• Lill Mys

Mjuk livmodertapp, nära förlossningen?

Är gravid i v 39 med mitt andra barn. Var på kontroll idag hos min BM. Hon kontrollerade min livmodertapp som från förra veckan gått från helt bibehållen till mjuk. Hon kunde dessutom få in ett finger. Dock var tappen inte förkortad och en hinnsvepning var inte möjlig.

Har en tuff graviditet med kraftig foglossning. Får använda kryckor för att kunna ta mig framåt och det är anledningen till att min BM gör dessa kontroller.

Har någon erfarenhet av hur lång tid det tog för förlossningen att komma igång när livmodertappen väl börjat bli mjuk?

Min BMs tips var att försöka hålla igång fysiskt och ha sex. Om du har andra bra tips så tar jag gärna emot dem

• Svar på tråden Mjuk livmodertapp, nära förlossningen?
  • Saaaraa

Var på bedömning förra onsdagen. Min tapp var mjuk och öppen för ett finger.

Ska bli igångsatt med att de tar hål på hinnan så att vattnet går, och det blir jag om en vecka precis. Läkaren sa att det är ungefär då jag kommer att vara redo för det, men att det ev kan starta naturligt innan dess.
  • Saaaraa
    Saaaraa skrev 2010-02-19 13:14:58 följande:
    Var på bedömning förra onsdagen. Min tapp var mjuk och öppen för ett finger. Ska bli igångsatt med att de tar hål på hinnan så att vattnet går, och det blir jag om en vecka precis. Läkaren sa att det är ungefär då jag kommer att vara redo för det, men att det ev kan starta naturligt innan dess.
    'förra onsdagen = nu i onsdags, två dagar sen
  • Lill Mys

Saaaraa: Hur lång gången är du?

• Saaaraa
    Lill Mys skrev 2010-02-19 13:24:03 följande:
    Saaaraa: Hur lång gången är du?
    Jag är i 37+3 idag :)
  • Lill Mys
    Saaaraa skrev 2010-02-19 13:29:11 följande:
    Varför ska du bli igångsatt?
  • Saaaraa
    Lill Mys skrev 2010-02-19 13:31:52 följande:
    Varför ska du bli igångsatt?
    För att jag har fått beviljat en planerad förlossning då jag är rädd för att bebisen kommer hemma den här gången. (förra tog 2½ timme från vattenavgång)
    Men är man mjuk och öppen för ett finger är det ju på gång, och läkaren sa "ja, inom 10 dagar... " så det borde gälla dig också.
  • Lill Mys
    10 dagar... vill att det ska sätta igång snabbare än så...
  • Saaaraa
    Lill Mys skrev 2010-02-19 13:55:12 följande:
    10 dagar... vill att det ska sätta igång snabbare än så...
    Det kan det ju göra :)
    Trots att jag har planerad förlossning sa han att det är risk att det blir tidigare(vilket jag helst inte vill!) så att jag ska vara beredd på det. Är man omföderska mognar man ju antagligen snabbare också.
  • Brunello
    Saaaraa skrev 2010-02-19 13:35:40 följande:
    För att jag har fått beviljat en planerad förlossning då jag är rädd för att bebisen kommer hemma den här gången. (förra tog 2½ timme från vattenavgång) Men är man mjuk och öppen för ett finger är det ju på gång, och läkaren sa "ja, inom 10 dagar... " så det borde gälla dig också.
    Samma här, fast det tog 15 minuter från vattenavgång
  • Saaaraa
    Brunello skrev 2010-02-19 15:59:29 följande:
    Samma här, fast det tog 15 minuter från vattenavgång
    Kan ju alltid hoppas att det går så snabbt den här gången, från att de tar hål på hinnorna Intensiva 15 minuter kan jag tänka mig.
  • Brunello
    Saaaraa skrev 2010-02-19 16:08:21 följande:
    Kan ju alltid hoppas att det går så snabbt den här gången, från att de tar hål på hinnorna Intensiva 15 minuter kan jag tänka mig.
    med tanke på att jag dessutom har väldigt tyst öppningsskede så ... men ärligt så önskar jag nog ingen att det går riktigt så fort - man hinner inte med mentalt alls och det blir lätt ett uns traumatiskt...
  • Lill Mys

Tack tjejer. Hoppas verkligen att bebisen kommer snart. Har molande mensvärk, slemmisen har släppt MEN inte mer förvärkar än vanligt... Jaja.

Svar på tråden Mjuk livmodertapp, nära förlossningen?