiskt anfall är en enorm belastning för hela kroppen. Inte bara hjärnan utan även för alla muskler! Efter ett epileptiskt anfall är kroppen helt slutkörd och man kan även ha lågt blodtryck. Jag skulle kunna tänka mig att det beror på det.
    Oj, det ska stå jag vet helt ärligt INTE hur vanligt det är!!
Svar på tråden Epilepsi