• Anonym

att hitta motivation..

Hej! Är en tjej på 28 år som är sambo med en toppen kille, har en underbar dotter och ett andra barn på väg.
    Tyvärr så hamnar allt detta lite i skymundan då jag är fet, bokstavligt talat då jag har ett bmi runt 52.
    Jag gör allt i min makt för att dottern inte ska ta efter mina vanor, har regelbundna mattider, alltid grönsaker till varje mål, frukt till mellanmål osv.
    Jag vill inte längre vistas bland folk utan vill bara vara hemma där jag är trygg, jag orkar inte längre ha några speciella åsikter för jag känner mig helt värdelös och att jag ändå bara har eller gör fel och är helt värdelös, vill varken synas eller höras.
    Så nu sitter jag här änu en dag och funderar på hur jag ska kunna göra något åt mitt liv.
    Jag vill ju inte dö, jag vill inte att min famlj och att mina barn ska få det liv jag har nu för de förtjänar bättre.
    Så hur kommer man då till insikt på allvar och gör något ordentligt åt sin situation?
    Idags läget kan jag ens inte bestämma mig hur jag ska gå till väga, vv, soppor, gi, tallriksmodellen.. Jag blir galen.
    Och tiden bara rinner iväg för mig och jag äter bara mer och mer, för när jag äter så mår jag iallafall bra, inte så varaktigt så det äts en hel del varje dag speciellt på kvällarna då dottern gått och lagt sig. 
    Vore tacksam om du har något råd på vägen så att jag kan hitta kraft och motivation att ta tag i mitt liv och ge min familj det liv de förtjänar.
    Ha en trevlig helg!
    Mvh

• Svar på tråden att hitta motivation..
  • Mental tränare

Hej,
    Tack för ditt mail. Först vill jag säga hur bra, stark och modig du är som skriver detta mail och som vågar vara ärlig med hur du äter för att känna att du "mår bra" (för den korta stunden). Det är ett jättestort första steg du har tagit och jag vill att verkligen tar in det och säger till dig själv "Jag har tagit det första avgörande steget för att jag ska kunna må så bra som jag förtjänar". Upprepa det många gånger och skriv även gärna ner meningen.

I dag ser du dig som tjock och för dig är det lika med värdelös. Så när du äter får du en bekräftelse på att du är värdelös. Det har helt enkelt blivit en ond cirkel för dig.

Du skriver att din familj förtjänar bättre. Jag skulle vilja säga att nyckeln är att du arbetar med att du känner att det är du som förtjänar bättre. Det är alltid bra att ha yttre faktorer som hjälper till att öka motivationen, men så länge du inte tycker om dig själv och tycker att du förtjänar bättre så spelar det ingen roll med de yttre faktorerna. De kan vara ett första steg, men kan aldrig få några hållbara förändringar.
    Så, det är jättebra att du tänker att du vill må bra och förändra ditt betende för din dotter, men ditt arbete blir att jobba med dig själv.

Jag vill att du ställer dig och arbetar med följande frågor:

När du börjar äta, vad är det för tankar och känslor som kommer upp? Skriv ned dem.
    För du något resonemang med dig själv? Är det tex en röst som säger "ät inte" och en annan som säger "Jag kan lika väl äta för att jag är värdelös", "Jag kan äta nu så börjar om i morgon".
    Du skriver att du är värdelös, vem inom dig är det som tycker det? Vad är det som  gör att du tycker så illa om dig själv att? Det är förmodligen samma röst som säger till dig att äta fast att det inte är bra för dig. När du kan identifiera och göra det mer synligt är det också lättare att börja arbeta med det.

För dig är det också väldigt viktigt att jobba med din självkänsla, att få dig att lita på att du är bra som du är. När du får en negativ tanke om dig själv, notera den kritiskt och fråga dig om den  verkligen är sann. Direkt efter säger du något bra om dig själv.

I min blogg finns flera övningar som kan vara bra för dig för att öva upp din självkänsla. I min kurs MINDNESS har jag haft flera tjejer som varit i din situation som kommit lång bit på väg så jag vet att du kan få det liv du förtjänar. Snart hoppas jag att man ska kunna gå MINDNESS-kursen via nätet för det är bra att kunna arbeta mot ett mål, men du kan läsa även om hur du sätter mål i bloggen catharinalindstedt.blogspot.com/  och på hemsidan www.salveohealth.com

Hör gärna av dig med fler frågor för jag vill gärna hjälpa dig, det gör mig ont i hjärtat när någon mår så dåligt som du gör när jag vet att du kan och är värd att må bra!!

Mvh,
    Catharina

• Anonym

Hej! Tack för att du svarade. 
    Jag såg det redan för ett par dagar sedan och fick en reaktion som jag inte räknade med och började gråta och fick gå ifrån datorn, så nu gjorde jag ett nytt försök idag och kom igenom hela brevet.
    Jag ska ta och kolla in bloggen och hemsidan du nämner, men även läsa detta brev flera flera ggr för att verkligen kunna ta in det du skrivit till mig.

Mvh

Svar på tråden att hitta motivation..