• MariaJL

Om man är kattallergiker, kan man ändå ha en cornix rex?

Är det nån som vet, kan allergiker ha pälslösa katter? Jag vill så gärna ha en katt men min kille är allergisk, jag tänkt ifall det kunde vara ett alternativ.

• Svar på tråden Om man är kattallergiker, kan man ändå ha en cornix rex?
  • uniMog

Det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är. Det är inte givet nej.

I can Cum Lauder
  • Moyo

Tyvärr finns det inget ja/nej-svar på frågan, det är helt beroende på personen som är allergisk.

Jag är allergisk och har sphynxar utan problem, men tex min bror tål dem inte alls. Har en kompis med norsk skogskatt själv som inte alls tål våra katter.

Det man kan göra är att försöka få hälsa på någon med den ras man tänkt sig och se om det blir någon reaktion. Tyvärr är inte det någon garanti heller eftersom allergin kan utvecklas med tiden.

• Anna o Leia

När man pratar om pälsdjursallergi så är det faktiskt inte pälsen man reagerar mot utan det är proteinet i djurets mjäll, saliv och mot kvalsternas avföring(kvalsterna lever på deras hud). det var vad jag fick lära mig. sen kan olika personer tåla olika raser/pälssorter men det verkar inte som om läkarna vet till hundra varför det e så. det viktigaste är att man inte skaffar ett djur för att "testa" om man tål det för att sedan göra sig av med det för att det inte gick. En allergi kan förvärras med tiden.. När jag var yngre var jag allergisk mot hund, men några år senare träffade min sambo som hade hund o det var bara att gilla läget liksom hehe. och det funkar hur bra som helst, Jag har nu upptäck med tiden att jag tål släthåriga hundar bättre men däremot tål jag inte strävhåriga..skumt.

• levandecharader
    MariaJL skrev 2010-02-19 13:20:06 följande:
    Är det nån som vet, kan allergiker ha pälslösa katter? Jag vill så gärna ha en katt men min kille är allergisk, jag tänkt ifall det kunde vara ett alternativ.
    För det första så är cornish rex katter inte pälslösa, för det andra så är det inviduellt vilka katter man klarar av eller ej.

Min mamma som är allergisk har C.R. katter och klarar dom, medan min man, som också har allergi, reagerar på hennes katter. Däremot klarar han av min katt (numera våran) en ragdoll.

Det ni kan göra är ju att hälsa på en uppfödare så din kille kan gosa och hålla på ordentligt med katterna där. Ni lär märka rätt snart om han känner av allergin eller inte. Däremot är det inte självklart att han tål dom bara för att han klarat av ett besök.
  • MariaJL

Tack för era svar, jag ska prata med honom. Vi kanske oxå skulle kunna gå och göra allergitester. Men jag tror nog att jag får drömma vidare om att kunna få en katt.

• Sommarpresent

Jag är kattallergiker och fick lämna bort vår förra katt för jag kunde inte andas till slut trots allergimedicin. (Har på papper att jag är kattallergiker). Nu har jag en perser och det funkar hur bra som helst!

Svar på tråden Om man är kattallergiker, kan man ändå ha en cornix rex?